Tunteista kuviksi, kuvista säveliksi, sävelistä tunteiksi: Tunnelukkojen kohtaaminen konserttiprojektin kautta
Honkala, Milka (2020)
Honkala, Milka
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005047096
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005047096
Tiivistelmä
Opinnäytetyö kertoo tunnelukoista sekä siitä, miten ne näkyvät muusikoiden ja ensisijaisesti tämän opinnäytetyön tekijän toiminnassa. Kirjoittaja on kärsinyt tunnelukkojen takia epäonnistumisen pelosta, liiallisista vaatimuksista itseään kohtaan ja huonommuuden tunteista. Opinnäytetyön taustalla on tekijän henkilökohtainen tarve päästä irti tunnelukkojen kahleista ja tarve uskaltaa käyttää omaa luovuuttaan enemmän. Tekijä kohtaa taiteellisen osuuden kautta ne tunnelukot, jotka ovat olleet etenkin luovuuden esteenä aiemmin. Työn taiteellisena osuutena pidettiin taidenäyttelykonsertti Kuopion Musiikkikeskuksen kamarimusiikkisalissa 26.2.2020. Taidenäyttelykonsertti koostui tekijän omasta kuvataiteesta sekä niiden pohjalta sävelletyistä pianokappaleista.
Työssä esitellään tunnelukkojen taustaa, ilmenemistä, avaamista sekä harjoituksia, joiden avulla tunnelukkoja voidaan työstää. Lisäksi työssä pohditaan tunnelukkojen vaikutusta muusikkouteen ja niitä tekijöitä, jotka voivat muusikoiden tunnelukkoja vahvistaa. Työn tavoitteena on lisätä tietämystä tunnelukoista etenkin muusikoille. Lisäksi työllä on henkilökohtaisia tavoitteita: uskaltautua improvisoimaan ja säveltämään sekä järjestää sävellyksistä konsertti, kohdata omat tunnelukot ja sitä kautta uskaltaa tuoda omaa luovuutta enemmän näkyväksi. Työ sisältää myös esittelyn kuvataiteen käyttämisestä musiikin luomisen lähtökohtana ja raportoinnin taidenäyttelykonserttiin valmistautumisesta tunnelukkojen näkökulmasta. Lopuksi työssä esitellään opinnäytetyön hyödyt muusikkouden sekä tunnelukkojen näkökulmasta ja tuodaan esiin työn pedagogisia hyötyjä.
Työssä on käytetty lähteinä kirjoja sekä nettilähteitä tunnelukoista sekä artikkeleita koskien muusikoiden kokemuksia soittotunneilta. Lisäksi työssä on hyödynnetty paljon tekijän omia kokemuksia, näkemyksiä ja pohdintoja, joita hän on opinnäytetyön aikana havainnut. Lopun yhteenvedossa todetaan opinnäytetyön olleen todella hyödyllinen ja konserttiprojektin toimineen hyvin tunnelukkojen kohtaamisessa. Opinnäytetyön myötä tekijä on saanut rohkeutta ja itsevarmuutta niin muusikkouden näkökulmasta kuin muutenkin elämässä. The thesis tells about life traps, also known as emotional locks, and how they appear in the action of musicians and primarily the author of the thesis. Due to life traps, the author has suffered from fear of failure, excessive demands on herself, and feelings of inferiority. The thesis is based on the author's personal need to get out of the shackles of life traps and the need to dare to use her own creativity more. Through the artistic part, the author encounters the life traps that have been an obstacle to her creativity, particularly in the past. The artistic part of the thesis was an art exhibition concert in the chamber music hall of Kuopio Music Center on February 26, 2020. The art exhibition concert consisted of the author's own visual art and piano pieces composed based on them.
The thesis introduces the background, manifestation, opening of life traps and exercises that can be used to work with life traps. In addition, the thesis considers the effect of life traps on musicianship and the factors that can strengthen musicians' life traps. The aim of the thesis is to increase knowledge about the life traps, especially for musicians. In addition, the work has personal goals: to dare to improvise and compose, and to organize a concert about the compositions, to face life traps and thereby dare to make creativity more visible. The thesis also includes a presentation on the use of visual art as a starting point for creating music and reporting on preparing for an art exhibition concert from the perspective of life traps. Finally, the benefits of the work are presented from the perspective of musicianship and life traps and there are adduced the pedagogical benefits of the work.
As sources in the thesis have been used books and online sources on life traps as well as articles on the musicians' experiences from playing lessons. In addition, the author has utilized a lot of her own experiences, views, and reflections, which she has observed during the project. The summary of the rest states that the thesis was useful, and the concert project worked well in encountering the life traps. With the thesis, the author has gained courage and self-confidence both from the point of view of musicianship and in other ways in life.
Työssä esitellään tunnelukkojen taustaa, ilmenemistä, avaamista sekä harjoituksia, joiden avulla tunnelukkoja voidaan työstää. Lisäksi työssä pohditaan tunnelukkojen vaikutusta muusikkouteen ja niitä tekijöitä, jotka voivat muusikoiden tunnelukkoja vahvistaa. Työn tavoitteena on lisätä tietämystä tunnelukoista etenkin muusikoille. Lisäksi työllä on henkilökohtaisia tavoitteita: uskaltautua improvisoimaan ja säveltämään sekä järjestää sävellyksistä konsertti, kohdata omat tunnelukot ja sitä kautta uskaltaa tuoda omaa luovuutta enemmän näkyväksi. Työ sisältää myös esittelyn kuvataiteen käyttämisestä musiikin luomisen lähtökohtana ja raportoinnin taidenäyttelykonserttiin valmistautumisesta tunnelukkojen näkökulmasta. Lopuksi työssä esitellään opinnäytetyön hyödyt muusikkouden sekä tunnelukkojen näkökulmasta ja tuodaan esiin työn pedagogisia hyötyjä.
Työssä on käytetty lähteinä kirjoja sekä nettilähteitä tunnelukoista sekä artikkeleita koskien muusikoiden kokemuksia soittotunneilta. Lisäksi työssä on hyödynnetty paljon tekijän omia kokemuksia, näkemyksiä ja pohdintoja, joita hän on opinnäytetyön aikana havainnut. Lopun yhteenvedossa todetaan opinnäytetyön olleen todella hyödyllinen ja konserttiprojektin toimineen hyvin tunnelukkojen kohtaamisessa. Opinnäytetyön myötä tekijä on saanut rohkeutta ja itsevarmuutta niin muusikkouden näkökulmasta kuin muutenkin elämässä.
The thesis introduces the background, manifestation, opening of life traps and exercises that can be used to work with life traps. In addition, the thesis considers the effect of life traps on musicianship and the factors that can strengthen musicians' life traps. The aim of the thesis is to increase knowledge about the life traps, especially for musicians. In addition, the work has personal goals: to dare to improvise and compose, and to organize a concert about the compositions, to face life traps and thereby dare to make creativity more visible. The thesis also includes a presentation on the use of visual art as a starting point for creating music and reporting on preparing for an art exhibition concert from the perspective of life traps. Finally, the benefits of the work are presented from the perspective of musicianship and life traps and there are adduced the pedagogical benefits of the work.
As sources in the thesis have been used books and online sources on life traps as well as articles on the musicians' experiences from playing lessons. In addition, the author has utilized a lot of her own experiences, views, and reflections, which she has observed during the project. The summary of the rest states that the thesis was useful, and the concert project worked well in encountering the life traps. With the thesis, the author has gained courage and self-confidence both from the point of view of musicianship and in other ways in life.