Participation and Educational Choices: Influence of Family and School on Immigrant Boys
Cartheuser, Moritz (2020)
Cartheuser, Moritz
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004296419
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004296419
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kerätä tietoa perheiden ja koulun ammattilaisten vaikutuksesta maahanmuuttotaustaisten poikien ja nuorten miesten päätöksentekoon koskien heidän koulutuksellista tulevaisuuttaan siirtyessä yläasteelta lukioon tai ammattikouluun. Kiinnostuksen kohteena oli myös heidän oma kokemuksensa koulun ja perheen välisestä viestinnästä ja yhteistyöstä sekä heidän mahdolliset kehittämisehdotuksensa.
Toteutin kaksi ryhmähaastattelua kahdessa eri koulussa. Osallistujista kaksi oli 26-vuotiaita ja viisi 16-vuotiaita. Litteroin haastatteluiden äänitykset ja analysoin materiaalin sisällönanalyysin avulla. Lähestyin aihetta tarkastelemalla yksilöiden kokemuksia osallisuuden ja huono-osaisuuden näkökulmista, jotka tulkitsin hyvinvoinnin indikaattoreiksi. Käsittelin osallisuutta nojaten Martha C. Nussbaumin tulkintaan kyvykkyys-ajattelusta, jonka lisäksi hyödynsin muita aikaisempia tutkimuksia ja tilastoja maahanmuuttajaperheistä ja koulutuksesta.
Opinnäytetyön tulokset vahvistivat, että perheet ja koulun ammattilaiset vaikuttavat poikien päätöksentekoon. Eettiset arvot siirtyvät perheiden sisällä. Tämä näyttäytyy koulutuksen ja ammatillisen uran valinnassa. Opettajat ja opinto-ohjaajat tukevat tätä prosessia välittämällä tietoa erilaisista mahdollisuuksista. Lisäksi roolimallit auttavat poikia muodostamaan kuvaa omasta tulevaisuudesta.
Vaikka pojat painottivat, että on tärkeää pitää perhe-elämä ja koulu erillään, vanhemmilla on silti aktiivinen rooli poikien motivoinnissa koulun suorittamiseen. Työssäni kävi ilmi, että vertaisryhmät ja tukea antavat yhteisöt ovat tärkeitä lievittäviä tekijöitä tilanteessa, joka voi haastaa koulun suorittamisen ja perheen onnistuneen kotoutumisen ylipäätään.
Toteutin kaksi ryhmähaastattelua kahdessa eri koulussa. Osallistujista kaksi oli 26-vuotiaita ja viisi 16-vuotiaita. Litteroin haastatteluiden äänitykset ja analysoin materiaalin sisällönanalyysin avulla. Lähestyin aihetta tarkastelemalla yksilöiden kokemuksia osallisuuden ja huono-osaisuuden näkökulmista, jotka tulkitsin hyvinvoinnin indikaattoreiksi. Käsittelin osallisuutta nojaten Martha C. Nussbaumin tulkintaan kyvykkyys-ajattelusta, jonka lisäksi hyödynsin muita aikaisempia tutkimuksia ja tilastoja maahanmuuttajaperheistä ja koulutuksesta.
Opinnäytetyön tulokset vahvistivat, että perheet ja koulun ammattilaiset vaikuttavat poikien päätöksentekoon. Eettiset arvot siirtyvät perheiden sisällä. Tämä näyttäytyy koulutuksen ja ammatillisen uran valinnassa. Opettajat ja opinto-ohjaajat tukevat tätä prosessia välittämällä tietoa erilaisista mahdollisuuksista. Lisäksi roolimallit auttavat poikia muodostamaan kuvaa omasta tulevaisuudesta.
Vaikka pojat painottivat, että on tärkeää pitää perhe-elämä ja koulu erillään, vanhemmilla on silti aktiivinen rooli poikien motivoinnissa koulun suorittamiseen. Työssäni kävi ilmi, että vertaisryhmät ja tukea antavat yhteisöt ovat tärkeitä lievittäviä tekijöitä tilanteessa, joka voi haastaa koulun suorittamisen ja perheen onnistuneen kotoutumisen ylipäätään.