Utnyttjande av 360-graders kamera vid återupplivning för utbildningssyfte
Ginström, Filip; Åman, Magnus (2020)
Ginström, Filip
Åman, Magnus
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004296589
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004296589
Tiivistelmä
Arbetet är en undersökning ifall man med hjälp av virtuell verklighet (VR) teknologi kan främja återupplivningsutbildningen inom förstavården. Till undersökningen skapades en VR video för att göra undersökningen men som även kan användas i utbildningssyfte. Detta arbete beställdes av Arcada Patient Safety and Learning Center (APSLC). Fråge-ställningen vi använde i arbetet är “Kan virtuell verklighet främja utbildningen av åter-upplivning för förstavårdare?” och “Hur upplevs virtuell verklighet som utbildnings-material för studerande inom förstavård?”. Arbetet gick ut på att besvara dessa fråge-ställningar genom att utveckla en 360° video av återupplivning på grundnivå varefter förstavårdsstuderande såg på produkten i VR och därefter fyllde i en elektronisk enkät med både likertfrågor och öppna frågor. Undersökningen var en kvalitativ undersökning med sju stycken respondenter varav alla deltagare var förstavårdsstuderande på Yrkes-högskolan Arcada. Respondenternas svar analyserades därefter för att ta reda på ifall VR kan främja utbildningen av återupplivning för förstavårdare. Majoriteten av respon-denterna hade en positiv inställning till användning av VR vilket korrelerar med andra studier gjorda om användning av VR för utbildningssyften. Dock har VR ändå svaghet-er som en del respondenter tog upp. Dit hör bl.a. illamående och att det var svårt att se på flera saker på en gång. Resultatet av undersökningen kom fram till att VR kan an-vändas för utbildning av återupplivning men fungerar bäst för att motivera studerande och som komplettering till traditionell utbildning istället för att ersätta den nuvarande utbildningen av återupplivning.