Käyttöliittymäsuunnittelu Climbstation™-kiipeilyseinälle
Falck, Jessica (2020)
Falck, Jessica
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005057281
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005057281
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni teen konseptisuunnitelman käyttöliittymästä Joyride Games Oy:n Climbstation™- kiipeilyseinälle. Käyttöliittymän suunnittelu tapahtuu osana Metropolia Ammattikorkeakoulun ja Vantaan kaupungin hallinnoimaa Digi-Salama-hanketta.
Käyttöliittymäsuunnittelu pohjautuu laitteen nykyiseen käyttöliittymään, joka olisi tarkoitus siirtää mobiilimuotoon. Opinnäytetyössä perehdyn nykyisen käyttöliittymän lisäksi benchmarkingin avulla olemassa oleviin sovelluksiin sekä nettisivuihin. Lisäksi suunnittelun tukena toimivat haastattelut ja havainnointi, joiden avulla kartoitan nykytilannetta ja käyttäjien todellisia tarpeita.
Suunnittelun taustalla vaikuttaa myös teoreettinen aineisto keskeisistä käsitteistä ja menetelmistä. Keskeisessä roolissa on käyttökokemus, käytettävyys ja käyttöliittymäsuunnittelu. Opinnäyte sivuaa myös visuaalista suunnittelua sekä informaatiomuotoilua. Lopputuloksena on funktionaalinen prototyyppi konseptista, joka ohjaa käyttäjää visuaalisesti sekä tekee kiipeilyseinän lähestymisestä helpompaa ja vaatii vähemmän ulkopuolista ohjeistusta.
Käyttöliittymäsuunnittelu pohjautuu laitteen nykyiseen käyttöliittymään, joka olisi tarkoitus siirtää mobiilimuotoon. Opinnäytetyössä perehdyn nykyisen käyttöliittymän lisäksi benchmarkingin avulla olemassa oleviin sovelluksiin sekä nettisivuihin. Lisäksi suunnittelun tukena toimivat haastattelut ja havainnointi, joiden avulla kartoitan nykytilannetta ja käyttäjien todellisia tarpeita.
Suunnittelun taustalla vaikuttaa myös teoreettinen aineisto keskeisistä käsitteistä ja menetelmistä. Keskeisessä roolissa on käyttökokemus, käytettävyys ja käyttöliittymäsuunnittelu. Opinnäyte sivuaa myös visuaalista suunnittelua sekä informaatiomuotoilua. Lopputuloksena on funktionaalinen prototyyppi konseptista, joka ohjaa käyttäjää visuaalisesti sekä tekee kiipeilyseinän lähestymisestä helpompaa ja vaatii vähemmän ulkopuolista ohjeistusta.