Kielenkehitys alle 3-vuotiaiden ryhmässä
Melén, Mari (2020)
Melén, Mari
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005047043
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005047043
Tiivistelmä
Kielen kehitys alle 3-vuotiaiden ryhmässä
tiivistelmä portfoliosta
Portfolioni on tutkimus kielenkehityksen menetelmistä ja kielenkehitykseen vaikuttavista seikoista. Koska projektissani oli neljä monikielistä perhettä, olen käsitellyt portfoliossani monikulttuurisuutta ja suomi toisena kielenä S2 -opetusta varhaiskasvatuksessa. Portfolioni alkaa prosessin kulun avaamisella. Prosessiin kuului kielenkehitystä tukevien materiaalipussien kierrätys projektiini valittujen perheiden kotona ja heiltä saatava palaute materiaalien hyödyistä tai merkityksestä lapsen kielenkehityksessä.
Portfolion teoria osuudessa käsittelen monikulttuurisuutta käsitteenä ja monikulttuurisia perheitä varhaiskasvatuksessa. Monikulttuurisuus ja monikielisyys vaikuttavat varhaiskasvatukseen enenevässä määrin, vaikka alueelliset erot ovatkin suuria. Maahanmuuttaja lapsia, joiden kotikieli on joku muu kuin suomi tulee varhaiskasvatukseen jatkuvasti enemmän kuin aikaisemmin ja monikielisyyteen ja monikulttuurisuuteen vaikuttavat asiat nousevat entistä merkittävimmiksi. On tärkeää pohtia mitä eri kulttuurit vaikuttavat varhaiskasvatukseen ja miten suomalaista varhaiskasvatusta voidaan tehdä ymmärrettäväksi muusta kulttuurista tulleelle asiakkaalle.
Portfoliossani tarkastelen leikkiä oppimisen välineenä. Koska pienten lasten kanssa leikin merkitys on varhaiskasvatuksessa suuri, halusin tutkia leikin teoreettista perustaakin. Portfolioni käytännön toteutus on kytköksissä leikkiin, joten halusin avata leikkiä kokonaisuudessa enemmän perustellakseni tutkimuskohteeni valintaa. Varhaiskasvatuksessa lähes kaikki oppiminen tapahtuu leikin kautta, varsinkin alle 3-vuotiaiden ryhmässä.
Työskentelen päiväkodissa, jossa noudatetaan kestävän kehityksen periaatteita ja halusin noudattaa niitä myös omassa projektissani. Tein projektini välineet mahdollisuuksien mukaan kierrätysmateriaaleista ja hyödynsin jo käytössä olleita tavaroita muokkaamalla niitä hieman. Kaikki projektini materiaali oli käytettyä, lukuun ottamatta paperista tekemääni muistipeliä. Kestävä kehitys oli toinen määrittelemistäni käsitteistä ja toinen käsite oli suomi toisena kielenä S2-perheet. Koin tärkeäksi avata lukijoille mitä käsitteilläni tarkoitin ja varsinkin S2-termi voi joillekin olla vieras. Eri kunnissa S2-opetusta toteutetaan monin eri tavoin, itse kerron portfoliossa, miten sitä Espoon kaupungilla toteutetaan.
Varsinaiseen kielenkehitystä koskevaan osioon kokosin käytännön vinkkejä kielenkehityksen menetelmistä, kielenkehitys alle 3-vuotiaiden ryhmässä, kielen oppimiseen liittyviä pulmia sekä mitä on kielitietoinen varhaiskasvatus. Kielenkehityksen menetelmiä on paljon. Pyrin keräämään ja avaamaan niistä yleisempiä ja perustelemaan valintani. Alle 3-vuotiaiden ryhmän kielenkehityksessä keskityin pitkälti siihen, millaista toimintaa omassa päiväkodissani alle 3-vuotiaiden ryhmässä itse toteutamme ja miten sitä voisi kehittää. Kielitietoisuus on käsitteenä melko vieras ja halusin tutustua siihen tarkemmin ja avata sitä kielenkehityksen näkökulmasta.
