”Ystävällisesti kohdeltais ja otettais niinku asiallisesti aina” : toimintamalliehdotuksen luominen diabeetikon hoitotarvikejakeluun
Hirvonen, Anne; Tuominen, Pirkko (2020)
Hirvonen, Anne
Tuominen, Pirkko
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005077819
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005077819
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön kohteena oli Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin eli Eksoten diabeetikoiden hoitotarvikejakelu avoterveydenhuollossa asiakas- ja hoitajanäkökulma huomioiden. Sosiaali- ja terveysministeriön mukaan sairauden hoitoon kuuluva hoitotarvikejakelu perustuu aina yksilöllisesti määriteltyyn tarpeeseen sekä terveydenhuollon ammattihenkilön suorittamaan arviointiin ja seurantaan. Hoitotarvikejakelun perustana on lisäksi aina lääketieteellisesti todettu pitkäaikainen sairaus, joka on kestänyt vähintään kolme kuukautta. Jokainen kunta voi laatia oman ohjeistuksen hoitotarvikkeiden jakelusta, mutta ohjeet eivät saa rajoittaa yksilölliseen tarpeeseen perustuvia tarvikemääriä. Hoitotarvikejakelu ei ole pelkkää tarvikkeiden antamista, vaan jakelu edellyttää aina terveydenhuollon ammattihenkilön suorittamaa hoidon kokonaistilanteen arviointia. Hoitotarvikejakelu asiakkaan tulee tietää ja ymmärtää hoitoon liittyvien tarvikkeiden käyttö ja niiden merkitys.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Etelä-Karjan sosiaali- ja terveyspiirin hoitotarvikejakelua asiakkailta ja hoitotarvikejakelua tekeviltä hoitajilta saadun tiedon avulla. Lisäksi tavoitteena oli luoda toimintamalliehdotus asiakaslähtöiseen hoitotarvikejakeluun.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisen tutkimuksen menetelmiä soveltavana tutkimuksellisena kehittämisprosessina. Hoitotarvikejakelua tarkasteltiin asiakkaiden ja työntekijöiden näkökulmasta. Opinnäytetyön aineistot analysoitiin induktiivisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimustuloksissa sekä asiakas- että hoitaja-aineiston pohjalta diabeetikoiden hoitotarvikejakelutapahtumaan vaikuttavina tekijöinä nousivat asiakaskokemus, palvelun ongelmat ja hoitotarvikejakelutapahtuman kehittäminen sekä hoitajan asiantuntijuus.
Toimintamalliehdotuksen lähtökohtana pidettiin asiakaskokemusta. Asiakkaiden sekä hoitotarvikejakelua tekevien hoitajien haastatteluissa korostuivat hoitotarvikkeiden saatavuuteen ja asiakkaan omahoidon tukemiseen liittyvät huomiot ja toiveet. Hoitajien asiantuntijuus ja asiakkaan osallistaminen koettiin merkityksellisinä diabeetikon hoitotarvikejakelussa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Etelä-Karjan sosiaali- ja terveyspiirin hoitotarvikejakelua asiakkailta ja hoitotarvikejakelua tekeviltä hoitajilta saadun tiedon avulla. Lisäksi tavoitteena oli luoda toimintamalliehdotus asiakaslähtöiseen hoitotarvikejakeluun.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisen tutkimuksen menetelmiä soveltavana tutkimuksellisena kehittämisprosessina. Hoitotarvikejakelua tarkasteltiin asiakkaiden ja työntekijöiden näkökulmasta. Opinnäytetyön aineistot analysoitiin induktiivisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimustuloksissa sekä asiakas- että hoitaja-aineiston pohjalta diabeetikoiden hoitotarvikejakelutapahtumaan vaikuttavina tekijöinä nousivat asiakaskokemus, palvelun ongelmat ja hoitotarvikejakelutapahtuman kehittäminen sekä hoitajan asiantuntijuus.
Toimintamalliehdotuksen lähtökohtana pidettiin asiakaskokemusta. Asiakkaiden sekä hoitotarvikejakelua tekevien hoitajien haastatteluissa korostuivat hoitotarvikkeiden saatavuuteen ja asiakkaan omahoidon tukemiseen liittyvät huomiot ja toiveet. Hoitajien asiantuntijuus ja asiakkaan osallistaminen koettiin merkityksellisinä diabeetikon hoitotarvikejakelussa.