Asuntokauppojen asiakastutkimus
Vähä-Koivisto, Janne (2020)
Vähä-Koivisto, Janne
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005057317
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005057317
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia kiinteistövälitysalan nykyaikaisia markkinointikeinoja, mitkä toimivat ja mitkä eivät sekä verrata niitä vanhoihin keinoihin, joita käytettiin noin 10 vuotta sitten ennen netin ja sosiaalisen median valtaaikaa. Samankaltainen tutkimustyö on tehty yritykseen 2009, joten vertaan tämän avulla vanhaa ja uutta tietoa myös. Työssä tutkin myös kiinteistövälitysalan asiakkaita ja selvitettiin Webropol-kyselyn avulla, mitkä keinot heidän mielestään ovat toimivia sekä tutkittiin heidän kokemuksiaan alasta laajasti kuten asiakaspalvelutilanteet, kaupantekotilanteet sekä kokemukset välittäjistä.
Tutkimus toteutettiin Webropol-kyselypohjalla, mikä lähetettiin Kiinteistömaailman asiakkaille sähköpostitse. Kyselyyn oli aikaa vastata 2 viikkoa ja kysely lähetettiin maaliskuussa 2020. Kyselyyn vastasi 21 henkilöä.
Kyselyyn vastanneet olivat sellaisia asiakkaita, jotka ovat etsineet asuntoa viimeisen kahdeksan kuukauden aikana. Kyselyn keskeisimpinä asioina tuloksista selvisi, että asuntomarkkinoilla liikkuu kaikenikäisiä asiakkaita nuorista aikuisiin. Tutkimus kertoi myös sen, että asiakkaat nykypäivänä kaikista mieluiten hyödyntävät asunnonvälitysverkkosivuja, sosiaalisen median kanavia sekä yrityksien omia verkkosi-vuja. Vanhat keinot ovat katoamassa, kuten lehtimainonnan kautta asunnon etsiminen. Tutkimuksessa selvitettiin myös vastaajilta, että minkälaista palvelua välittäjiltä nykypäivänä odotetaan sekä selvitettiin heidän kokemuksiaan niin hyviä kuin huonoja. Pääosin nykyvälittäjien toimintaan oltiin tyytyväisiä ja kysely antoi konkreettisia vastauksia siitä, että millainen hyvän kiinteistövälittäjän kuuluu olla. Yrityksellä on markkinointi hyvin hallussa ja asiakkaat ovat toimintaan tyytyväisiä sekä nykyvälittäjien toimintatapoihin yleisesti.
Tutkimus toteutettiin Webropol-kyselypohjalla, mikä lähetettiin Kiinteistömaailman asiakkaille sähköpostitse. Kyselyyn oli aikaa vastata 2 viikkoa ja kysely lähetettiin maaliskuussa 2020. Kyselyyn vastasi 21 henkilöä.
Kyselyyn vastanneet olivat sellaisia asiakkaita, jotka ovat etsineet asuntoa viimeisen kahdeksan kuukauden aikana. Kyselyn keskeisimpinä asioina tuloksista selvisi, että asuntomarkkinoilla liikkuu kaikenikäisiä asiakkaita nuorista aikuisiin. Tutkimus kertoi myös sen, että asiakkaat nykypäivänä kaikista mieluiten hyödyntävät asunnonvälitysverkkosivuja, sosiaalisen median kanavia sekä yrityksien omia verkkosi-vuja. Vanhat keinot ovat katoamassa, kuten lehtimainonnan kautta asunnon etsiminen. Tutkimuksessa selvitettiin myös vastaajilta, että minkälaista palvelua välittäjiltä nykypäivänä odotetaan sekä selvitettiin heidän kokemuksiaan niin hyviä kuin huonoja. Pääosin nykyvälittäjien toimintaan oltiin tyytyväisiä ja kysely antoi konkreettisia vastauksia siitä, että millainen hyvän kiinteistövälittäjän kuuluu olla. Yrityksellä on markkinointi hyvin hallussa ja asiakkaat ovat toimintaan tyytyväisiä sekä nykyvälittäjien toimintatapoihin yleisesti.