Väkevän alkoholijuoman vientiprosessin kartoitus Yhdysvaltojen markkinoille
Kotala, Henna (2020)
Kotala, Henna
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004276073
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004276073
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kartoitetaan väkevän alkoholijuoman vientiprosessi Yhdysvaltojen markkinoille. Tarkoituksena oli selvittää, mitä asioita tulisi ottaa huomioon vietäessä väkeviä alkoholijuomia Suomesta Yhdysvaltojen markkinoille ja minkälaisia haasteita Suomessa toimivat ginin valmistajat kohtaavat vietäessä väkeviä alkoholijuomia Suomesta Yhdysvaltojen markkinoille.
Opinnäytetyö sisältää teoreettisen viitekehyksen ja empiirisen tutkimuksen. Teoreettinen viitekehys koostuu kolmesta aihealueesta, joita ovat vientiprosessi Suomesta Yhdysvaltoihin, tuonti Yhdysvalloissa ja ginimarkkinat Yhdysvalloissa. Empiirinen tutkimus pohjautuu teoreettiseen viitekehykseen. Empiirinen osuus toteutettiin laadullista tutkimusmenetelmää käyttäen. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluita. Haastatteluihin osallistui kaksi alan asiantuntijaa.
Tutkimuksen tuloksissa selvisi, että tuotteen kokonaisrekisteröintiprosessi Yhdysvalloissa on kallis ja joskus pitkäkin prosessi. Toiseksi jakeluketjun-, myynnin-, ja markkinoinnin muodostaminen vaativat taloudellisia resursseja yritykseltä. Myös kolmiportainen järjestelmä tulee ottaa huomioon, sillä siinä on omat haasteensa sekä siihen täytyy olla valmis rahallisesti. Yhdeksi haasteeksi koettiin yhtenäisen tasapainon löytäminen sen välillä, että riittävän kattava tarjonta on saatavilla valikoimissa ravintoloissa, baareissa, hotelleissa sekä myymälöissä ja markkinointipanostukset sinne kohdistettuna niin, että ne sopivat yhteen yhtäaikaisesti markkinalla. Lisäksi Suomen markkinoinnin ja myynnin edistämisen lainsäädäntö voi olla yritykselle haasteellinen tekijä.
Opinnäytetyö sisältää teoreettisen viitekehyksen ja empiirisen tutkimuksen. Teoreettinen viitekehys koostuu kolmesta aihealueesta, joita ovat vientiprosessi Suomesta Yhdysvaltoihin, tuonti Yhdysvalloissa ja ginimarkkinat Yhdysvalloissa. Empiirinen tutkimus pohjautuu teoreettiseen viitekehykseen. Empiirinen osuus toteutettiin laadullista tutkimusmenetelmää käyttäen. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluita. Haastatteluihin osallistui kaksi alan asiantuntijaa.
Tutkimuksen tuloksissa selvisi, että tuotteen kokonaisrekisteröintiprosessi Yhdysvalloissa on kallis ja joskus pitkäkin prosessi. Toiseksi jakeluketjun-, myynnin-, ja markkinoinnin muodostaminen vaativat taloudellisia resursseja yritykseltä. Myös kolmiportainen järjestelmä tulee ottaa huomioon, sillä siinä on omat haasteensa sekä siihen täytyy olla valmis rahallisesti. Yhdeksi haasteeksi koettiin yhtenäisen tasapainon löytäminen sen välillä, että riittävän kattava tarjonta on saatavilla valikoimissa ravintoloissa, baareissa, hotelleissa sekä myymälöissä ja markkinointipanostukset sinne kohdistettuna niin, että ne sopivat yhteen yhtäaikaisesti markkinalla. Lisäksi Suomen markkinoinnin ja myynnin edistämisen lainsäädäntö voi olla yritykselle haasteellinen tekijä.