Fan coil -yksiköiden käyttö laivan ilmastoinnin tukena : energiansäästöpotentiaalin tarkastelu perinteiseen jäähdytysjärjestelmään verrattuna
Laine, Juho-Jaakko (2020)
Laine, Juho-Jaakko
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005067420
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005067420
Tiivistelmä
Laivanrakennuksessa energiatehokkuusvaatimukset ovat kiristyneet muuttuneiden säädösten ja asetusten takia. Ilmanvaihto on yksi suurimpia ja arvokkaimpia yksittäisiä järjestelmiä, mitä laivaan asennetaan. Toimivalla ja kunnossa pidetyllä ilmastointijärjestelmällä on merkittävä vaikutus ihmisten viihtyvyyteen aluksella. Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia Fan coil -yksiköillä tuetun jäähdytysjärjestelmän energiansäästöpotentiaalia, verrattuna perinteiseen keskitettyyn jäähdytysjärjestelmään.
Työssä tarkastellaan jäähdytystarpeen muodostumista ja tilaan vaikuttavien lämpökuormien syntyä. Työssä käydään läpi keskeiset laivan ilmanvaihtoon liittyvät yksiköt sekä jäähdytysenergian tuotanto- ja jakelutapoja. Työssä osoitetaan laskennallisesti Fan coil järjestelmän käytönaikainen energiansäästöpotentiaali.
Työ on toteutettu tutustumalla alaan liittyvään kirjallisuuteen, standardeihin, määräyksiin sekä suunnittelu suosituksiin. Kokemukseen perustuvaa tietoa saatiin haastattelemalla alalla pitkään toimineilta laivan ilmastoinnin suunnittelijoilta. Työn tuloksena saatiin raportti lämpökuormien ja jäähdytystarpeen muodostumisesta laivassa sekä osoitettiin Fan coil järjestelmän teoreettinen energiansäästöpotentiaali. In shipbuilding, energy efficiency requirements have become stricter due to changes in rules and regulations. Air conditioning is one of the largest and most valuable individual systems installed on a ship. A functional and well-maintained air conditioning system has a significant impact on the comfort of people on board.
The purpose of this thesis was to investigate the energy saving potential of a cooling system supported by Fan coil -units as compared to a traditional centralized cooling system. The thesis examines the formation of cooling demand and the generation of thermal loads affecting the space. The work covers the main units of a ship's ventilation and the production and distribution of cooling energy. The work demonstrates the energy saving potential of the Fan coil system during operation.
The work was been carried out by studying the literature, standards, regulations and design recommendations. Experience-based information was obtained from interviews with long-established ship air conditioning designers in the industry. As a result of this work, a report on the generation of heat loads and cooling needs on board was obtained, and the theoretical energy-saving potential of the Fan coil system was demonstrated.
Työssä tarkastellaan jäähdytystarpeen muodostumista ja tilaan vaikuttavien lämpökuormien syntyä. Työssä käydään läpi keskeiset laivan ilmanvaihtoon liittyvät yksiköt sekä jäähdytysenergian tuotanto- ja jakelutapoja. Työssä osoitetaan laskennallisesti Fan coil järjestelmän käytönaikainen energiansäästöpotentiaali.
Työ on toteutettu tutustumalla alaan liittyvään kirjallisuuteen, standardeihin, määräyksiin sekä suunnittelu suosituksiin. Kokemukseen perustuvaa tietoa saatiin haastattelemalla alalla pitkään toimineilta laivan ilmastoinnin suunnittelijoilta. Työn tuloksena saatiin raportti lämpökuormien ja jäähdytystarpeen muodostumisesta laivassa sekä osoitettiin Fan coil järjestelmän teoreettinen energiansäästöpotentiaali.
The purpose of this thesis was to investigate the energy saving potential of a cooling system supported by Fan coil -units as compared to a traditional centralized cooling system. The thesis examines the formation of cooling demand and the generation of thermal loads affecting the space. The work covers the main units of a ship's ventilation and the production and distribution of cooling energy. The work demonstrates the energy saving potential of the Fan coil system during operation.
The work was been carried out by studying the literature, standards, regulations and design recommendations. Experience-based information was obtained from interviews with long-established ship air conditioning designers in the industry. As a result of this work, a report on the generation of heat loads and cooling needs on board was obtained, and the theoretical energy-saving potential of the Fan coil system was demonstrated.