Uudenkaupungin koulussa tehtävää nuorisotyötä kehittämässä - case Uudenkaupungin yhtenäiskoulu
Kuokkanen, Katja (2020)
Kuokkanen, Katja
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004205415
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004205415
Tiivistelmä
Nuorten hyvinvoinnin vähentyminen niin koulussa kuin vapaa-ajalla on erittäin iso huolenaihe. Uuden kouluterveyskyselyn mukaan nuoret kokevat olevansa yhä vähemmän osa kouluyhteisöä. Voisiko koulussa tehtävä nuorisotyö tuoda helpotusta tilanteeseen ja auttaa lisäämään osallisuutta sekä yhteisöllisyyttä?
Opinnäytetyön tilaajana on Uudenkaupungin kaupungin nuorisopalvelut, joiden tehtävänä on vastata kunnan lakisääteisiin tehtäviin. Nuorisopalvelut tarjoavat nuorille suunnattua ohjattua toimintaa, tietoa, neuvontaa ja mielekästä tekemistä siellä missä nuoret ovat. Nuorisopalvelut pyrkii tavoittamaan kaikki alle 29 vuotiaat nuoret.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kehittää nuorisopalveluiden koulussa tehtävää nuorisotyötä. Tarkoituksena oli tutkia mitkä ovat Uudenkaupungin yhtenäiskoulun henkilökunnan ajatukset ja odotukset koulussa tehtävästä nuorisotyöstä. Mitkä ovat nuorisotyön vahvuudet ja mitkä nähdään heikkouksina?
Aihe oli tilaajalle ajankohtainen ja nousi esiin heidän tarpeestaan. Koulussa tehtävälle nuorisotyölle on kehitetty uusia toimintamalleja. Tästä johtuen tilaaja koki tarvitsevansa lisää tietoa koulun henkilökunnan näkökulmasta kouluun vietävästä nuorisotyöstä. Aiheen ajankohtaisuutta osoittaa viimeaikaiset keskustelut koulussa tehtävästä nuorisotyöstä ja tutkimukset nuorten hyvinvoinnista. Terveyden- ja hyvinvointilaitoksen teettämässä kouluterveyskyselyssä näkyi nuorten hyvinvoinnin vähentyminen.
Tutkimus oli otteeltaan tapaustutkimus. Kehittämistyö aloitettiin teettämällä sähköinenkysely Uudenkaupungin yhtenäiskoulun yläkoulun henkilökunnalle. Kyselyllä selvitettiin nuorisotyön tunnettavuutta, nuorisotyöntehtäviä koulussa, yhteistyöntekemistä sekä nuorisotyön vaikuttavuutta. Tämän lisäksi käytettiin kyselyä tukevina menetelminä bencmarkingia sekä teemahaastatteluja. Lisäksi käytettiin tutkimuksessa hyväksi havainnointia, joita toteutin vuosien 2018-2020 välisenä aikana.
Kehittämistyön tuloksena syntyi konkreettisina tuotoksena toimenpide-ehdotukset, joilla nuorisopalvelut voivat kehittää omaa työtänsä, lisätä tietoisuutta nuorisotyön tarkoituksesta sekä vahvistaa nuorisotyön asemaa koulussa. Yhteistyön lisääminen on avain asemassa nuorten hyvinvoinnin, yhteisöllisyyden ja osallisuuden lisäämisessä.
Opinnäytetyön tilaajana on Uudenkaupungin kaupungin nuorisopalvelut, joiden tehtävänä on vastata kunnan lakisääteisiin tehtäviin. Nuorisopalvelut tarjoavat nuorille suunnattua ohjattua toimintaa, tietoa, neuvontaa ja mielekästä tekemistä siellä missä nuoret ovat. Nuorisopalvelut pyrkii tavoittamaan kaikki alle 29 vuotiaat nuoret.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kehittää nuorisopalveluiden koulussa tehtävää nuorisotyötä. Tarkoituksena oli tutkia mitkä ovat Uudenkaupungin yhtenäiskoulun henkilökunnan ajatukset ja odotukset koulussa tehtävästä nuorisotyöstä. Mitkä ovat nuorisotyön vahvuudet ja mitkä nähdään heikkouksina?
Aihe oli tilaajalle ajankohtainen ja nousi esiin heidän tarpeestaan. Koulussa tehtävälle nuorisotyölle on kehitetty uusia toimintamalleja. Tästä johtuen tilaaja koki tarvitsevansa lisää tietoa koulun henkilökunnan näkökulmasta kouluun vietävästä nuorisotyöstä. Aiheen ajankohtaisuutta osoittaa viimeaikaiset keskustelut koulussa tehtävästä nuorisotyöstä ja tutkimukset nuorten hyvinvoinnista. Terveyden- ja hyvinvointilaitoksen teettämässä kouluterveyskyselyssä näkyi nuorten hyvinvoinnin vähentyminen.
Tutkimus oli otteeltaan tapaustutkimus. Kehittämistyö aloitettiin teettämällä sähköinenkysely Uudenkaupungin yhtenäiskoulun yläkoulun henkilökunnalle. Kyselyllä selvitettiin nuorisotyön tunnettavuutta, nuorisotyöntehtäviä koulussa, yhteistyöntekemistä sekä nuorisotyön vaikuttavuutta. Tämän lisäksi käytettiin kyselyä tukevina menetelminä bencmarkingia sekä teemahaastatteluja. Lisäksi käytettiin tutkimuksessa hyväksi havainnointia, joita toteutin vuosien 2018-2020 välisenä aikana.
Kehittämistyön tuloksena syntyi konkreettisina tuotoksena toimenpide-ehdotukset, joilla nuorisopalvelut voivat kehittää omaa työtänsä, lisätä tietoisuutta nuorisotyön tarkoituksesta sekä vahvistaa nuorisotyön asemaa koulussa. Yhteistyön lisääminen on avain asemassa nuorten hyvinvoinnin, yhteisöllisyyden ja osallisuuden lisäämisessä.