Peruskouluikäisten tyypillisimmät polven alueen rasitusvammat ja niiden tunnistaminen - Oppimateriaali terveydenhoitajaopiskelijoille
Hiltunen, Saara; Mellenius, Caroline (2020)
Hiltunen, Saara
Mellenius, Caroline
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005077679
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005077679
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää peruskouluikäisten tyypillisimmät polven alueen rasitusvammat, auttaa terveydenhoitajia tunnistamaan niitä työssään, sekä tehdä jalkaterapiaa tunnetummaksi sosiaali- ja terveysalalla. Työn tilaajana toimi Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu XAMK, Mikkelin kampuksen sosiaali- ja terveysalan yksikkö. Opinnäytetyön keskeiset käsitteet ovat peruskouluikäiset ja heillä tyypillisimmin esiintyvät polven alueen rasitusvammat.
Opinnäytetyö tehtiin tuotekehityksenä pohjautuen Jämsä & Mannisen (2000) viisivaiheiseen osaamisen tuotteistamiseen sosiaali- ja terveysalalla. Ennen varsinaisen tuotekehitysprosessin aloittamista perehdyttiin laajasti tieteelliseen näyttöön pohjautuvaan tutkimustietoon sekä alan kirjallisuuteen. Tuotekehityksen tuloksena syntyneen Power Point-oppimateriaalin valmistuksessa nojattiin pedagogiikan teoriaan ja pyrittiin ottamaan mahdollisimman hyvin huomioon erilaiset oppimismenetelmät.
Terveydenhoitajille suunnatussa oppimateriaalissa käsitellään peruskouluikäisten tyypillisimmät polven alueen rasitusvammat ja niiden tunnistaminen. Oppimateriaali koostuu tutkitusta ja ajantasaisesta teoriatiedosta ja sitä havainnollistavasta video- ja kuvamateriaalista. Videot sisältävät polven tyypillisimpien akuuttivammojen tunnistamiseen käytettävät testit ja niiden tarkoituksena on havainnollistaa opiskelijalle polven tutkiminen käytännössä.
Tuotteemme hyödyttää sekä tulevia terveydenhoitajia että jalkaterapeutteja tulevaisuuden työelämässä. Terveydenhoitajille se antaa lisää työkaluja akuutti- ja rasitusvammojen tunnistamiseen ja jalkaterapeuttien osaamisen hyödyntäminen lasten ja nuorten kokonaisvaltaisessa terveyden edistämisessä lisääntyy. Toiveena on, että oppimateriaalista tulisi pysyvä osa terveydenhoitajaopiskelijoiden opetussuunnitelmaa.
Opinnäytetyö tehtiin tuotekehityksenä pohjautuen Jämsä & Mannisen (2000) viisivaiheiseen osaamisen tuotteistamiseen sosiaali- ja terveysalalla. Ennen varsinaisen tuotekehitysprosessin aloittamista perehdyttiin laajasti tieteelliseen näyttöön pohjautuvaan tutkimustietoon sekä alan kirjallisuuteen. Tuotekehityksen tuloksena syntyneen Power Point-oppimateriaalin valmistuksessa nojattiin pedagogiikan teoriaan ja pyrittiin ottamaan mahdollisimman hyvin huomioon erilaiset oppimismenetelmät.
Terveydenhoitajille suunnatussa oppimateriaalissa käsitellään peruskouluikäisten tyypillisimmät polven alueen rasitusvammat ja niiden tunnistaminen. Oppimateriaali koostuu tutkitusta ja ajantasaisesta teoriatiedosta ja sitä havainnollistavasta video- ja kuvamateriaalista. Videot sisältävät polven tyypillisimpien akuuttivammojen tunnistamiseen käytettävät testit ja niiden tarkoituksena on havainnollistaa opiskelijalle polven tutkiminen käytännössä.
Tuotteemme hyödyttää sekä tulevia terveydenhoitajia että jalkaterapeutteja tulevaisuuden työelämässä. Terveydenhoitajille se antaa lisää työkaluja akuutti- ja rasitusvammojen tunnistamiseen ja jalkaterapeuttien osaamisen hyödyntäminen lasten ja nuorten kokonaisvaltaisessa terveyden edistämisessä lisääntyy. Toiveena on, että oppimateriaalista tulisi pysyvä osa terveydenhoitajaopiskelijoiden opetussuunnitelmaa.