Viestintää ja jaettua vastuuta : Maailma kylässä -festivaalin ruokapalveluiden tuotantoprosessi ympäristötyön välineenä
Niemi, Paula (2020)
Niemi, Paula
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004205396
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004205396
Tiivistelmä
Maailma kylässä -festivaalilla on kahdenlaisia asiakkaita: tapahtumassa vierailevia kuluttajia sekä palvelutuotantoon osallistuvia yhteistyökumppaneita kuten ruokamyyjiä. Opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata Maailma kylässä -festivaalin ruokapalveluiden tuotantoprosessi, määritellä etenkin ydinprosessiin (tapahtumanaikainen vaihe) liittyviä kehityskohteita sekä edistää festivaalin ruokamyyjien ympäristötyötä prosessia kehittämällä.
Menetelminä työssä käytettiin teemahaastatteluja, benchmark-haastatteluja ja oppilaitosyhteistyönä Stadin ammattiopiston kanssa organisoitua palveluideoiden kehittämistä. Nykyisen tuotantoprosessin kuvaamista varten haastateltiin festivaalin tuotantopäällikköä ja hänen sijaistaan. Kehitysideoita kerättiin festivaalin vastaavien haastatteluista. Benchmark-haastatteluihin kutsuttiin Flow Festivalin, Provinssin ja Tikkurila Festivaalin kierrätyksestä ja jätehuollosta sekä aluetuotannosta vastaavia henkilöitä. Lisäksi haastateltiin festivaalin ruokamyyjiä. Haastattelujen lisäksi aineistona käytettiin vuoden 2019 ruokamyyjien ohjeistuksia ja koulutusmateriaaleja.
Tuloksissa todettiin, että viestintä on avainasemassa ruokapalveluiden prosessia kehitettäessä. Tärkeimpiä kehitysehdotuksia olivat tapahtumanaikaisen ruokamyyjävastaavan palkkaaminen, ruokamyyjien valvonnan ja sanktioiden kehittäminen, ruokamyyjille suunnatun viestinnän kehittäminen ja selkokielen käyttöönotto, ruokamyyjien oman koulutusvastuun korostaminen sekä tehostettu tapahtumanaikainen opastus, tapahtumien ruokapalveluiden koulutusvideoiden tuottaminen, sisäisen viestinnän kehittäminen etenkin digitaalisten työkalujen tehokkaalla käytöllä, Fingo ry:n jäsensuhteiden hoitaminen kohtaamisia lisäämällä, vapaaehtoisiin liittyvien tehtävien keskittäminen vapaaehtoisvastaavalle sekä huoltoalueiden ja niiden jätehuollon uudistaminen
Kehitysehdotusten avulla Maailma kylässä -festivaalin ruokapalveluiden tuotantoprosessia, viestintää ja ympäristötyötä voidaan tehostaa ja näin vähentää festivaalin ruokamyyjien tukemiseen tarvittavia vapaaehtois- ja vastaavaresursseja. Tuloksia voidaan hyödyntää myös muiden tapahtumien ruokapalveluiden järjestämisessä.
Menetelminä työssä käytettiin teemahaastatteluja, benchmark-haastatteluja ja oppilaitosyhteistyönä Stadin ammattiopiston kanssa organisoitua palveluideoiden kehittämistä. Nykyisen tuotantoprosessin kuvaamista varten haastateltiin festivaalin tuotantopäällikköä ja hänen sijaistaan. Kehitysideoita kerättiin festivaalin vastaavien haastatteluista. Benchmark-haastatteluihin kutsuttiin Flow Festivalin, Provinssin ja Tikkurila Festivaalin kierrätyksestä ja jätehuollosta sekä aluetuotannosta vastaavia henkilöitä. Lisäksi haastateltiin festivaalin ruokamyyjiä. Haastattelujen lisäksi aineistona käytettiin vuoden 2019 ruokamyyjien ohjeistuksia ja koulutusmateriaaleja.
Tuloksissa todettiin, että viestintä on avainasemassa ruokapalveluiden prosessia kehitettäessä. Tärkeimpiä kehitysehdotuksia olivat tapahtumanaikaisen ruokamyyjävastaavan palkkaaminen, ruokamyyjien valvonnan ja sanktioiden kehittäminen, ruokamyyjille suunnatun viestinnän kehittäminen ja selkokielen käyttöönotto, ruokamyyjien oman koulutusvastuun korostaminen sekä tehostettu tapahtumanaikainen opastus, tapahtumien ruokapalveluiden koulutusvideoiden tuottaminen, sisäisen viestinnän kehittäminen etenkin digitaalisten työkalujen tehokkaalla käytöllä, Fingo ry:n jäsensuhteiden hoitaminen kohtaamisia lisäämällä, vapaaehtoisiin liittyvien tehtävien keskittäminen vapaaehtoisvastaavalle sekä huoltoalueiden ja niiden jätehuollon uudistaminen
Kehitysehdotusten avulla Maailma kylässä -festivaalin ruokapalveluiden tuotantoprosessia, viestintää ja ympäristötyötä voidaan tehostaa ja näin vähentää festivaalin ruokamyyjien tukemiseen tarvittavia vapaaehtois- ja vastaavaresursseja. Tuloksia voidaan hyödyntää myös muiden tapahtumien ruokapalveluiden järjestämisessä.