JobY-mobiilisovellus – linkki maahanmuuttajataustaisen työnhakijan ja työnantajan välillä
Atzmon, Maiju (2020)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005047151
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005047151
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää sosiaalialan innovaatio- ja yrityskonsepti JobYa. JobY muodostuu mobiilisovelluksesta ja tukitiimistä, jotka toimivat maahanmuuttajataustaisten työnhakijoiden ja työnantajien linkittäjinä. Tavoitteena oli koota maahanmuuttajien työllistymiseen liittyvien haastateltavien kokemuksia ja näkemyksiä taustoittamaan ja kehittämään JobYn ideaa. JobYn toimintamallin mukaan jokainen työnhakija ja työnantaja haastatellaan ennen rekisteröintiä. Tehdyt työt tallentuvat työnhakijan profiiliin. JobY hoitaa maksut ja lähettää laskun työnantajalle. JobYn eettisiin arvoihin kuuluu asiakkaiden itseohjautuvuuden ja voimaantumisen vahvistaminen.
Tutkimuksessa haastateltiin TE-toimiston asiantuntijaa, kahta maahanmuuttajaa, osaamiskeskuksen esimiestä sekä työnantajaa. Haastatteluissa selvitettiin maahanmuuttajien työllistymisen haasteita sekä heidän etujaan työntekijöinä. Yhtenä teemana käsiteltiin myös, miten työnantajien asenteita saataisiin muuttumaan myönteisemmiksi maahanmuuttajataustaisia työnhakijoita kohtaan. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastattelut analysoitiin käyttäen sisällönanalyysiä.
Tulosten mukaan työnhaku näyttäytyy maahanmuuttajille monimutkaisena verrattuna alkuperäisen kotimaan toimintatapoihin. Omaa osaamista on vaikeaa osoittaa ja etenkin omalle alalle työllistytään huonosti. Maahanmuuttajien työllistymistä edistää muun muassa verkostoituminen. Haasteita työnhakuun aiheuttaa puutteellinen kielitaito, yrittäjyyden byrokraattisuus ja ulkomaalaisen nimen perusteella tapahtuva syrjintä. Työnantajien toimesta tapahtuvaa työntekijöiden hyväksikäyttöä esiintyy jonkin verran lainsäädännön ollessa maahan juuri muuttaneelle tuntematonta.
Tulosten perusteella maahanmuuttajia pidetään omistautuneina ja motivoituneina työntekijöinä. He tuovat suomalaiseen työelämään monipuolista kokemusta ja kielitaitoa. Johtopäätöksistä keskeiseksi osoittautui se, että Suomi tarvitsee ulkomaista työvoimaa, sillä kantasuomalaiset työntekijät eivät enää riitä työntekijöiksi väestön ikääntyessä. Maahanmuuttajien oman äänen ja osallisuuden huomioon ottaminen palveluiden kehittämisessä on yksi tärkeimmistä tutkimuksesta syntyneistä huomioista. Tutkimuksen tulokset tukivat JobYn yritysidean edistämisen tarpeellisuutta ja ajankohtaisuutta.
Asiasanat: innovaatio, maahanmuuttajat, mobiilisovellus, työllistyminen, yritysidea JobY is a social innovation and business concept. It consists of a mobile application and support team which links Finnish employers with job seekers of an immigrant background. The purpose of this thesis was to develop JobY by gathering experiences and views of the interviewees on the employment of immigrants. According to the operating model of JobY, the clients need to be interviewed before registration. Strengthening clients’ empowerment is part of JobY’s ethical value base.
The study interviewed an expert from the Employment and Economic Development Office, two immigrants, a manager of a centre counselling immigrants about working life and an employer of immigrants. The interviews explored the employment challenges of immigrants and their advantages as employees. The objective was also to get an idea of how employers' attitudes towards immigrant jobseekers could become more positive. The method of gathering material was a semi-structured theme interview. The interviews were analysed using content analysis.
