Pk-yrityksen kansainvälistyminen : Taide esineitä liikelahjoina Japaniin ja Etelä-Koreaan
Takala, Sanna; Ristikankare, Roosa (2009)
Takala, Sanna
Ristikankare, Roosa
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905283394
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905283394
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön taustalla oli Laurea-ammattikorkeakoulun ESR-rahoitteinen projekti “Teollisen palveluliiketoiminnan koulutustarpeen selvittäminen Lohjan ja Tammisaaren seutukunnissa ja näiden alueiden pk-yritysten osaamisperustan kehittäminen”. Opinnäytetyö sijoittui hankkeen toimenpidekokonaisuuteen ”Teemakoulutus ja kehityshankkeet yritysryppäälle”, pk-yrityksen kansainvälistymiseen liittyvänä tutkimus- ja kehittämishankkeena.
Tutkimus- ja kehittämishankkeen tarkoituksena oli tuottaa kohdeyritys Nanna Bayerille uutta tietoa Japanissa ja Etelä-Koreassa toimivien suomalaisten yritysten liikelahjapolitiikasta ja liikelahjojen hankintaan liittyvistä käytänteistä. Lisäksi selvitettiin onko yrityksillä kiinnostusta hankkia räätälöityjä tuotteita liikelahjoiksi. Kerätyn tiedon tavoitteena oli luoda riittävä pohja liikelahjojen myynnin käynnistämiselle kohdemaissa toimiviin suomalaisiin yrityksiin.
Hanke toteutettiin Laurean LbD-oppimismallin prosessivaiheiden mukaisesti. Ensimmäisenä perehdyttiin kohdeilmiöön toimeksiantajayrityksen toiminnan ja keramiikkatuotteiden näkökulmasta. Tämän jälkeen tutustuttiin aihealueeseen lähdemateriaalin kautta. Tietojen pohjalta rakennettiin teoreettiset viitekehykset pk-yrityksen kansainvälistymisestä sekä liikelahjakulttuurista. Toiminnallinen osuus toteutettiin kvalitatiivisena kyselytutkimuksena e-lomakkeen muodossa Japanissa ja Etelä-Koreassa toimiville suomalaisille yrityksille.
Kyselyn tulokset loivat toimeksiantajayritykselle tietopohjaa kansainvälistymisprosessin sekä tuotteiden myynnin käynnistämiselle. Tulokset antoivat myös tietoa liikelahjojen hankintaan, ominaisuuksiin ja varastointiin liittyvistä asioista. Lisäksi toimeksiantaja sai vastauksen siihen, olivatko yritykset kiinnostuneita räätälöidyistä liikelahjoista.
Tärkeimpinä jatkotoimenpiteinä toimeksiantajalle esitettiin yhteydenottamista kyselyyn vastanneisiin yrityksiin, jotka ovat kiinnostuneet räätälöidyistä tuotteista. Lisäksi ehdotettiin pohtimaan vastausten antaman tiedon pohjalta sopivia tarjousehdotuksia ja toimitustapoja yrityskohtaisesti.
Jatkotutkimusehdotuksina yrittäjälle annettiin kyselyn suorittaminen suuremmalle yritysjoukolle, mahdollisesti myös muissa Aasian toimiville yrityksille. Jatkotutkimusaiheena voisi olla uusi kysely, jossa kysyttäisiin tarkempaa tietoa räätälöidyistä liikelahjoista ja tavoista miten yritykset haluaisivat yhteistyön käytännössä toimivan heidän ja pk-yrityksen välillä.
Tutkimus- ja kehittämishankkeen tarkoituksena oli tuottaa kohdeyritys Nanna Bayerille uutta tietoa Japanissa ja Etelä-Koreassa toimivien suomalaisten yritysten liikelahjapolitiikasta ja liikelahjojen hankintaan liittyvistä käytänteistä. Lisäksi selvitettiin onko yrityksillä kiinnostusta hankkia räätälöityjä tuotteita liikelahjoiksi. Kerätyn tiedon tavoitteena oli luoda riittävä pohja liikelahjojen myynnin käynnistämiselle kohdemaissa toimiviin suomalaisiin yrityksiin.
Hanke toteutettiin Laurean LbD-oppimismallin prosessivaiheiden mukaisesti. Ensimmäisenä perehdyttiin kohdeilmiöön toimeksiantajayrityksen toiminnan ja keramiikkatuotteiden näkökulmasta. Tämän jälkeen tutustuttiin aihealueeseen lähdemateriaalin kautta. Tietojen pohjalta rakennettiin teoreettiset viitekehykset pk-yrityksen kansainvälistymisestä sekä liikelahjakulttuurista. Toiminnallinen osuus toteutettiin kvalitatiivisena kyselytutkimuksena e-lomakkeen muodossa Japanissa ja Etelä-Koreassa toimiville suomalaisille yrityksille.
Kyselyn tulokset loivat toimeksiantajayritykselle tietopohjaa kansainvälistymisprosessin sekä tuotteiden myynnin käynnistämiselle. Tulokset antoivat myös tietoa liikelahjojen hankintaan, ominaisuuksiin ja varastointiin liittyvistä asioista. Lisäksi toimeksiantaja sai vastauksen siihen, olivatko yritykset kiinnostuneita räätälöidyistä liikelahjoista.
Tärkeimpinä jatkotoimenpiteinä toimeksiantajalle esitettiin yhteydenottamista kyselyyn vastanneisiin yrityksiin, jotka ovat kiinnostuneet räätälöidyistä tuotteista. Lisäksi ehdotettiin pohtimaan vastausten antaman tiedon pohjalta sopivia tarjousehdotuksia ja toimitustapoja yrityskohtaisesti.
Jatkotutkimusehdotuksina yrittäjälle annettiin kyselyn suorittaminen suuremmalle yritysjoukolle, mahdollisesti myös muissa Aasian toimiville yrityksille. Jatkotutkimusaiheena voisi olla uusi kysely, jossa kysyttäisiin tarkempaa tietoa räätälöidyistä liikelahjoista ja tavoista miten yritykset haluaisivat yhteistyön käytännössä toimivan heidän ja pk-yrityksen välillä.