Lasten vertaissuhteiden tukeminen päiväkodissa
Paavola, Raija; Pasula, Jenni (2020)
Paavola, Raija
Pasula, Jenni
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005057200
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005057200
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkoituksena oli kartoittaa, millaisia yli kolmivuotiaiden lasten vertaissuhteet ovat ja miten ne näkyvät päiväkodin arjessa. Lisäksi selvitettiin varhaiskasvattajan roolia lapsen vertaissuhteiden syntymisessä ja tukemisessa. Tavoitteena oli lisätä päiväkodin henkilökunnan tietoisuutta vertaissuhteiden tärkeydestä ja selkiyttää aikuisen tuen merkitystä niiden luomisessa sekä tukemisessa. Lisäksi haluttiin tuoda tietoon tilanteita ja keinoja, joissa vertaissuhteiden tukeminen on mahdollista. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin haastattelemalla neljää varhaiskasvatuksen opettajaa. Analysointi tehtiin teorialähtöisellä sisällönanalyysillä.
Haastatellut varhaiskasvatuksen opettajat kuvailivat vastauksissaan tällä hetkellä ryhmässä olevia vertaissuhteita. Vertaissuhteiden todettiin olevan hyvin moninaisia ja niissä esiintyvän paljon erilaisia tuen tarpeita. Aikuisen rooliin lasten vertaissuhteiden tukijana muodostui kaksi näköalaa: sopivien puitteiden luominen ja ympäristön muokkaaminen sekä hyvän vuorovaikutuksen kulttuuri. Vastauksissa ilmeni aikuisen ja lapsen välisen vuorovaikutuksen merkitys ja erilaisten tunnetaitojen tärkeys. Myös positiivisen palautteen antaminen ja aikuisen mukanaolo leikeissä koettiin merkittäviksi asioiksi vertaissuhteiden tukemisessa.
Tutkimustuloksista voidaan todeta hyvien vertaissuhteiden merkityksellisyys lapsen kokonaisvaltaiselle hyvinvoinnille sekä niiden tukemisen tärkeys ja tuen tarpeiden moninaisuus. Aikuisen rooli lapsen vertaissuhteiden tukijana on merkittävä, aikuinen voi omalla toiminnallaan olla lapselle hyvä malli. Jatkossa lasten vertaissuhteita voitaisiin tutkia haastattelemalla lapsia heidän kaverisuhteistaan. Haastatteluiden ja havainnoin perusteella olisi mahdollista laatia sosiogrammi, jonka avulla vertaissuhteita voidaan tarkastella ja tukea tietoisesti.
Haastatellut varhaiskasvatuksen opettajat kuvailivat vastauksissaan tällä hetkellä ryhmässä olevia vertaissuhteita. Vertaissuhteiden todettiin olevan hyvin moninaisia ja niissä esiintyvän paljon erilaisia tuen tarpeita. Aikuisen rooliin lasten vertaissuhteiden tukijana muodostui kaksi näköalaa: sopivien puitteiden luominen ja ympäristön muokkaaminen sekä hyvän vuorovaikutuksen kulttuuri. Vastauksissa ilmeni aikuisen ja lapsen välisen vuorovaikutuksen merkitys ja erilaisten tunnetaitojen tärkeys. Myös positiivisen palautteen antaminen ja aikuisen mukanaolo leikeissä koettiin merkittäviksi asioiksi vertaissuhteiden tukemisessa.
Tutkimustuloksista voidaan todeta hyvien vertaissuhteiden merkityksellisyys lapsen kokonaisvaltaiselle hyvinvoinnille sekä niiden tukemisen tärkeys ja tuen tarpeiden moninaisuus. Aikuisen rooli lapsen vertaissuhteiden tukijana on merkittävä, aikuinen voi omalla toiminnallaan olla lapselle hyvä malli. Jatkossa lasten vertaissuhteita voitaisiin tutkia haastattelemalla lapsia heidän kaverisuhteistaan. Haastatteluiden ja havainnoin perusteella olisi mahdollista laatia sosiogrammi, jonka avulla vertaissuhteita voidaan tarkastella ja tukea tietoisesti.