Tislaamot osana suomalaista ruokamatkailua
Johansson, Neea (2020)
Johansson, Neea
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004225627
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004225627
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja on Haaga-Helia amk:n ruokamatkailuhanke, jonka tavoite on saada ruoka ja juoma tärkeäksi osaksi Suomen matkailua. Työn päätavoite on selvittää, miten tislaamot voisivat toimia ruokamatkailukohteina. Lisäksi tarkastellaan seuraavia alaongelmia: miten alansa tunnetuimmat tislaamot toimivat houkutellakseen matkailijoita, millaisia toimintamalleja menestyvillä tislaamoilla on, sekä miten vähemmän tunnetut tislaamot voisivat hyötyä ruokamatkailusta. Lopputuotoksena syntyy menestyneen tislaamoyrityksen profiili ja ehdotuksia siitä, miten tislaamot voisivat toimia matkailukohteina.
Ruokamatkailu on matkailuturismin osa-alue, jonka kasvua ruokkii kysyntä laadukkaille ja autenttisille ruokakokemuksille. Ruokamatkailulla viitataan ruoka- ja juomamatkailuun, sillä juomat ovat poikkeuksetta kehittyneet ruoka- ja tapakulttuurien sivutuotteina. Tislaamoturismi ruokamatkailun osana tarkoittaa tislaamotuotteiden kotipaikoille matkustamista, niiden alkuperään tutustumista ja vastuullista nautiskelua. Tislaamokohteilla tarkoitetaan tässä opinnäytetyössä tislaamoita, jotka palvelevat matkailuasiakkaita tuotantotiloiltaan käsin.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusotetta ja aineistonkeruu toteutettiin teemoitetuin ammattilaishaastatteluin. Tiedonkeruu tehtiin tammikuussa 2020. Haastateltavien valinnassa hyödynnetään Visit Finlandin Top Beverages in Finlandin listausta kotimaisista kärkituotteista ja alkoholitoimijoista (Liite 1), sillä tutkimusaiheeseen paneudutaan menestyvien tislaamoyrittäjien ja kärkituotteiden avulla.
Haastatteluista selvisi, että kärkituottajia yhdistää halu tuottaa oikeiden ihmisten kädenjälkeä heijastavia tislaamotuotteita paikallisista mauista. Tuotteilla haluttiin viestiä jotain pelkkiä alkoholijuomia enemmän, sillä tuotteilla näytettiin muun muassa suomalaisia arvoja, paikallisuutta, vastuullisuutta, rehellistä hifistelyä ja aitoutta. Tislaamoiden tärkeimpänä voimavarana pidettiin yhteistyötä, jonka avulla rikastaa alueellista palveluntarjontaa.
Kärkituotteilla on hyvät mahdollisuudet vastata tislaamoturismin luomaan kysyntään tislaamokohteiden palvelut ylittävin matkailupaketoinnein. Tislaamoiden kannattaa toimia ruokamatkailukohteina esimerkiksi tarjoamalla opastettuja kierroksia, maisteluita, tynnyriasiakkuuksia, cocktail-koulutuksia, villiyrttikierroksia tai tee-se-itse- tislauskursseja. Vähemmän tunnetut tislaamot voivat kehittää ruokamatkailutoimintaansa panostamalla brändäykseen; määrittelemällä itselleen tärkeimmät arvot ja hyödyntämällä niitä; pohtimalla asiakasryhmäänsä ja heille tehokkaita markkinointiväyliä; laajentamalla tuoteperhettään lisä- ja palvelutuottein, innovoimalla tislaamouniikkia matkailutarjontaa ja verkostoitumalla laajalti.
Ruokamatkailu on matkailuturismin osa-alue, jonka kasvua ruokkii kysyntä laadukkaille ja autenttisille ruokakokemuksille. Ruokamatkailulla viitataan ruoka- ja juomamatkailuun, sillä juomat ovat poikkeuksetta kehittyneet ruoka- ja tapakulttuurien sivutuotteina. Tislaamoturismi ruokamatkailun osana tarkoittaa tislaamotuotteiden kotipaikoille matkustamista, niiden alkuperään tutustumista ja vastuullista nautiskelua. Tislaamokohteilla tarkoitetaan tässä opinnäytetyössä tislaamoita, jotka palvelevat matkailuasiakkaita tuotantotiloiltaan käsin.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusotetta ja aineistonkeruu toteutettiin teemoitetuin ammattilaishaastatteluin. Tiedonkeruu tehtiin tammikuussa 2020. Haastateltavien valinnassa hyödynnetään Visit Finlandin Top Beverages in Finlandin listausta kotimaisista kärkituotteista ja alkoholitoimijoista (Liite 1), sillä tutkimusaiheeseen paneudutaan menestyvien tislaamoyrittäjien ja kärkituotteiden avulla.
Haastatteluista selvisi, että kärkituottajia yhdistää halu tuottaa oikeiden ihmisten kädenjälkeä heijastavia tislaamotuotteita paikallisista mauista. Tuotteilla haluttiin viestiä jotain pelkkiä alkoholijuomia enemmän, sillä tuotteilla näytettiin muun muassa suomalaisia arvoja, paikallisuutta, vastuullisuutta, rehellistä hifistelyä ja aitoutta. Tislaamoiden tärkeimpänä voimavarana pidettiin yhteistyötä, jonka avulla rikastaa alueellista palveluntarjontaa.
Kärkituotteilla on hyvät mahdollisuudet vastata tislaamoturismin luomaan kysyntään tislaamokohteiden palvelut ylittävin matkailupaketoinnein. Tislaamoiden kannattaa toimia ruokamatkailukohteina esimerkiksi tarjoamalla opastettuja kierroksia, maisteluita, tynnyriasiakkuuksia, cocktail-koulutuksia, villiyrttikierroksia tai tee-se-itse- tislauskursseja. Vähemmän tunnetut tislaamot voivat kehittää ruokamatkailutoimintaansa panostamalla brändäykseen; määrittelemällä itselleen tärkeimmät arvot ja hyödyntämällä niitä; pohtimalla asiakasryhmäänsä ja heille tehokkaita markkinointiväyliä; laajentamalla tuoteperhettään lisä- ja palvelutuottein, innovoimalla tislaamouniikkia matkailutarjontaa ja verkostoitumalla laajalti.