XR-teknologioiden potentiaali museoiden kävijäkokemusten kehittämisessä
Taulasto, Joeli (2020)
Taulasto, Joeli
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004286337
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004286337
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on kartoitusmuotoinen tapaustutkimus, joka käsittelee XR-teknologioiden potentiaalia museoiden kävijäkokemusten kehittämisessä. Sen tavoitteena on selvittää millaiset tekijät voivat vaikuttaa XR-teknologioiden käyttöpotentiaaliin museoiden toiminnassa sekä kartoittaa suomalaisten museoiden visioita XR-teknologioiden soveltamismahdollisuuksista toimintaansa ja arvioita siitä, ovatko nämä teknologiat mullistavia alalla. Työn tilaaja on Creathon-hanke, joka pyrkii edistämään ICT- ja kulttuurialan vuoropuhelua ja yhteistyötä. Hanke tarvitsee tietoa kulttuurin ja uusien teknologioiden rajapintailmiöistä, jotta korkeakoulutusta ja ammattilaisten täydennyskoulutusta voidaan suunnata.
Kartoituksen teoreettinen viitekehys pohjautuu XR-alan tuoreeseen tutkimustietoon ja siinä tuodaan yhteen tietoa sekä XR-kokemuksista että niiden linkittymisestä museokontekstiin. Aineistoa kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla haastatellen yhtätoista asiantuntijaa, jotka edustivat seitsemää suomalaista museota. Haastattelujen sisällön analyysi toteutettiin aineistolähtöisesti teemoitellen.
Merkittäviksi XR-teknologioiden käyttöpotentiaalia määrittäviksi tekijöiksi selvisivät muiden muassa digitaalinen tarinankerronta sekä asiakkaiden tarpeet. Wow-elämysten tarjoamista kävijöille pidettiin tavoiteltavana. XR-teknologioiden itseisarvoista käyttöä vierastettiin. Museokäyttöön sopivan teknologian puute nähtiin käyttöpotentiaalia suitsivana tekijänä. Useimmat museot näkivät XR-teknologioiden kaipaavan vielä sekä teknologista että yhteiskunnallista kehitystä noustakseen mullistaviksi.
Museot ovat usein siitä hyvässä asemassa, että niillä on jo valmiina paljon hienoja sisältöjä, joista monet voivat tulevaisuuden XR-teknologioiden avulla saada uuden elämän. Museoiden tulevaisuus kuitenkin nähtiin monilla tavoin, skenaarioiden liikkuessa teknologiavapaista rauhoittumisen paikoista täysin teknologian ohjaamiin XR-museoihin. Erilaisten visioiden voidaan nähdä kuvastavan tämänhetkistä ihmiskunnan yhteistä epävarmuuden tunnetta tulevaisuudesta.
Kartoituksen teoreettinen viitekehys pohjautuu XR-alan tuoreeseen tutkimustietoon ja siinä tuodaan yhteen tietoa sekä XR-kokemuksista että niiden linkittymisestä museokontekstiin. Aineistoa kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla haastatellen yhtätoista asiantuntijaa, jotka edustivat seitsemää suomalaista museota. Haastattelujen sisällön analyysi toteutettiin aineistolähtöisesti teemoitellen.
Merkittäviksi XR-teknologioiden käyttöpotentiaalia määrittäviksi tekijöiksi selvisivät muiden muassa digitaalinen tarinankerronta sekä asiakkaiden tarpeet. Wow-elämysten tarjoamista kävijöille pidettiin tavoiteltavana. XR-teknologioiden itseisarvoista käyttöä vierastettiin. Museokäyttöön sopivan teknologian puute nähtiin käyttöpotentiaalia suitsivana tekijänä. Useimmat museot näkivät XR-teknologioiden kaipaavan vielä sekä teknologista että yhteiskunnallista kehitystä noustakseen mullistaviksi.
Museot ovat usein siitä hyvässä asemassa, että niillä on jo valmiina paljon hienoja sisältöjä, joista monet voivat tulevaisuuden XR-teknologioiden avulla saada uuden elämän. Museoiden tulevaisuus kuitenkin nähtiin monilla tavoin, skenaarioiden liikkuessa teknologiavapaista rauhoittumisen paikoista täysin teknologian ohjaamiin XR-museoihin. Erilaisten visioiden voidaan nähdä kuvastavan tämänhetkistä ihmiskunnan yhteistä epävarmuuden tunnetta tulevaisuudesta.