Erityinen mutta ainutlaatuinen : Otetaanko rippikouluopetuksessa erilaiset oppijat huomioon?
Härkönen, Martti (2020)
Härkönen, Martti
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005077650
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005077650
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää rippikoulussa työskentelevien opettajien valmiutta kohdata oppijoita, joilla on erityispiirteitä. Rippikoulu on kuitenkin koulu, jossa tavoitteena on oppia kristinuskon perusasioita. Yleisiä oppimiseen liittyviä erityishaasteita ovat dysleksia, dysfasia, ADHD ja käytöshäiriö. Nämä piirteet ovat olleet esillä rippikouluympäristössäkin. Tämä työ rajattiin näiden neljän piirteen mukaan. Opinnäytetyössä käsiteltiin myös rippikoulupedagogiikkaa, rippikoulun oppimismetodeja sekä erityispedagogiikkaa ja sen merkitystä rippikoulumaailmaan.
Tämä opinnäytetyö on tutkimuslähtöinen. Tutkimusmetodiksi valikoitui laadullinen tutkimusmenetelmä, joka toteutui teemahaastatteluna. Haastatteluun osallistui kaksi nuorisotyönohjaajaa ja kaksi pappia. Tutkimusongelmina olivat seuraavat kolme kysymystä: Miten erilaisia oppijoita on mahdollista havaita rippikoulussa? Millainen tietämys rippikouluopettajilla on erityispiirteistä? Otetaanko erityispiirteiset nuoret pedagogisesti huomioon? Opinnäytetyö hankkeistettiin Oulun hippakunnalle ja työelämäohjaajana toimi hiippakuntasihteeri Saija Kronqvist.
Tämä opinnäytetyö on tutkimuslähtöinen. Tutkimusmetodiksi valikoitui laadullinen tutkimusmenetelmä, joka toteutui teemahaastatteluna. Haastatteluun osallistui kaksi nuorisotyönohjaajaa ja kaksi pappia. Tutkimusongelmina olivat seuraavat kolme kysymystä: Miten erilaisia oppijoita on mahdollista havaita rippikoulussa? Millainen tietämys rippikouluopettajilla on erityispiirteistä? Otetaanko erityispiirteiset nuoret pedagogisesti huomioon? Opinnäytetyö hankkeistettiin Oulun hippakunnalle ja työelämäohjaajana toimi hiippakuntasihteeri Saija Kronqvist.