Mot en rättvisare dataekonomi. Fallstudie: Företagens möjligheter och utmaningar med personifierad marknadsföring
Lindeberg, Mats (2020)
Lindeberg, Mats
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004215531
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004215531
Tiivistelmä
Syftet med arbetet är att ta reda på metoder och verktyg som företag och konsumenter kan använda för att gå mot en rättvisare dataekonomi. En rättvis dataekonomi ses i detta arbete som något där både konsumenten och företagen kan dra nytta vid informationsbyte. Enligt tidigare forskning väcker personifierad marknadsföring en avskräckande känsla hos konsumenten. Detta arbete tar upp de åtgärder med hjälp av vilka företag kan motverka denna känsla hos konsumenten, bl.a. med genom att vara mera transparenta. Arbetet visar även hur processen för personifierad marknadsföring kan se ut, samt de möjligheter och utmaningar som ställs på företag som arbetar med personifierad marknadsföring. Teorin består av tre kategorier: den tekniska, juridiska och etiska. Forskningen är en flerfallsstudie, där datainsamlingsmetoderna består av två intervjuer och en dokumentation.
I forskningsresultatet kom det fram att konsumenten förhåller sig kritiskt till personifierad reklam, och att lagförordningen GDPR inte delar ut tillräckligt med verktyg för konsumenten att kunna påverka det. I resultatet kom det även fram att företag har svårt att anpassa sig till den nya lagförordningen vilket är en orsak till en långsam tillväxt i dataekonomin. Resultatet visar med stöd av teorin att personifierad reklam har liknande egenskaper som för 20 år sedan, men också att nya problem har uppdagats i fråga om personlig integritet. The purpose of this Bachelor Thesis is to investigate how to create a fair data economy. A fair data economy is seen in this work as when the consumer and the companies can both benefit from the exchange of information. According to previous research, personalized marketing creates a deterrent feeling for the consumer. This work addresses the steps in how companies can counteract this feeling from the consumer with the help of being more transparent. The work also shows what the process for how a personalized marketing process can look like, as well as the opportunities and challenges posed for companies that work with personalized marketing. The thesis consists of three categories: the technical, legal and ethical. The research is a case study, where the data collection consists of two interviews and one documentation.
The research results showed that the consumers attitude towards personalized advertising is partly critical, and that the GDPR does not provide enough tools for the consumer to affect it. The results also revealed that companies have difficulties adapting to the new regulation and a cause of slow growth in the data economy. After linking the result to theory, it showed that personalized advertising has very similar characteristics as it did 20 years ago, but also that new problems have developed regarding personal privacy.
I forskningsresultatet kom det fram att konsumenten förhåller sig kritiskt till personifierad reklam, och att lagförordningen GDPR inte delar ut tillräckligt med verktyg för konsumenten att kunna påverka det. I resultatet kom det även fram att företag har svårt att anpassa sig till den nya lagförordningen vilket är en orsak till en långsam tillväxt i dataekonomin. Resultatet visar med stöd av teorin att personifierad reklam har liknande egenskaper som för 20 år sedan, men också att nya problem har uppdagats i fråga om personlig integritet.
The research results showed that the consumers attitude towards personalized advertising is partly critical, and that the GDPR does not provide enough tools for the consumer to affect it. The results also revealed that companies have difficulties adapting to the new regulation and a cause of slow growth in the data economy. After linking the result to theory, it showed that personalized advertising has very similar characteristics as it did 20 years ago, but also that new problems have developed regarding personal privacy.