Vaikuttavuustuottaminen yhteiskunnallisella elokuvafestivaalilla : Case: Take One Action Film Festival
Tammenpää, Ronja (2020)
Tammenpää, Ronja
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005026805
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005026805
Tiivistelmä
Vaikuttavuustuottaminen on yleistyvä ilmiö yhteiskunnallisesti suuntautuneissa organisaatioissa niin Suomessa kuin kansainvälisestikin. Vaikuttavuus tarkoittaa pitkällä aikavälillä ja useiden tahojen toimesta tapahtuvaa muutosta. Vaikuttavuustuottaminen viittaa tavoitteelliseen prosessiin, jolla muutos mahdollistetaan. Vaikuttavuuden mittaaminen on kuitenkin hyvin haasteellista.
Opinnäytetyön tilaaja Take One Action Film Festival on skotlantilainen elokuvafestivaali, joka esittää yhteiskunnallisia elokuvia laajan yhteistyökumppaniverkoston tukemana. Festivaalilla on kattava arviointisuunnitelma yleisökyselyineen, mutta ei suunnitelmallista mallia yleisösuhteen ja vaikuttavuuden kehittämisestä. Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää festivaalin yleisön sitoutumista vaikuttavuuden lisäämiseksi.
Opinnäytetyön tietoperustana käytettiin vaikuttavuustuottamisen teoriaa sekä kirjallisuutta yhteiskunnallisista elokuvafestivaaleista. Yleisötilastoista tehdyn faktorianalyysin avulla yleisöstä eroteltiin kaksi vaikuttajasegmenttiä. Työpajan avulla perehdyttiin festivaalin vaikuttavuusprosessiin tarkastelemalla tavoitteita, nykyistä ja kohdeyhteisöä, sitoutumispisteitä sekä vaikutuksiin kannustavia tekoja.
Tuloksista koottiin visuaalinen vaikuttavuusopas, jonka avulla festivaali voi jatkaa kehitystyötään myös tulevaisuudessa. Oppaassa esitellään olennaista teoriaa, analyysissa ja työpajassa käytetyt työkalut ja niiden tulokset sekä ehdotus kuinka yleisöä voisi aktivoida niin pieniin, keskitason kuin suuriinkin vaikutustekoihin.
Kehittämistyön perusteella vaikuttavuuden mittaaminen ei aina käytännön toimintaa kehittäessä ole välttämätöntä. Vaikuttavuustuotannon prosessi itsessään auttaa ymmärtämään toiminnan tavoitteita ja niihin johtavia vaiheita. Vaikuttavuustuottaminen voi tarjota hyödyllisiä työkaluja monelle yhteiskunnalliseen muutokseen tähtäävälle toimijalle kulttuurialalla. Impact production is gaining popularity in societal oriented organisations in Finland as well as globally. Impact means long-term change affected by various actors. Impact production is the intentional process that supports the change. Yet, measuring impact remains very difficult.
The purpose of this study was to explore how to improve audience engagement in order to increase impact at Take One Action Film Festival, a human rights film festival organised annually in Scotland.
The theoretical research consisted of impact production guide books and human rights film festival literature. Previous audience survey data was analysed to reveal two factor segments among the audience for different levels of impact. A workshop was held for the employees of the festival to explore the purpose, actual and target communities, engagement points and possible actions to increase impact.
As a result, a visualised impact guide book was created. It includes theoretical background, tools and results of the research and a practical suggestion supporting the community to take minor, medium and major action.
The study revealed that when improving organisational practices, impact is not always necessary to measure. It is relevant to understand the process itself to clarify the purpose of the organisation and how to pursue it. Impact production could provide useful tools to navigate the direction of any societal oriented cultural organisations.
Opinnäytetyön tilaaja Take One Action Film Festival on skotlantilainen elokuvafestivaali, joka esittää yhteiskunnallisia elokuvia laajan yhteistyökumppaniverkoston tukemana. Festivaalilla on kattava arviointisuunnitelma yleisökyselyineen, mutta ei suunnitelmallista mallia yleisösuhteen ja vaikuttavuuden kehittämisestä. Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää festivaalin yleisön sitoutumista vaikuttavuuden lisäämiseksi.
Opinnäytetyön tietoperustana käytettiin vaikuttavuustuottamisen teoriaa sekä kirjallisuutta yhteiskunnallisista elokuvafestivaaleista. Yleisötilastoista tehdyn faktorianalyysin avulla yleisöstä eroteltiin kaksi vaikuttajasegmenttiä. Työpajan avulla perehdyttiin festivaalin vaikuttavuusprosessiin tarkastelemalla tavoitteita, nykyistä ja kohdeyhteisöä, sitoutumispisteitä sekä vaikutuksiin kannustavia tekoja.
Tuloksista koottiin visuaalinen vaikuttavuusopas, jonka avulla festivaali voi jatkaa kehitystyötään myös tulevaisuudessa. Oppaassa esitellään olennaista teoriaa, analyysissa ja työpajassa käytetyt työkalut ja niiden tulokset sekä ehdotus kuinka yleisöä voisi aktivoida niin pieniin, keskitason kuin suuriinkin vaikutustekoihin.
Kehittämistyön perusteella vaikuttavuuden mittaaminen ei aina käytännön toimintaa kehittäessä ole välttämätöntä. Vaikuttavuustuotannon prosessi itsessään auttaa ymmärtämään toiminnan tavoitteita ja niihin johtavia vaiheita. Vaikuttavuustuottaminen voi tarjota hyödyllisiä työkaluja monelle yhteiskunnalliseen muutokseen tähtäävälle toimijalle kulttuurialalla.
The purpose of this study was to explore how to improve audience engagement in order to increase impact at Take One Action Film Festival, a human rights film festival organised annually in Scotland.
The theoretical research consisted of impact production guide books and human rights film festival literature. Previous audience survey data was analysed to reveal two factor segments among the audience for different levels of impact. A workshop was held for the employees of the festival to explore the purpose, actual and target communities, engagement points and possible actions to increase impact.
As a result, a visualised impact guide book was created. It includes theoretical background, tools and results of the research and a practical suggestion supporting the community to take minor, medium and major action.
The study revealed that when improving organisational practices, impact is not always necessary to measure. It is relevant to understand the process itself to clarify the purpose of the organisation and how to pursue it. Impact production could provide useful tools to navigate the direction of any societal oriented cultural organisations.