Asiakaslähtöisen turvaurakkamallin kehittäminen
Tirkkonen, Sami (2011)
Tirkkonen, Sami
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061011784
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061011784
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on työelämälähtöinen ja se on toteutettu yhteistyössä Suomen Turvaurakoitsijaliiton kanssa. Suomen Turvaurakoitsijaliitto on ottanut yhdeksi keskeiseksi tavoitteekseen kehittää turvaurakkamallin, jonka avulla saadaan tarjottua kaikki turvatekniikka samassa urakassa. Malli keskittää vastuun yhdelle taholle, lisää projektin sujuvuutta sekä poistaa päällekkäisyyksiä. Opinnäytetyön tekemisessä on hyödynnetty teoriaa palvelujen tuotteistamisesta ja liiketoiminnan kehittämisestä sekä turvallisuustekniikasta. Tämän tutkimuksen avulla on haettu keskeisiä tekijöitä turvaurakkamallin kehittämiseksi.
Tutkimuksessa kartoitettiin teemahaastattelun keinoin onko asiakkailla kiinnostusta tällaista turvaurakkamallia kohtaan ja millainen ihanteellisen turvaurakkamallin tulisi olla ja mitä siinä pitäisi huomioida. Tutkimus suoritettiin haastattelemalla turvaurakoinnin kanssa paljon tekemisiin joutuneita turvallisuuspäälliköitä ja talotekniikan asiantuntijaa.
Tulokseksi saatiin selkeästi, että tällaista turvaurakkamallia kohtaan on kiinnostusta ja koettiin, että siitä olisi eniten hyötyä etenkin suurissa urakoissa. Saatiin myös selville mitä tekijöitä ihanteellinen turvaurakkamalli pitää sisällään, muun muassa hyvä dokumentointi ja käyttäjän tarpeiden huomiointi koettiin erittäin tärkeiksi. Myös tarpeen havaitseminen asiakkaalle tarkoitettuun turvaurakan hankintaoppaaseen, joka helpottaa asiakkaan työtä ja ymmärtämistä turvaurakan suhteen, osoittautui tärkeäksi löydöksi. Tässä olisikin hyvä jatkokehityksen aihe. Hankintaopas voisi toimia joissain määrin ehkä jopa avuksi kaavaillun konsultin vaihtoehtona.
Saadut tulokset auttavat kehittämään turvaurakkamallista mahdollisimman hyvin asiakkaan tarpeisiin sopivan ja järkevän mallin toimia. Kerätyn tiedon avulla pystytään välttämään virheitä, joita aiemmin turvaurakoinnissa on tehty ja nähdään mitä voisi tehdä paremmin.
Tutkimuksessa kartoitettiin teemahaastattelun keinoin onko asiakkailla kiinnostusta tällaista turvaurakkamallia kohtaan ja millainen ihanteellisen turvaurakkamallin tulisi olla ja mitä siinä pitäisi huomioida. Tutkimus suoritettiin haastattelemalla turvaurakoinnin kanssa paljon tekemisiin joutuneita turvallisuuspäälliköitä ja talotekniikan asiantuntijaa.
Tulokseksi saatiin selkeästi, että tällaista turvaurakkamallia kohtaan on kiinnostusta ja koettiin, että siitä olisi eniten hyötyä etenkin suurissa urakoissa. Saatiin myös selville mitä tekijöitä ihanteellinen turvaurakkamalli pitää sisällään, muun muassa hyvä dokumentointi ja käyttäjän tarpeiden huomiointi koettiin erittäin tärkeiksi. Myös tarpeen havaitseminen asiakkaalle tarkoitettuun turvaurakan hankintaoppaaseen, joka helpottaa asiakkaan työtä ja ymmärtämistä turvaurakan suhteen, osoittautui tärkeäksi löydöksi. Tässä olisikin hyvä jatkokehityksen aihe. Hankintaopas voisi toimia joissain määrin ehkä jopa avuksi kaavaillun konsultin vaihtoehtona.
Saadut tulokset auttavat kehittämään turvaurakkamallista mahdollisimman hyvin asiakkaan tarpeisiin sopivan ja järkevän mallin toimia. Kerätyn tiedon avulla pystytään välttämään virheitä, joita aiemmin turvaurakoinnissa on tehty ja nähdään mitä voisi tehdä paremmin.