Teräslohkon maalauspinta-alan määrittäminen : AVEVAn ohjelmistoja käyttäen
Myllylä, Tomi (2020)
Myllylä, Tomi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004245832
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004245832
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on perehtyä teräslohkon maalauspinta-alan laskentaan. Työssä esitellään maalauspinta-alojen laskennassa käytettäviä tapoja määrittää maalauspinta-ala suunnitteluaineiston perusteella. Työ on tehty helpottamaan kokemattoman suunnittelijan perehdyttämisestä maalauspinta-alojen laskentaan.
Opinnäytetyössä selvitetään laivan maalausprosessin eri vaiheita käytännönläheisesti ja tutkitaan pintakäsittelyn hyödyllisyyttä. Työssä erotellaan maalauspinta-aloihin vaikuttavia tekijöitä ja esitetään mahdollisia maalauspinta-alojen määrittämisen tai laskennan aikana ilmeneviä virheitä. Työssä tutkitaan lisäksi tietokoneavusteisesti suoritetavan laskennan hyötyjä materiaalinhankinnassa ja laskentaan käytetyssä ajassa.
Maalauspinta-alojen laskennassa käyttäjän virheet tilojen määrittämisessä sekä ohjelmistojen asettamat rajoitteet muodostavat suurimmat virheet lopputuloksessa. Huolellisella perehdytyksellä kokemattomalle suunnittelijalle voidaan osoittaa mahdollisten virheiden syyt ja kuinka ne tulisi välttää. The aim of this thesis was to study the painting area calculation of a steel block. The thesis introduces the software used for the calculation of painting areas and shows their features. The thesis was done to facilitate the orientation of an inexperienced designer with the calculation process of painting areas.
The thesis studies the different stages of the ship painting process in a practical way and shows the usefulness of surface finish. The thesis distinguishes factors affecting the painting areas and presents possible errors that occur during the determination or calculation of the painting areas. The thesis also studies the benefits of computer aided calculation in material acquisition and computation time.
The results show, when calculating the painting areas, the user’s mistakes in defining spaces and the constraints imposed by software cause the biggest mistakes in the final result. With careful orientation, an inexperienced designer can see reasons for possible errors and how they should be avoided.
Opinnäytetyössä selvitetään laivan maalausprosessin eri vaiheita käytännönläheisesti ja tutkitaan pintakäsittelyn hyödyllisyyttä. Työssä erotellaan maalauspinta-aloihin vaikuttavia tekijöitä ja esitetään mahdollisia maalauspinta-alojen määrittämisen tai laskennan aikana ilmeneviä virheitä. Työssä tutkitaan lisäksi tietokoneavusteisesti suoritetavan laskennan hyötyjä materiaalinhankinnassa ja laskentaan käytetyssä ajassa.
Maalauspinta-alojen laskennassa käyttäjän virheet tilojen määrittämisessä sekä ohjelmistojen asettamat rajoitteet muodostavat suurimmat virheet lopputuloksessa. Huolellisella perehdytyksellä kokemattomalle suunnittelijalle voidaan osoittaa mahdollisten virheiden syyt ja kuinka ne tulisi välttää.
The thesis studies the different stages of the ship painting process in a practical way and shows the usefulness of surface finish. The thesis distinguishes factors affecting the painting areas and presents possible errors that occur during the determination or calculation of the painting areas. The thesis also studies the benefits of computer aided calculation in material acquisition and computation time.
The results show, when calculating the painting areas, the user’s mistakes in defining spaces and the constraints imposed by software cause the biggest mistakes in the final result. With careful orientation, an inexperienced designer can see reasons for possible errors and how they should be avoided.