Fanimarkkinointi mobiiliympäristössä : fanista brändilähettilääksi
Forsström, Jyri (2011)
Forsström, Jyri
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011092213201
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011092213201
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kartoitetaan fanimarkkinoinnin kannattavuutta mobiiliympäristöissä yhtyeen brändin rakentamisen kannalta. Tuleeko yhtyeen faneista suosittelijoita käytettyään yhtyeelle räätälöityä mobiilisovellusta? Kuinka brändilähettiläs syntyy?
Tutkimuskohteena on Steam Republic -yrityksen mobiilisovellus Mobile Backstage ja sen räätälöinti Iso-Britannian EMI Music Groupin yhtyeelle You Me At Six. Sovelluksen tavoitteena on lähentää yhtyeen ja sen fanien suhdetta ja pitää yhtye käyttäjien huulilla päivittäin. Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan fanien käyttäytymistä sovelluksessa ja samalla tarkastellaan fanimarkkinointisovellusten yleistä kehittymistä sen lyhyen historian aikana.
You Me At Six -yhtyeen sovelluksen käyttäjien käyttäytymistä kirjattiin tilastollisin menetelmin Steam Republicin ja Applen AppStoren toimesta. Näitä lukuja verrattiin mm. Facebookista ja MySpacesta kerättyihin lukuihin.
Selvityksen tuloksista käy ilmi, että sovelluksen räätälöinti You Me At Sixin kaltaiselle melko tunnetulle yhtyeelle on ollut kannattavaa ja että yhtyeelle on syntynyt brändilähettiläitä. Steam Republic jatkaa yhteistyötä EMI Music Groupin kanssa Iso-Britanniassa sovellusten kehittämiseksi edelleen.
Tutkimuskohteena on Steam Republic -yrityksen mobiilisovellus Mobile Backstage ja sen räätälöinti Iso-Britannian EMI Music Groupin yhtyeelle You Me At Six. Sovelluksen tavoitteena on lähentää yhtyeen ja sen fanien suhdetta ja pitää yhtye käyttäjien huulilla päivittäin. Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan fanien käyttäytymistä sovelluksessa ja samalla tarkastellaan fanimarkkinointisovellusten yleistä kehittymistä sen lyhyen historian aikana.
You Me At Six -yhtyeen sovelluksen käyttäjien käyttäytymistä kirjattiin tilastollisin menetelmin Steam Republicin ja Applen AppStoren toimesta. Näitä lukuja verrattiin mm. Facebookista ja MySpacesta kerättyihin lukuihin.
Selvityksen tuloksista käy ilmi, että sovelluksen räätälöinti You Me At Sixin kaltaiselle melko tunnetulle yhtyeelle on ollut kannattavaa ja että yhtyeelle on syntynyt brändilähettiläitä. Steam Republic jatkaa yhteistyötä EMI Music Groupin kanssa Iso-Britanniassa sovellusten kehittämiseksi edelleen.