Kuljetusmuodon optimointi Kiinasta saapuville lähetyksille
Etholén, Emilia (2020)
Etholén, Emilia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004276029
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004276029
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on Sulzer Pumps Finland Oy:n toimeksianto. Yritys toimii Karhulan teollisuuspuistossa ja tarjoaa pumppaus- ja sekoitusteknologiaa erilaisille teollisuuden toimijoille. Opinnäytetyön tavoitteena on löytää optimaalinen kuljetusmuoto Kiinasta Karhulaan saapuville lähetyksille. Työssä myös selvitetään, miten optimaalisen kuljetusmuodon löytyminen vaikuttaa toimeksiantajan toimintaan ja miten se vaikuttaa varastotasoihin.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytetään pääasiassa laadullista, eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, mutta työssä hyödynnetään myös määrällistä, kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Työn teoriaosuus koostuu logistiikan perusteista, meri- ja rautatiekuljetuksista ja varastonohjauksesta. Työn empiirisessä osassa tieto on kerätty pääasiassa toimeksiantajan toiminnanohjausjärjestelmästä. Toiminnanohjausjärjestelmästä saatavan tiedon lisäksi tietoa on saatu työntekijöiltä, jotka toimivat kyseisten lähetysten parissa.
Nimikkeitä, joille on löydetty kuljetusmuoto, oli 1 442. Nimikkeitä käsitellään ABCD-analyysin avulla, ja tämän jälkeen keskitytään ryhmään A. Tästä ryhmästä on poimittu kolme nimikettä, joiden varastosaldoa ja käyttäytymistä työssä tarkastellaan. Varastosaldoista esitetään vuoden ajalta kaaviot. Laajan analyysin jälkeen kaikille nimikkeille lasketaan ostoeräkoot, keskivarasto, varastonkiertonopeus, varastointikustannukset ja kuljetuskustannukset. Työn tulos on, että optimaalinen kuljetusmuoto 682 nimikkeelle on juna ja 761 nimikkeelle laiva.
Työn alussa määritetään tutkimuskysymykset ja työn tavoitteet. Työn tavoitteet saavutetaan niin opinnäytetyöntekijän kuin toimeksiantajan näkökulmasta. Tutkimuksen tulosten avulla toimeksiantaja pystyy tekemään lopulliset ratkaisut nimikekohtaisista kuljetusmuodoista siten, että varastotasot pienenevät. Työssä havaittiin joitain puutteita toiminnanohjausjärjestelmästä saatavista tiedoista, mutta oikeat tiedot täyttämällä toimeksiantajan on mahdollista hyötyä työstä. This thesis was made from the assignment of Sulzer Pumps Finland Oy which operates in Karhula and offers pumping and mixture technology for different actors of industry. The objective of this thesis was to find an optimal mode of transport for deliveries from China to Karhula. It was also important to figure out how it will affect the warehouse levels and how it will affect the principal’s action.
There were two research methods which were used in this thesis, qualitative and quantitative. The main research method was qualitative. The theory of the work consists mainly of the basics of logistics, sea and railway transport and warehouse controlling. In the empiric part of the work, the information was gathered mainly from the principal’s enterprise resource planning system. In addition to the report from the enterprise resource planning system information was also gathered from workers who operate among the deliveries from China.
There were 1442 items to which the mode of transportation had to be found. The empiric part started by handling the items with ABC-analysis and the focus was moved on the group A. In addition, there were three items selected from the group A and these three items were observed more closely. After the ABC-analysis order quantity, inventory turnover, middle warehouse level, stocking costs and costs of transportation were calculated for each item with paying attention to the mode of transportation. The result was that 682 items will be delivered by train and 761 items by ship.
In the work the objectives of the work which were determined at the beginning were achieved from a research workers as well as the principal’s point of view. With the results, the principal is able to have lower rate of inventory in stock. During the empiric part some lack was spotted from information about the report of the enterprise resourcing planning system but after fixing the right data to the report it is possible to get a huge benefit from the work.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytetään pääasiassa laadullista, eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, mutta työssä hyödynnetään myös määrällistä, kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Työn teoriaosuus koostuu logistiikan perusteista, meri- ja rautatiekuljetuksista ja varastonohjauksesta. Työn empiirisessä osassa tieto on kerätty pääasiassa toimeksiantajan toiminnanohjausjärjestelmästä. Toiminnanohjausjärjestelmästä saatavan tiedon lisäksi tietoa on saatu työntekijöiltä, jotka toimivat kyseisten lähetysten parissa.
Nimikkeitä, joille on löydetty kuljetusmuoto, oli 1 442. Nimikkeitä käsitellään ABCD-analyysin avulla, ja tämän jälkeen keskitytään ryhmään A. Tästä ryhmästä on poimittu kolme nimikettä, joiden varastosaldoa ja käyttäytymistä työssä tarkastellaan. Varastosaldoista esitetään vuoden ajalta kaaviot. Laajan analyysin jälkeen kaikille nimikkeille lasketaan ostoeräkoot, keskivarasto, varastonkiertonopeus, varastointikustannukset ja kuljetuskustannukset. Työn tulos on, että optimaalinen kuljetusmuoto 682 nimikkeelle on juna ja 761 nimikkeelle laiva.
Työn alussa määritetään tutkimuskysymykset ja työn tavoitteet. Työn tavoitteet saavutetaan niin opinnäytetyöntekijän kuin toimeksiantajan näkökulmasta. Tutkimuksen tulosten avulla toimeksiantaja pystyy tekemään lopulliset ratkaisut nimikekohtaisista kuljetusmuodoista siten, että varastotasot pienenevät. Työssä havaittiin joitain puutteita toiminnanohjausjärjestelmästä saatavista tiedoista, mutta oikeat tiedot täyttämällä toimeksiantajan on mahdollista hyötyä työstä.
There were two research methods which were used in this thesis, qualitative and quantitative. The main research method was qualitative. The theory of the work consists mainly of the basics of logistics, sea and railway transport and warehouse controlling. In the empiric part of the work, the information was gathered mainly from the principal’s enterprise resource planning system. In addition to the report from the enterprise resource planning system information was also gathered from workers who operate among the deliveries from China.
There were 1442 items to which the mode of transportation had to be found. The empiric part started by handling the items with ABC-analysis and the focus was moved on the group A. In addition, there were three items selected from the group A and these three items were observed more closely. After the ABC-analysis order quantity, inventory turnover, middle warehouse level, stocking costs and costs of transportation were calculated for each item with paying attention to the mode of transportation. The result was that 682 items will be delivered by train and 761 items by ship.
In the work the objectives of the work which were determined at the beginning were achieved from a research workers as well as the principal’s point of view. With the results, the principal is able to have lower rate of inventory in stock. During the empiric part some lack was spotted from information about the report of the enterprise resourcing planning system but after fixing the right data to the report it is possible to get a huge benefit from the work.