Handelskriget mellan USA och Kina
Salmi, Joonas Santeri (2020)
Salmi, Joonas Santeri
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005077721
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005077721
Tiivistelmä
Handelskriget mellan världens största ekonomier USA och Kina har en stor inverkan på den globala ekonomin. Händelseförloppet som anses ha lett till ett handelskrig mellan USA och Kina fick sin början under våren 2018. Under de senaste två åren har forskare och media runtom världen behandlat ämnet från dess olika vinklar. Åsikterna om handelskrigets nyttor är delade. Trots att den dominerande åsikten bland forskare är att alla parter förlorar i längden har ett antal studier argumenterat för att det finns ett fåtal aktörer som kan dra nytta av handelskriget, som bland annat grannländer och företag på den inhemska marknaden med en stark marknadsposition.
Syftet med detta arbete är att studera följderna av handelskriget mellan USA och Kina, med fokus på hur handelskriget har påverkat tvättmaskinspriserna på marknaden i USA. Tvättmaskiner valdes som en referenspunkt i syfte att enkelt demonstrera en del av den bredare effekten som handelskriget har på olika delar av samhället och ekonomin.
Tvättmaskiner fungerar bra som exempel i detta syfte eftersom tvättmaskinen är en produkt som kan hittas i de flesta hushållen i USA, samt på grund av att produkten är lätt definierbar och antas ha både inhemsk produktion och import. För att besvara forskningsfrågan har jag utfört en litteraturstudie som baserar sig på ett urval artiklar och studier kring ämnet. Flera forskningar tyder på att priserna på tvättmaskiner som följd av handelskriget har stigit i USA. Prisförhöjningarna syns även direkt på priserna som konsumenterna betalar för slutprodukten. Samtidigt som priserna på importerade tvättmaskiner har ökat har inhemska producenternas priser stigit i samma takt. Detta tyder på att bristen på konkurrens från utländska företag möjliggör en större vinstmarginal för inhemska producenter inom branschen. Fortsatt forskning inom området kunde riktas till att studera huruvida handelskriget har haft liknande effekter på andra branscher i USA och hur de amerikanska konsumenterna förhåller sig till kostnaderna som handelskriget verkar ha tillbringat dem.
Syftet med detta arbete är att studera följderna av handelskriget mellan USA och Kina, med fokus på hur handelskriget har påverkat tvättmaskinspriserna på marknaden i USA. Tvättmaskiner valdes som en referenspunkt i syfte att enkelt demonstrera en del av den bredare effekten som handelskriget har på olika delar av samhället och ekonomin.
Tvättmaskiner fungerar bra som exempel i detta syfte eftersom tvättmaskinen är en produkt som kan hittas i de flesta hushållen i USA, samt på grund av att produkten är lätt definierbar och antas ha både inhemsk produktion och import. För att besvara forskningsfrågan har jag utfört en litteraturstudie som baserar sig på ett urval artiklar och studier kring ämnet. Flera forskningar tyder på att priserna på tvättmaskiner som följd av handelskriget har stigit i USA. Prisförhöjningarna syns även direkt på priserna som konsumenterna betalar för slutprodukten. Samtidigt som priserna på importerade tvättmaskiner har ökat har inhemska producenternas priser stigit i samma takt. Detta tyder på att bristen på konkurrens från utländska företag möjliggör en större vinstmarginal för inhemska producenter inom branschen. Fortsatt forskning inom området kunde riktas till att studera huruvida handelskriget har haft liknande effekter på andra branscher i USA och hur de amerikanska konsumenterna förhåller sig till kostnaderna som handelskriget verkar ha tillbringat dem.