Sevilla: Kolonialismista tähän päivään. Espanjan ainoan kansainvälisen sisämaan sataman ja kaupunkiympäristön yhdistäminen vuoteen 2025 mennessä
Nyfors, Laura-Kaisa (2020)
Nyfors, Laura-Kaisa
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005067485
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005067485
Tiivistelmä
Vauras ja vaiherikas historia on tehnyt Sevillasta Etelä-Espanjan suurimman ja tärkeimmän keskuksen. Nykyään kaupungissa on asukkaita vajaa 700 000 ja metropolialueella melkein 2 miljoonaa. Sevilla on Espanjan väkirikkaimman itsehallintoalueen, Andalusian, pääkaupunki ja koko Espanjan neljänneksi suurin kaupunki. Sevillan kaupungin rajojen sisällä sijaitsee Espanjan ainoa sisämaan kansainvälinen kauppa- ja matkustajasatama. Sataman valtteja ovat sen sijainti Sevillan metropolialueella hyvien yhteyksien varrella koko Andalusiaan ja rahdin liikuttamista helpottava kattava infrastruktuuri; intermodaali- ja multimodaalikuljetukset meriteitse, maanteitse ja rautateitse. Sevilla on myös Espanjan tärkeimpiä matkailukaupunkeja ja lähitulevaisuudessa sen satama-alue halutaan kunnianhimoisen kehittämisprojektin myötä muuttaa avoimeksi virkistysalueeksi niin matkailijoille kuin kaupungin asukkaille.
Sevillan urbaania satamahanketta koskeva tutkimusongelma rajattiin mahdollisimman tarkasti. Tutkimustyyppisen kvalitatiivisen opinnäytetyön tavoitteena oli saada selvyyttä siihen, minkälainen suurhanke Sevillan sataman yhdistämisestä ympäröivään kaupunkiympäristöön on, sen tarpeellisuus kaupunkiympäristön ja palveluiden kehitykselle sekä perinteisten satamatoimintojen ympäristövaikutukset asukasystävällisyyteen. Elinvoimaisten metropolialueiden ja niiden sisällä sijaitsevien kauppa- ja matkustajasatamien kasvaessa satamalogistiikan ja kaupunkiympäristön yhdistäminen on yksi globaaleista haasteista. Lisäksi urbaanien satamaympäristöjen palveluiden kannattavuus sekä satamien toimijoiden ympäristötietoisuus ja yhteiskuntavastuu tulee ottaa huomioon kehitysprojekteissa. Opinnäytetyö toteutettiin keväällä 2020, jolloin koronapandemia kehittyi ennalta arvaamattoman nopeaan tahtiin ja tämän takia Sevillan sataman operatiivinen johto oli kiireinen ja lisäselvitysten saaminen vastauksiin tuli haasteelliseksi. Opinnäytetyössä käytettiin lähteinä logistiikkakirjallisuutta, Internetistä löydettyjä artikkeleita liittyen muun muassa Sevillan sataman ja kaupungin yhdistämiseen ja ympäristönäkökulmiin, Sevillan sataman strategista suunnitelmaa ja sataman viestintäjohtajan ohjeistuksen mukaan myös sataman omia lehdistötiedotteita asiasta.
Internetistä löytyneet artikkelit ja sivustot olivat monipuolisia ja niitä apuna käyttäen pystyi tekemään riittäviä johtopäätöksiä Sevillan urbaanin satamahankkeen sisällöstä, vaikka suunnittelukilpailun ratkeamista vielä odotetaan. Suunnitelmat Sevillan sataman muokkaamisesta asukasystävälliseksi ovat suureelliset niin pinta-alaltaan kuin kustannusarvioltaan. Meriliikenteen ja satama-alueen ympäristöriskit, kaupungissa jo oleva runsas virkistystarjonta sekä koronapandemiaa seuraavat taloudelliset haasteet vaikuttanevat päätökseen lopullisen hankkeen mittakaavasta.
Sevillan urbaania satamahanketta koskeva tutkimusongelma rajattiin mahdollisimman tarkasti. Tutkimustyyppisen kvalitatiivisen opinnäytetyön tavoitteena oli saada selvyyttä siihen, minkälainen suurhanke Sevillan sataman yhdistämisestä ympäröivään kaupunkiympäristöön on, sen tarpeellisuus kaupunkiympäristön ja palveluiden kehitykselle sekä perinteisten satamatoimintojen ympäristövaikutukset asukasystävällisyyteen. Elinvoimaisten metropolialueiden ja niiden sisällä sijaitsevien kauppa- ja matkustajasatamien kasvaessa satamalogistiikan ja kaupunkiympäristön yhdistäminen on yksi globaaleista haasteista. Lisäksi urbaanien satamaympäristöjen palveluiden kannattavuus sekä satamien toimijoiden ympäristötietoisuus ja yhteiskuntavastuu tulee ottaa huomioon kehitysprojekteissa. Opinnäytetyö toteutettiin keväällä 2020, jolloin koronapandemia kehittyi ennalta arvaamattoman nopeaan tahtiin ja tämän takia Sevillan sataman operatiivinen johto oli kiireinen ja lisäselvitysten saaminen vastauksiin tuli haasteelliseksi. Opinnäytetyössä käytettiin lähteinä logistiikkakirjallisuutta, Internetistä löydettyjä artikkeleita liittyen muun muassa Sevillan sataman ja kaupungin yhdistämiseen ja ympäristönäkökulmiin, Sevillan sataman strategista suunnitelmaa ja sataman viestintäjohtajan ohjeistuksen mukaan myös sataman omia lehdistötiedotteita asiasta.
Internetistä löytyneet artikkelit ja sivustot olivat monipuolisia ja niitä apuna käyttäen pystyi tekemään riittäviä johtopäätöksiä Sevillan urbaanin satamahankkeen sisällöstä, vaikka suunnittelukilpailun ratkeamista vielä odotetaan. Suunnitelmat Sevillan sataman muokkaamisesta asukasystävälliseksi ovat suureelliset niin pinta-alaltaan kuin kustannusarvioltaan. Meriliikenteen ja satama-alueen ympäristöriskit, kaupungissa jo oleva runsas virkistystarjonta sekä koronapandemiaa seuraavat taloudelliset haasteet vaikuttanevat päätökseen lopullisen hankkeen mittakaavasta.