Perehdytysopas Vantaan sairaalan geropsykiatrisen osasto 8:n uusille työntekijöille
Tulikoura-Korhonen, Kirsi (2020)
Tulikoura-Korhonen, Kirsi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004296571
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004296571
Tiivistelmä
Opinnäytetyönä on tehty perehdytysopas Vantaan sairaalan geropsykiatrisen osasto 8:n uusille työntekijöille. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa perehdytysopas, joka helpottaisi myös osastolla jo työskentelevien, apulaisosastonhoitajan ja osaston esimiehen työskentelyä sekä olisi tukena myös opiskelijoille harjoittelun aikana. Perehdytysopas on tehty helpottamaan työntekijän perehtymistä sekä perehdyttämistä.
Perehdytysoppaaseen koottiin asioita, joita osaston nykyinen henkilökunta piti tärkeänä, esimerkiksi palvelussuhdeasioita, potilasohjeita, lääkehoitoon liittyviä asioita sekä valmiita lomakkeita, joita tarvitaan tietojen antamiseen ja keräämiseen potilaista.
Sähköiseistä oppaasta tuli 24 sivuinen ja siihen on tehty suoria linkkejä HUS:n ja Vantaan kaupungin internet- ja intrasivuille. Linkkien avulla varmistetaan aina asioiden ajantasaisuus. Apotti-järjestelmä on tuonut käytäntöön ja oppaan sisältöön muutoksia koko prosessin ajan ja mahdollisesti tuo myös jatkossa, kun järjestelmää kehitetään. Tämä tarkoittaa sitä, että perehdytysoppaan sisällön muokkaukseen ja päivittämiseen tulisi nimetä henkilöt jotka päivityksiä tekee. Oppaan intranet-linkkien materiaaleja pääsevät lukemaan vain työnantajan verkkoon kirjautuneet. Opas on tallennettu osaston omaan tiedostoon jonne muilla ei ole pääsyä.
Yhteistyötahona oli geropsykiatrian osaston henkilökunta. Oppaan rungon valmistuttua keskityttiin aiheiden tekstisisältöihin. Osaston henkilökunta oli mukana koko prosessin ajan tekemällä muutosehdotuksia ja korjaamalla sekä muokkaamalla tekstisisältöä. Apotti-järjestelmän käyttöönoton takia oppaaseen jouduttiin tekemään vaiheittain korjauksia, koska järjestelmämuutos aiheutti muutoksia myös käytäntöön.
Perehdytysoppaan valmistumisen jälkeen henkilökunta luki valmiin oppaan, ja osaston esimies ja apulaisosastonhoitaja hyväksyi sen. Oppaan sisältöön koko henkilökunta oli tyytyväinen.
Asiasanat: perehdytys, perehdytysopas, uusi työntekijä
Perehdytysoppaaseen koottiin asioita, joita osaston nykyinen henkilökunta piti tärkeänä, esimerkiksi palvelussuhdeasioita, potilasohjeita, lääkehoitoon liittyviä asioita sekä valmiita lomakkeita, joita tarvitaan tietojen antamiseen ja keräämiseen potilaista.
Sähköiseistä oppaasta tuli 24 sivuinen ja siihen on tehty suoria linkkejä HUS:n ja Vantaan kaupungin internet- ja intrasivuille. Linkkien avulla varmistetaan aina asioiden ajantasaisuus. Apotti-järjestelmä on tuonut käytäntöön ja oppaan sisältöön muutoksia koko prosessin ajan ja mahdollisesti tuo myös jatkossa, kun järjestelmää kehitetään. Tämä tarkoittaa sitä, että perehdytysoppaan sisällön muokkaukseen ja päivittämiseen tulisi nimetä henkilöt jotka päivityksiä tekee. Oppaan intranet-linkkien materiaaleja pääsevät lukemaan vain työnantajan verkkoon kirjautuneet. Opas on tallennettu osaston omaan tiedostoon jonne muilla ei ole pääsyä.
Yhteistyötahona oli geropsykiatrian osaston henkilökunta. Oppaan rungon valmistuttua keskityttiin aiheiden tekstisisältöihin. Osaston henkilökunta oli mukana koko prosessin ajan tekemällä muutosehdotuksia ja korjaamalla sekä muokkaamalla tekstisisältöä. Apotti-järjestelmän käyttöönoton takia oppaaseen jouduttiin tekemään vaiheittain korjauksia, koska järjestelmämuutos aiheutti muutoksia myös käytäntöön.
Perehdytysoppaan valmistumisen jälkeen henkilökunta luki valmiin oppaan, ja osaston esimies ja apulaisosastonhoitaja hyväksyi sen. Oppaan sisältöön koko henkilökunta oli tyytyväinen.
Asiasanat: perehdytys, perehdytysopas, uusi työntekijä