Kaksikulttuuristen perheiden taidepajat: Varhaiskasvatusikäisten lasten kulttuuri-identiteetin vahvistaminen taiteen keinoin
BenYounes, Saija; Hartl, Monika; Särkkä, Natalia (2020)
BenYounes, Saija
Hartl, Monika
Särkkä, Natalia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005047073
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005047073
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Ben Younes, Saija, Hartl, Monika & Särkkä, Natalia
Kaksikulttuuristen perheiden taidepajat. Varhaiskasvatusikäisten lasten kulttuuri-identiteetin vahvistaminen taiteen keinoin
68 s. ja 7 liitettä
Kevät 2020
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaali- ja terveysalan AMK-tutkinto
Sosionomi (AMK), Varhaiskasvatuksen opettajan kelpoisuus
Opinnäytetyömme tavoite oli kaksikulttuuristen varhaiskasvatusikäisten lasten kulttuuri-identiteetin tukeminen taidelähtöisin menetelmin pajatoiminnassa. Tarkastelimme taidelähtöisen toiminnan arvoa ja tarvetta perheiden ryhmätoiminnassa.
Opinnäytetyössä perehdyttiin teoreettisesta näkökulmasta kaksikulttuurisiin perheisiin ja käytännössä taiteen soveltamiseen pajatoiminnassa perheiden parissa. Taidepajoissa oli jokaiselle kerralle oma teemansa, joka edusti kulttuuri-identiteetin käsittelyn eri puolia. Selvitimme miten luova taidetoiminta auttaa kulttuuri-identiteetin vahvistumista jo varhaisessa lapsuudessa.
Opinnäyte oli toiminnallinen ja sen tarkoitus oli suunnitella, ohjata ja arvioida neljä mallinnettua taidelähtöistä pajaa kaksikulttuurisille perheille ja tehdä niiden pohjalta mallinnus. Järjestimme pajatoiminnan yhteistyössä kaksikulttuuristen perheiden järjestön, Familia ry:n kanssa. Toiminnallisessa opinnäytetyössä aineistoa hankittiin pajatoiminnan kautta. Arviointi tapahtui opiskelijoiden itsearvioinnin, vertaisarvioinnin sekä perheiltä saadun kirjallisen ja suullisen palautteen avulla. Taidepajoihin osallistui 12 vanhempaa ja 13 lasta, jotka olivat 3–7-vuotiaita.
Taidelähtöiset pajat mahdollistivat varhaiskasvatusikäisille lapsille ja heidän huoltajilleen kahden kulttuurin identiteettinsä käsittelyn uusista näkökulmista. Ryhmässä osallistujat saivat jakaa toisten kaksikulttuuristen perheiden kanssa tuntemuksia ja ajatuksia perhetaustastaan.
Taidepajoissa perheet vahvistivat kulttuuri-identiteettiään mielikuvitusta ja luovuutta apuna käyttäen. Kaikista neljästä taidepajasta nousi esille yhdessä tekemisen osallistava ja voimauttava kokemus.
Asiasanat: itsetunto, kaksikulttuurisuus, kulttuuri-identiteetti, perhe, taidelähtöiset menetelmät, taidelähtöisyys, taidepajat, taiteellinen toimijuus, varhaiskasvatusikäiset lapset ABSTRACT
Saija Ben Younes, Monika Hartl, Natalia Särkkä
Art workshops for bicultural families. Strengthening under school-age children’s bicultural identity with art
68 p., 7 appendices
Spring 2020
Diaconia University of Applied Sciences
Bachelor’s Degree Programme in Social Services
Option in Education and Social Services
Bachelor of Social Services
The purpose of this thesis was to support bicultural identity of children under school-age in art workshops with art-based methods. In addition, for the thesis, the value of art-based activity and need for it were examined in group activities for families. The thesis explored bicultural families from a theoretical point of view and the application of art in practice in workshops for families.
The thesis was practice-based and four art-based workshops for bicultural families were planned, run and evaluated as a part of it. Workshops were arranged with registered association Familia for bicultural families. Each workshop had its own theme that represented different aspects of handling the cultural identity. Creative artwork was examined in terms of how it helps to strengthen cultural identity even in the early childhood.
In this functional thesis, material was acquired in the workshops. The evaluation was made with the self-estimation of students, peer review and literal and oral feedback. Twelve parents and thirteen children between the ages three and seven participated in the workshops.
Art-based workshops enabled the participating children and their parents to process their bicultural identity from the new points of view. Families were able to share their feelings and thoughts of their family background with each other’s.
The results lead to the conclusion that in the art workshops families strengthened their cultural identity with the help of imagination and creativity. In all art workshops inclusive and empowering co working was an important factor.