Portfolioni loppu osa koostuu perheiden kanssa tehtävän käytännön projektin kuvaamisesta vaihe vaiheelta sekä projektin arvioinnista ja johtopäätöksistä. Portfoliossani on paljon kuvia tekstin selkeyttämiseksi, lasten kuvia on vähän heidän yksityisyytensä suojan vuoksi. Koska portfolioni oli käytännönläheinen jätin tarkoituksella teoria osuuden melko suppeaksi.
tiivistelmä portfoliosta
Portfolioni on tutkimus kielenkehityksen menetelmistä ja kielenkehitykseen vaikuttavista seikoista. Koska projektissani oli neljä monikielistä perhettä, olen käsitellyt portfoliossani monikulttuurisuutta ja suomi toisena kielenä S2 -opetusta varhaiskasvatuksessa. Portfolioni alkaa prosessin kulun avaamisella. Prosessiin kuului kielenkehitystä tukevien materiaalipussien kierrätys projektiini valittujen perheiden kotona ja heiltä saatava palaute materiaalien hyödyistä tai merkityksestä lapsen kielenkehityksessä.
Portfolion teoria osuudessa käsittelen monikulttuurisuutta käsitteenä ja monikulttuurisia perheitä varhaiskasvatuksessa. Monikulttuurisuus ja monikielisyys vaikuttavat varhaiskasvatukseen enenevässä määrin, vaikka alueelliset erot ovatkin suuria. Maahanmuuttaja lapsia, joiden kotikieli on joku muu kuin suomi tulee varhaiskasvatukseen jatkuvasti enemmän kuin aikaisemmin ja monikielisyyteen ja monikulttuurisuuteen vaikuttavat asiat nousevat entistä merkittävimmiksi. On tärkeää pohtia mitä eri kulttuurit vaikuttavat varhaiskasvatukseen ja miten suomalaista varhaiskasvatusta voidaan tehdä ymmärrettäväksi muusta kulttuurista tulleelle asiakkaalle.
Portfoliossani tarkastelen leikkiä oppimisen välineenä. Koska pienten lasten kanssa leikin merkitys on varhaiskasvatuksessa suuri, halusin tutkia leikin teoreettista perustaakin. Portfolioni käytännön toteutus on kytköksissä leikkiin, joten halusin avata leikkiä kokonaisuudessa enemmän perustellakseni tutkimuskohteeni valintaa. Varhaiskasvatuksessa lähes kaikki oppiminen tapahtuu leikin kautta, varsinkin alle 3-vuotiaiden ryhmässä.
Työskentelen päiväkodissa, jossa noudatetaan kestävän kehityksen periaatteita ja halusin noudattaa niitä myös omassa projektissani. Tein projektini välineet mahdollisuuksien mukaan kierrätysmateriaaleista ja hyödynsin jo käytössä olleita tavaroita muokkaamalla niitä hieman. Kaikki projektini materiaali oli käytettyä, lukuun ottamatta paperista tekemääni muistipeliä. Kestävä kehitys oli toinen määrittelemistäni käsitteistä ja toinen käsite oli suomi toisena kielenä S2-perheet. Koin tärkeäksi avata lukijoille mitä käsitteilläni tarkoitin ja varsinkin S2-termi voi joillekin olla vieras. Eri kunnissa S2-opetusta toteutetaan monin eri tavoin, itse kerron portfoliossa, miten sitä Espoon kaupungilla toteutetaan.
Varsinaiseen kielenkehitystä koskevaan osioon kokosin käytännön vinkkejä kielenkehityksen menetelmistä, kielenkehitys alle 3-vuotiaiden ryhmässä, kielen oppimiseen liittyviä pulmia sekä mitä on kielitietoinen varhaiskasvatus. Kielenkehityksen menetelmiä on paljon. Pyrin keräämään ja avaamaan niistä yleisempiä ja perustelemaan valintani. Alle 3-vuotiaiden ryhmän kielenkehityksessä keskityin pitkälti siihen, millaista toimintaa omassa päiväkodissani alle 3-vuotiaiden ryhmässä itse toteutamme ja miten sitä voisi kehittää. Kielitietoisuus on käsitteenä melko vieras ja halusin tutustua siihen tarkemmin ja avata sitä kielenkehityksen näkökulmasta.
Portfolioni loppu osa koostuu perheiden kanssa tehtävän käytännön projektin kuvaamisesta vaihe vaiheelta sekä projektin arvioinnista ja johtopäätöksistä. Portfoliossani on paljon kuvia tekstin selkeyttämiseksi, lasten kuvia on vähän heidän yksityisyytensä suojan vuoksi. Koska portfolioni oli käytännönläheinen jätin tarkoituksella teoria osuuden melko suppeaksi.