"Brändi ei ole syntiä" : Kino Tavast ry:n brändin kehittäminen
Kaukonen, Ida (2020)
Kaukonen, Ida
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004215492
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004215492
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää hämeenlinnalaisen kulttuuriyhdistyksen Kino Tavast ry:n brändiä toimintatapoja muuttamalla ja tutustuttaa yhdistys brändäämisen maailmaan. Samalla tutkittiin myös sitä, millä tavalla brändäyksen kautta yhdistys voisi tavoittaa nuorempaa kohderyhmää. Kehittämistyö perustuu jäsenille ja mahdollisille uusille jäsenille tehtyyn kyselyyn sekä samalla kulttuuri- nalalla toimivien yhdistysten vertaisarviointiin. Molempien avulla kartoitettiin yhdistyksen nykyistä brändiä ja sitä sitä, mitä brändi oikeastaan pitää sisällään. Kyselyyn osallistui yhteensä 28 henkilöä ja vertaisarvioinnissa oli mukana yhteensä viisi yhdistystä ympäri Suomea
Alkuperäisen suunnitelman mukaan käytettyjä tutkimusmenetelmiä olivat kysely, haastattelut, vertaisarviointi sekä pilotointi. Kesken opinnäytetyön iskeneen COVID-19 pandemian johdosta tutkimusmenetelmiä jouduttiin soveltamaan kes- ken tutkimustyön, joka johti siihen, että kehittämistyön tulokset eivät ole alkuperäisen suunnitelman mukaisia, sillä tarvittavaa tutkimustietoa ei ollut mah- dollista kerätä muilla tavoilla aikarajan puitteissa. Kielletyt kokoontumiset peruutti suunnitellut haastattelut, jotka oli tarkoitus tehdä yhdistysten järjestämissä elokuvanäytöksissä mahdollisimman laajan kohderyhryhmän saavuttamiseksi. Kyseinen kielto esti uusien elokuvanäytösten testaamisen uudella kohderyhmällä pilotointi vaiheessa.
Tutkimustulosten mukaan yhdistyksen nykyiseltä kohderyhmältä sekä jäseniltä lö- ytyy avointa mieltä ja kiinnostusta yhdistyksen kehittämiseen ja brändäämiseen. Nykyinen brändimielikuva on positiivinen, mutta kehitystä toivotaan erilaisten elokuvien näyttämiseeen sekä keskustelutilaisuuksien järjestämiseen. Liikaa ei ha- luta kuitenkaan muuttaa. Viestinnän selkeyttäminen nousi esille tutkimuksessa. So- siaalista mediaa tärkeämpänä pidettiin perinteistä mediaa, mutta aktivoitumista so- siaalisen median eri kanavissa kannatettiin perinteisten rinnalla. Brändäystä uuteen suuntaan tulevaisuudessa suositellaan tehtävän asteittain yhdistyksen hallituksen kautta jäsenien toiveiden pohjalta sekä saatuja tutkimustuloksia huomioiden.
Alkuperäisen suunnitelman mukaan käytettyjä tutkimusmenetelmiä olivat kysely, haastattelut, vertaisarviointi sekä pilotointi. Kesken opinnäytetyön iskeneen COVID-19 pandemian johdosta tutkimusmenetelmiä jouduttiin soveltamaan kes- ken tutkimustyön, joka johti siihen, että kehittämistyön tulokset eivät ole alkuperäisen suunnitelman mukaisia, sillä tarvittavaa tutkimustietoa ei ollut mah- dollista kerätä muilla tavoilla aikarajan puitteissa. Kielletyt kokoontumiset peruutti suunnitellut haastattelut, jotka oli tarkoitus tehdä yhdistysten järjestämissä elokuvanäytöksissä mahdollisimman laajan kohderyhryhmän saavuttamiseksi. Kyseinen kielto esti uusien elokuvanäytösten testaamisen uudella kohderyhmällä pilotointi vaiheessa.
Tutkimustulosten mukaan yhdistyksen nykyiseltä kohderyhmältä sekä jäseniltä lö- ytyy avointa mieltä ja kiinnostusta yhdistyksen kehittämiseen ja brändäämiseen. Nykyinen brändimielikuva on positiivinen, mutta kehitystä toivotaan erilaisten elokuvien näyttämiseeen sekä keskustelutilaisuuksien järjestämiseen. Liikaa ei ha- luta kuitenkaan muuttaa. Viestinnän selkeyttäminen nousi esille tutkimuksessa. So- siaalista mediaa tärkeämpänä pidettiin perinteistä mediaa, mutta aktivoitumista so- siaalisen median eri kanavissa kannatettiin perinteisten rinnalla. Brändäystä uuteen suuntaan tulevaisuudessa suositellaan tehtävän asteittain yhdistyksen hallituksen kautta jäsenien toiveiden pohjalta sekä saatuja tutkimustuloksia huomioiden.