Keywords: art-based methods, art workshops, bicultural, family, children under school-age, cultural identity, self-esteem, artistic agency
Ben Younes, Saija, Hartl, Monika & Särkkä, Natalia
Kaksikulttuuristen perheiden taidepajat. Varhaiskasvatusikäisten lasten kulttuuri-identiteetin vahvistaminen taiteen keinoin
68 s. ja 7 liitettä
Kevät 2020
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaali- ja terveysalan AMK-tutkinto
Sosionomi (AMK), Varhaiskasvatuksen opettajan kelpoisuus
Opinnäytetyömme tavoite oli kaksikulttuuristen varhaiskasvatusikäisten lasten kulttuuri-identiteetin tukeminen taidelähtöisin menetelmin pajatoiminnassa. Tarkastelimme taidelähtöisen toiminnan arvoa ja tarvetta perheiden ryhmätoiminnassa.
Opinnäytetyössä perehdyttiin teoreettisesta näkökulmasta kaksikulttuurisiin perheisiin ja käytännössä taiteen soveltamiseen pajatoiminnassa perheiden parissa. Taidepajoissa oli jokaiselle kerralle oma teemansa, joka edusti kulttuuri-identiteetin käsittelyn eri puolia. Selvitimme miten luova taidetoiminta auttaa kulttuuri-identiteetin vahvistumista jo varhaisessa lapsuudessa.
Opinnäyte oli toiminnallinen ja sen tarkoitus oli suunnitella, ohjata ja arvioida neljä mallinnettua taidelähtöistä pajaa kaksikulttuurisille perheille ja tehdä niiden pohjalta mallinnus. Järjestimme pajatoiminnan yhteistyössä kaksikulttuuristen perheiden järjestön, Familia ry:n kanssa. Toiminnallisessa opinnäytetyössä aineistoa hankittiin pajatoiminnan kautta. Arviointi tapahtui opiskelijoiden itsearvioinnin, vertaisarvioinnin sekä perheiltä saadun kirjallisen ja suullisen palautteen avulla. Taidepajoihin osallistui 12 vanhempaa ja 13 lasta, jotka olivat 3–7-vuotiaita.
Taidelähtöiset pajat mahdollistivat varhaiskasvatusikäisille lapsille ja heidän huoltajilleen kahden kulttuurin identiteettinsä käsittelyn uusista näkökulmista. Ryhmässä osallistujat saivat jakaa toisten kaksikulttuuristen perheiden kanssa tuntemuksia ja ajatuksia perhetaustastaan.
Taidepajoissa perheet vahvistivat kulttuuri-identiteettiään mielikuvitusta ja luovuutta apuna käyttäen. Kaikista neljästä taidepajasta nousi esille yhdessä tekemisen osallistava ja voimauttava kokemus.
Asiasanat: itsetunto, kaksikulttuurisuus, kulttuuri-identiteetti, perhe, taidelähtöiset menetelmät, taidelähtöisyys, taidepajat, taiteellinen toimijuus, varhaiskasvatusikäiset lapset
Saija Ben Younes, Monika Hartl, Natalia Särkkä
Art workshops for bicultural families. Strengthening under school-age children’s bicultural identity with art
68 p., 7 appendices
Spring 2020
Diaconia University of Applied Sciences
Bachelor’s Degree Programme in Social Services
Option in Education and Social Services
Bachelor of Social Services
The purpose of this thesis was to support bicultural identity of children under school-age in art workshops with art-based methods. In addition, for the thesis, the value of art-based activity and need for it were examined in group activities for families. The thesis explored bicultural families from a theoretical point of view and the application of art in practice in workshops for families.
The thesis was practice-based and four art-based workshops for bicultural families were planned, run and evaluated as a part of it. Workshops were arranged with registered association Familia for bicultural families. Each workshop had its own theme that represented different aspects of handling the cultural identity. Creative artwork was examined in terms of how it helps to strengthen cultural identity even in the early childhood.
In this functional thesis, material was acquired in the workshops. The evaluation was made with the self-estimation of students, peer review and literal and oral feedback. Twelve parents and thirteen children between the ages three and seven participated in the workshops.
Art-based workshops enabled the participating children and their parents to process their bicultural identity from the new points of view. Families were able to share their feelings and thoughts of their family background with each other’s.
The results lead to the conclusion that in the art workshops families strengthened their cultural identity with the help of imagination and creativity. In all art workshops inclusive and empowering co working was an important factor.
Keywords: art-based methods, art workshops, bicultural, family, children under school-age, cultural identity, self-esteem, artistic agency