According to the results job seeking appears complicated to immigrants. It is difficult for them to get employed in their own field, but networking encourages employment. Some of the challenges of job seeking are limited Finnish language skills, the bureaucracy of entrepreneurship and discrimination based on searching for a job with a foreign name. Since legislation is unknown to newcomers, some exploitation of workers occurs. Based on the results, immigrants are considered to be dedicated and motivated workers, bringing in versatile experience and language skills. The key conclusion turned out to be that Finnish society needs foreign labour, because there will be lack of Finnish workers as the population ages. One of the most important observations of this study is that the immigrant participation in the development of services should be taken more into account. The results of this study supported the usefulness of advancing the business idea of JobY.
Keywords: business idea, employment, innovation, immigrants, mobile
application
Tutkimuksessa haastateltiin TE-toimiston asiantuntijaa, kahta maahanmuuttajaa, osaamiskeskuksen esimiestä sekä työnantajaa. Haastatteluissa selvitettiin maahanmuuttajien työllistymisen haasteita sekä heidän etujaan työntekijöinä. Yhtenä teemana käsiteltiin myös, miten työnantajien asenteita saataisiin muuttumaan myönteisemmiksi maahanmuuttajataustaisia työnhakijoita kohtaan. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastattelut analysoitiin käyttäen sisällönanalyysiä.
Tulosten mukaan työnhaku näyttäytyy maahanmuuttajille monimutkaisena verrattuna alkuperäisen kotimaan toimintatapoihin. Omaa osaamista on vaikeaa osoittaa ja etenkin omalle alalle työllistytään huonosti. Maahanmuuttajien työllistymistä edistää muun muassa verkostoituminen. Haasteita työnhakuun aiheuttaa puutteellinen kielitaito, yrittäjyyden byrokraattisuus ja ulkomaalaisen nimen perusteella tapahtuva syrjintä. Työnantajien toimesta tapahtuvaa työntekijöiden hyväksikäyttöä esiintyy jonkin verran lainsäädännön ollessa maahan juuri muuttaneelle tuntematonta.
Tulosten perusteella maahanmuuttajia pidetään omistautuneina ja motivoituneina työntekijöinä. He tuovat suomalaiseen työelämään monipuolista kokemusta ja kielitaitoa. Johtopäätöksistä keskeiseksi osoittautui se, että Suomi tarvitsee ulkomaista työvoimaa, sillä kantasuomalaiset työntekijät eivät enää riitä työntekijöiksi väestön ikääntyessä. Maahanmuuttajien oman äänen ja osallisuuden huomioon ottaminen palveluiden kehittämisessä on yksi tärkeimmistä tutkimuksesta syntyneistä huomioista. Tutkimuksen tulokset tukivat JobYn yritysidean edistämisen tarpeellisuutta ja ajankohtaisuutta.
Asiasanat: innovaatio, maahanmuuttajat, mobiilisovellus, työllistyminen, yritysidea
The study interviewed an expert from the Employment and Economic Development Office, two immigrants, a manager of a centre counselling immigrants about working life and an employer of immigrants. The interviews explored the employment challenges of immigrants and their advantages as employees. The objective was also to get an idea of how employers' attitudes towards immigrant jobseekers could become more positive. The method of gathering material was a semi-structured theme interview. The interviews were analysed using content analysis.
According to the results job seeking appears complicated to immigrants. It is difficult for them to get employed in their own field, but networking encourages employment. Some of the challenges of job seeking are limited Finnish language skills, the bureaucracy of entrepreneurship and discrimination based on searching for a job with a foreign name. Since legislation is unknown to newcomers, some exploitation of workers occurs. Based on the results, immigrants are considered to be dedicated and motivated workers, bringing in versatile experience and language skills. The key conclusion turned out to be that Finnish society needs foreign labour, because there will be lack of Finnish workers as the population ages. One of the most important observations of this study is that the immigrant participation in the development of services should be taken more into account. The results of this study supported the usefulness of advancing the business idea of JobY.
Keywords: business idea, employment, innovation, immigrants, mobile
application