Yrityksen perustaminen ulkomaille – ”Aurinkorannikosta tuli yritysrannikko”: Suomalaisyrittäjien kokemuksia Espanjan Aurinkorannikolla
Pyylampi, Essi (2020)
Pyylampi, Essi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004205438
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004205438
Tiivistelmä
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään yrityksen perustamiseen liittyviä perustavan laatuisia asioita sekä mitä on erityisesti huomioitava, jos yritys aiotaan perustaa ulkomaille. Tarkemman tarkastelun kohteena on yrityksen perustamisprosessi Espanjassa sekä millaisena suomalaisten suosima Aurinkorannikko näyttäytyy yrittäjän näkökulmasta.
Tutkimuksen tavoitteena oli saada kokemustietoa Aurinkorannikon tuoreilta ja menestyneiltä suomalaisyrittäjiltä tutkimuskysymyksiin: mitä on huomioitava kannattavan liiketoiminnan näkökulmasta, kun yritys aiotaan perustaa Espanjan Aurinkorannikolle ja millaisia haasteita yrityksen perustamisessa Espanjaan voi tulla vastaan? Tutkimusajatus on lähtöisin Fuengirolassa toimivasta co-working- ja yrityskeskuksesta, SmartWorkPlazasta. Tutkimustulosten perusteella SmartWorkPlaza voi ke-hittää palveluitaan entistä paremmin vastaamaan alueen aloittavien yrittäjien tar-peita sekä opinnäytetyö tuo tietoa suomalaisyrittäjille, jotka haluavat perustaa yrityksen Aurinkorannikolle.
Tutkimustavaksi määräytyi teemahaastattelu, joka soveltuu hyvin kokemustiedon hankintaan. Haastateltavat valittiin sen mukaan, että heiltä löytyy omakohtaista tuoretta kokemustietoa ja asiantuntijuutta tutkittavasta asiasta. Tutkimustulosten perus-teella eniten haasteita olivat tuoneet espanjalainen jäykkä byrokratia sekä kielitaidon puute. Hyvänä apuna toimivat kuitenkin Espanjassa paljon käytetyt asiointitoimistot. Yrityksen menestykseen vaikuttavina tekijöinä nousivat esiin vahva ammattitaito ja hyvin hoidetut asiakassuhteet. Lisäksi maakohtaisten virallisten asioiden selvittäminen, alueen markkinatutkimus ja oma asenne vieraaseen kulttuuriin sopeutumisessa koettiin olevan menestyksen taustalla. The theoretical part of this thesis deals with the basics of starting a business and what to consider when setting up a business abroad. The focus is on the process of setting up a company in Spain and how the Costa del Sol, favoured by Finns, looks from the entrepreneur's point of view.
The aim of the study was to gather experiential information from recent and successful Finnish entrepreneurs at the Costa del Sol to answer the research questions: what to consider from the point of view of profitable business when setting up a company at the Costa del Sol, Spain, and what challenges can entrepreneurs face? The research idea came from SmartWorkPlaza, a co-working and business center in Fuengirola. Based on the results of the study, SmartWorkPlaza can further develop its services to meet the needs of start-up entrepreneurs in the area, and the thesis brings information to Finnish entrepreneurs who want to start a business at the Costa del Sol.
The research method was semi-structured interview, which is well suited for the acquisition of experiential knowledge. The interviewees were selected based on them having fresh personal experience and expertise in the subject being studied. According to the research results, the most challenging issues were Spanish rigid bureaucracy and the lack of language skills. However, there are good offices in Spain, which are very helpful. Strong professional skills and well-managed customer relationships emerged as key factors for the company's success. In addition, finding out about country-specific official issues, market research on the target area, and one’s own attitudes towards adapting to a foreign culture were seen as a key to success.
Tutkimuksen tavoitteena oli saada kokemustietoa Aurinkorannikon tuoreilta ja menestyneiltä suomalaisyrittäjiltä tutkimuskysymyksiin: mitä on huomioitava kannattavan liiketoiminnan näkökulmasta, kun yritys aiotaan perustaa Espanjan Aurinkorannikolle ja millaisia haasteita yrityksen perustamisessa Espanjaan voi tulla vastaan? Tutkimusajatus on lähtöisin Fuengirolassa toimivasta co-working- ja yrityskeskuksesta, SmartWorkPlazasta. Tutkimustulosten perusteella SmartWorkPlaza voi ke-hittää palveluitaan entistä paremmin vastaamaan alueen aloittavien yrittäjien tar-peita sekä opinnäytetyö tuo tietoa suomalaisyrittäjille, jotka haluavat perustaa yrityksen Aurinkorannikolle.
Tutkimustavaksi määräytyi teemahaastattelu, joka soveltuu hyvin kokemustiedon hankintaan. Haastateltavat valittiin sen mukaan, että heiltä löytyy omakohtaista tuoretta kokemustietoa ja asiantuntijuutta tutkittavasta asiasta. Tutkimustulosten perus-teella eniten haasteita olivat tuoneet espanjalainen jäykkä byrokratia sekä kielitaidon puute. Hyvänä apuna toimivat kuitenkin Espanjassa paljon käytetyt asiointitoimistot. Yrityksen menestykseen vaikuttavina tekijöinä nousivat esiin vahva ammattitaito ja hyvin hoidetut asiakassuhteet. Lisäksi maakohtaisten virallisten asioiden selvittäminen, alueen markkinatutkimus ja oma asenne vieraaseen kulttuuriin sopeutumisessa koettiin olevan menestyksen taustalla.
The aim of the study was to gather experiential information from recent and successful Finnish entrepreneurs at the Costa del Sol to answer the research questions: what to consider from the point of view of profitable business when setting up a company at the Costa del Sol, Spain, and what challenges can entrepreneurs face? The research idea came from SmartWorkPlaza, a co-working and business center in Fuengirola. Based on the results of the study, SmartWorkPlaza can further develop its services to meet the needs of start-up entrepreneurs in the area, and the thesis brings information to Finnish entrepreneurs who want to start a business at the Costa del Sol.
The research method was semi-structured interview, which is well suited for the acquisition of experiential knowledge. The interviewees were selected based on them having fresh personal experience and expertise in the subject being studied. According to the research results, the most challenging issues were Spanish rigid bureaucracy and the lack of language skills. However, there are good offices in Spain, which are very helpful. Strong professional skills and well-managed customer relationships emerged as key factors for the company's success. In addition, finding out about country-specific official issues, market research on the target area, and one’s own attitudes towards adapting to a foreign culture were seen as a key to success.