Taidehallin näkyvyyden lisääminen osana Taidetehtaan konseptia
Houni, Jenna (2020)
Houni, Jenna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004225669
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004225669
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Porvoon kaupungin kulttuuripalveluille. Aihe ideoitiin yhteisvoimin keväällä 2019. Kirjoittaminen ja tutkimuksen teko alkoi syksyllä 2019. Työ on kvantitatiivinen tutkimus koskien Porvoon Taidehallin tämänhetkistä näkyvyyttä osana Porvoon kulttuuri-ja kongressikeskus Taidetehdasta.
Työn tutkimusongelmaksi muotoutui ’’Kuinka parantaa Taidehallin näkyvyyttä osana Taidetehtaan konseptia?’’ Ja alaongelmaksi ’’Vastaako Taidehallin brändi-imago sen brändi-identiteettiä?’’ Tavoitteena on saada vastausten pohjalta analysoitua Taidehallin näkyvyyttä ja keinoja sen lisäämiseksi.
Raportti alkaa johdannolla, josta selviää kuvaus opinnäytetyön sisällöstä. Johdannon jälkeen esitellään toimeksiantaja ja tutkimuksen konteksti, eli taidehallit ja nykytaide. Esittelyjen jälkeen siirrytään teoreettiseen viitekehykseen, jossa käsitellään brändin teoriaa ja markkinointiviestintää. Markkinointiviestinnän muodoista erityisesti mainonta nostetaan esiin. Lisäksi käydään läpi tutkimusteoriaa ja perehdytään tämän opinnäytetyön
tutkimusmenetelmiin.
Tutkimusmenetelmänä tässä opinnäytetyössä toimi kvantitatiivinen kyselytutkimus, joka tehtiin Webropol-nimisessä verkkoalustassa. Kysely oli avoinna vastaajille noin kuukauden ajan. Tavoitteeksi asetettiin 100 vastaajaa. Tavoitteeseen päästiin, ja vastaajia kertyi yhteensä 131. Tutkimustuloksista selviää, että suuri osa Taidetehtaalla vierailleista vastaajista ei ole vieraillut Taidehallissa, tai ei ole ollut tietoinen kyseisestä vierailukohteesta osana Taidetehtaan konseptia. Vastaajista 96% oli vieraillut Taidetehtaalla ja 56% Taidehallissa. Tutkimustulosten analysoinnissa on hyödynnetty ristiintaulukointia eri muuttujien välillä. Muuttujia kyselyssä ovat vastaajien iät ja sukupuolet.
Vastausten pohjalta onnistuttiin tekemään johtopäätöksiä Taidehallin näkyvyydestä, brändi imagosta, asiakaskunnasta ja vastaajien tiedonhankintamenetelmistä koskien palveluita ja vierailukohteita. Johtopäätösten pohjalta annettiin kehitysideoita Taidehallin näkyvyyden lisäämiseksi ja brändin rakentamiseksi. Näihin kehitysideoihin lukeutuivat monipuolinen sosiaalisen median markkinointi, arvonnat, tapahtuman järjestäminen, sekä näkyvyyden lisääminen paikan päällä Taidetehtaalla.
Työn tutkimusongelmaksi muotoutui ’’Kuinka parantaa Taidehallin näkyvyyttä osana Taidetehtaan konseptia?’’ Ja alaongelmaksi ’’Vastaako Taidehallin brändi-imago sen brändi-identiteettiä?’’ Tavoitteena on saada vastausten pohjalta analysoitua Taidehallin näkyvyyttä ja keinoja sen lisäämiseksi.
Raportti alkaa johdannolla, josta selviää kuvaus opinnäytetyön sisällöstä. Johdannon jälkeen esitellään toimeksiantaja ja tutkimuksen konteksti, eli taidehallit ja nykytaide. Esittelyjen jälkeen siirrytään teoreettiseen viitekehykseen, jossa käsitellään brändin teoriaa ja markkinointiviestintää. Markkinointiviestinnän muodoista erityisesti mainonta nostetaan esiin. Lisäksi käydään läpi tutkimusteoriaa ja perehdytään tämän opinnäytetyön
tutkimusmenetelmiin.
Tutkimusmenetelmänä tässä opinnäytetyössä toimi kvantitatiivinen kyselytutkimus, joka tehtiin Webropol-nimisessä verkkoalustassa. Kysely oli avoinna vastaajille noin kuukauden ajan. Tavoitteeksi asetettiin 100 vastaajaa. Tavoitteeseen päästiin, ja vastaajia kertyi yhteensä 131. Tutkimustuloksista selviää, että suuri osa Taidetehtaalla vierailleista vastaajista ei ole vieraillut Taidehallissa, tai ei ole ollut tietoinen kyseisestä vierailukohteesta osana Taidetehtaan konseptia. Vastaajista 96% oli vieraillut Taidetehtaalla ja 56% Taidehallissa. Tutkimustulosten analysoinnissa on hyödynnetty ristiintaulukointia eri muuttujien välillä. Muuttujia kyselyssä ovat vastaajien iät ja sukupuolet.
Vastausten pohjalta onnistuttiin tekemään johtopäätöksiä Taidehallin näkyvyydestä, brändi imagosta, asiakaskunnasta ja vastaajien tiedonhankintamenetelmistä koskien palveluita ja vierailukohteita. Johtopäätösten pohjalta annettiin kehitysideoita Taidehallin näkyvyyden lisäämiseksi ja brändin rakentamiseksi. Näihin kehitysideoihin lukeutuivat monipuolinen sosiaalisen median markkinointi, arvonnat, tapahtuman järjestäminen, sekä näkyvyyden lisääminen paikan päällä Taidetehtaalla.