HYVINVOINTIA LIIKKEELLÄ - Fyysinen aktiivisuus osana Turun Humakin opetusta ja opiskeluarkea
Vannas, Sonja (2020)
Vannas, Sonja
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004215529
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004215529
Tiivistelmä
Korkeakouluopiskelijoille kertyy päivittäin istumista suosituksiin nähden liikaa. Opiskelupäivän aikainen liikkuttamattomuus tekee opiskelijoista väsyneempiä ja vaikuttaa negatiivisesti oppimistuloksiin ja kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia sitä, miten fyysistä aktiivisuuta hyödynnetään Humanistinen ammatikorkeakoulun (Humak) Turun kampuksen opetuksessa ja opiskeluarjessa sekä kehittää uusia toimintatapoja ja ideoita fyysisen aktiivisuuden käytön lisäämiseksi. Tilaajan toiveena oli saada konkreettisia ohjeita lehtoreille fyysisen aktiivisuuden hyödyntämiseen opiskelijoiden hyvinvoinnin lisääämiseksi.
Opinnäytetyön tilaaja Humak on järjestö- ja nuorisotyöhön, työyhteisöjen kehittämiseen, kulttuurituotantoon, luovan toimialan yrittäjyyteen sekä tulkkausalan erityisosaamiseen ja toiminnan kehittämiseen erikoistunut valtakunnallinen ammattikorkeakoulu. Humakissa on yhteensä 1500 oppilasta. Humakilla on alueyksiköt pääkaupunkiseudulla, sekä Jyväskylässä, Kuopiossa ja Turussa. Humakin Turun alueyksikössä voi opiskella yhteisöpedagogiksi tai kulttuurituottajaksi. Turun kampuksella opiskelijoita on noin 200 ja vuosittain opinnot aloittaa noin 60 päiväopiskelijaa.
Kehittämistyön menetelminä tehtiin nykytilanteen selvittämiseksi ja uusien toiminta- ja kehitysehdotuksien keräämiseksi kysely Turun Humakin opiskelijoille ja haastateltiin kolmea Humakin lehtoria. Benchmarkingia hyödynnettiin toimivien käytänteiden ja uusien näkökulmien löytämiseksi omaan toimintaan. Banchmarkingin kohteena oli kaksi toisen asteen oppilaitosta.
Kyselyn ja haastattelujen tulosten perusteella lehtorit käyttävät fyysistä aktiivisuutta opetuksessa vaihteltevasti. Tällä hetkellä on jokaisesta lehtorista itsestä kiinni, miten haluaa opetuksensa toteuttaa. Lehtorit ovat kiinnostuneita lisäämään fyysistä aktiivisuutta toimintaansa, jos saavat siihen selkeitä ohjeita. Opiskelijat toivovat opiskelupäiviin lisää fyysistä aktiivisuutta toiminnallisten opetusmenetelmien, työtapojen vaihtelujen, taukojumppinen ja ulkoilun muodossa. Lisäksi opetus- ja taukotiloihin toivotaan lisää liikuntavälineitä, sekä työergonomiaa lisääviä välineitä, kuten seisomapöytiä.
Kehittämityön konkreettisena tuotoksena syntyi lehtoreille opas, jossa on yksinkertaisia vinkkejä fyysisen aktiivisuuden lisäämiseksi omaan opetukseen. Opinnäytetyö toi hyödyllistä tietoa Humakin nykyisestä toimintakulttuurista, sekä lehtorien ja opiskelijoiden mielipiteistä ja asenteista kehittämistyön aiheisiin liittyen. Työn pohjalta voi lähteä edistämään fyysisen aktiivisuuden käyttöä tulevaisuudessa Turun kampuksella ja koko Humakissa.
Opinnäytetyön tilaaja Humak on järjestö- ja nuorisotyöhön, työyhteisöjen kehittämiseen, kulttuurituotantoon, luovan toimialan yrittäjyyteen sekä tulkkausalan erityisosaamiseen ja toiminnan kehittämiseen erikoistunut valtakunnallinen ammattikorkeakoulu. Humakissa on yhteensä 1500 oppilasta. Humakilla on alueyksiköt pääkaupunkiseudulla, sekä Jyväskylässä, Kuopiossa ja Turussa. Humakin Turun alueyksikössä voi opiskella yhteisöpedagogiksi tai kulttuurituottajaksi. Turun kampuksella opiskelijoita on noin 200 ja vuosittain opinnot aloittaa noin 60 päiväopiskelijaa.
Kehittämistyön menetelminä tehtiin nykytilanteen selvittämiseksi ja uusien toiminta- ja kehitysehdotuksien keräämiseksi kysely Turun Humakin opiskelijoille ja haastateltiin kolmea Humakin lehtoria. Benchmarkingia hyödynnettiin toimivien käytänteiden ja uusien näkökulmien löytämiseksi omaan toimintaan. Banchmarkingin kohteena oli kaksi toisen asteen oppilaitosta.
Kyselyn ja haastattelujen tulosten perusteella lehtorit käyttävät fyysistä aktiivisuutta opetuksessa vaihteltevasti. Tällä hetkellä on jokaisesta lehtorista itsestä kiinni, miten haluaa opetuksensa toteuttaa. Lehtorit ovat kiinnostuneita lisäämään fyysistä aktiivisuutta toimintaansa, jos saavat siihen selkeitä ohjeita. Opiskelijat toivovat opiskelupäiviin lisää fyysistä aktiivisuutta toiminnallisten opetusmenetelmien, työtapojen vaihtelujen, taukojumppinen ja ulkoilun muodossa. Lisäksi opetus- ja taukotiloihin toivotaan lisää liikuntavälineitä, sekä työergonomiaa lisääviä välineitä, kuten seisomapöytiä.
Kehittämityön konkreettisena tuotoksena syntyi lehtoreille opas, jossa on yksinkertaisia vinkkejä fyysisen aktiivisuuden lisäämiseksi omaan opetukseen. Opinnäytetyö toi hyödyllistä tietoa Humakin nykyisestä toimintakulttuurista, sekä lehtorien ja opiskelijoiden mielipiteistä ja asenteista kehittämistyön aiheisiin liittyen. Työn pohjalta voi lähteä edistämään fyysisen aktiivisuuden käyttöä tulevaisuudessa Turun kampuksella ja koko Humakissa.