Tietä näkyvissä? : Ammattikuljettajien ajonäkeminen osana ajoterveyttä
Harjula, Sini; Klemetti, Marianne; Sisask, Sandra (2020)
Harjula, Sini
Klemetti, Marianne
Sisask, Sandra
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004225638
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004225638
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa, miten ammattikuljettajat kokevat oman ajonäkemisensä. Opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata yleisellä tasolla ammattikuljettajien terveyskäyttäytymistä näkemisen osalta sekä optometristin roolia ammattikuljettajien näöntutkimuksissa. Yhteistyökumppaninamme toimi Liikenneturva, jonka lisäksi vierailimme Onnettomuustietoinstituutissa tutustumassa onnettomuusaineistoihin.
Opinnäytetyö toteutettiin määrällisen tutkimuksen keinoin. Tietoa kerättiin E-lomake-ohjelmistolla toteutetulla kyselyllä, joka jaettiin Facebookin ”Rekkakuskit”-ryhmään. Kyselylomakkeen tarkoituksena oli kerätä tietoa ammattikuljettajien näkemisen laadusta, kokemuksista optikkoliikkeissä sekä tietämyksestä ja motivaatiosta ajonäkemistä kohtaan. Kyselylomakkeeseen vastasi 162 ammattikuljettajaa. Tulokset analysoitiin IBM:n SPSS-ohjelmalla.
Työn teoriaosuus käsittelee näkökykyä ja kuolemaan johtaneita liikenneonnettomuuksia, ajokorttilainsäädäntöä, näkemisen anatomiaa ja fysiologiaa sekä terveyskäyttäytymiseen liittyvää motivaatioteoriaa. Raportissa kuvataan opinnäytetyöprosessin etenemistä sekä esitellään kyselytutkimuksen tulokset.
Kyselyyn vastanneista yli 80 % oli miehiä. Kyselyn perusteella yleisimmäksi näköoireeksi osoittautui häikäistyminen, mutta pääosin kuljettajat olivat tyytyväisiä ajonäkemiseensä tien päällä. Ajonäkemisen ratkaisujen tuntemuksessa ilmeni puutteita. Säännöllinen näöntarkastusväli on kaksi vuotta, ja puolet vastaajista olikin käynyt viimeisen kahden vuoden aikana näöntarkastuksessa. Kyselyn perusteella havaittiin työympäristöllä olevan merkitystä siihen, hankkivatko kuljettajat tietoisesti parempia näkemisen ratkaisuja.
Tulevaisuudessa opinnäytetyön tuloksia voidaan mahdollisesti hyödyntää kehitettäessä kuljetusalalla toimivien työnantajien ja optikkoliikkeiden yhteistyötä säännöllisten näköseulojen toteuttamiseksi. Tulokset hyödyttävät alaamme niin, että ammattikuljettajien näkemisen ongelmiin osataan paremmin reagoida ja tarjota oikeita ratkaisuja ajonäkemisen tarpeisiin.
Opinnäytetyö toteutettiin määrällisen tutkimuksen keinoin. Tietoa kerättiin E-lomake-ohjelmistolla toteutetulla kyselyllä, joka jaettiin Facebookin ”Rekkakuskit”-ryhmään. Kyselylomakkeen tarkoituksena oli kerätä tietoa ammattikuljettajien näkemisen laadusta, kokemuksista optikkoliikkeissä sekä tietämyksestä ja motivaatiosta ajonäkemistä kohtaan. Kyselylomakkeeseen vastasi 162 ammattikuljettajaa. Tulokset analysoitiin IBM:n SPSS-ohjelmalla.
Työn teoriaosuus käsittelee näkökykyä ja kuolemaan johtaneita liikenneonnettomuuksia, ajokorttilainsäädäntöä, näkemisen anatomiaa ja fysiologiaa sekä terveyskäyttäytymiseen liittyvää motivaatioteoriaa. Raportissa kuvataan opinnäytetyöprosessin etenemistä sekä esitellään kyselytutkimuksen tulokset.
Kyselyyn vastanneista yli 80 % oli miehiä. Kyselyn perusteella yleisimmäksi näköoireeksi osoittautui häikäistyminen, mutta pääosin kuljettajat olivat tyytyväisiä ajonäkemiseensä tien päällä. Ajonäkemisen ratkaisujen tuntemuksessa ilmeni puutteita. Säännöllinen näöntarkastusväli on kaksi vuotta, ja puolet vastaajista olikin käynyt viimeisen kahden vuoden aikana näöntarkastuksessa. Kyselyn perusteella havaittiin työympäristöllä olevan merkitystä siihen, hankkivatko kuljettajat tietoisesti parempia näkemisen ratkaisuja.
Tulevaisuudessa opinnäytetyön tuloksia voidaan mahdollisesti hyödyntää kehitettäessä kuljetusalalla toimivien työnantajien ja optikkoliikkeiden yhteistyötä säännöllisten näköseulojen toteuttamiseksi. Tulokset hyödyttävät alaamme niin, että ammattikuljettajien näkemisen ongelmiin osataan paremmin reagoida ja tarjota oikeita ratkaisuja ajonäkemisen tarpeisiin.