SKO-päivien markkinointi internetissä
Laine, Tiina (2011)
Laine, Tiina
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011092113146
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011092113146
Tiivistelmä
Tämä opinnäyte käsittelee digitaalista markkinointia ja sosiaalista mediaa yrityksen ja sen järjestämien koulutuspäivien näkökulmasta. Opinnäytteen toimeksiantaja on Turun kauppaopettajat ry - Handelslärarna i Åbo rf, jotka järjestävät Suomen kauppa- ja kulttuuriopettajien koulutuspäivät, SKO-päivät, huhtikuussa 2012. SKO-päiviä varten luodaan digitaalista markkinointia varten www-sivusto sekä sosiaaliseen mediaan Facebook-sivu ja WordPress-blogi.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään ensin digitaalista markkinointia käsitteenä, jonka jälkeen syvennytään jaottelemaan digitaalinen markkinointi pienempiin osakokonaisuuksiin: www-sivustot, kampanjasivustot, verkkomainonta, hakukonemarkkinointi ja sähköinen suoramarkkinointi. Lisäksi teoriaosuudessa selvitetään koulutuspäiville sopivimmat sosiaalisen median markkinointipaikat.
Opinnäytetyön empiirinen osuus koostuu SKO-päivien www-sivuston suunnittelusta ja toteutuksesta. Suunnittelussa on pyritty ottamaan huomioon sivuston helppokäyttöisyys ja selkeys, jotta vähemmänkin internetiä käyttävät koulutuspäiville osallistujat osaavat ilmoittautua sivuston kautta tapahtumaan ja löytävät sieltä tarvittavan tiedon. Sivusto sisältää tiedot koulutuspäivien ohjelmasta, tapahtumapaikoista, sponsoreista ja koulutuspäiville ilmoittautumislomakkeen.
Sivuston toteutuksessa on käytetty HTML:ää, CSS-tyylitiedostoa ja PHP-koodia välittämään ilmoittautuminen perille. Opinnäytteen empiirisessä osassa sivustosta on toteutettu vain sen rakenne, sillä sivuston sisältö on toimeksiantajan vastuulla eikä se ole vielä varmistunut.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään ensin digitaalista markkinointia käsitteenä, jonka jälkeen syvennytään jaottelemaan digitaalinen markkinointi pienempiin osakokonaisuuksiin: www-sivustot, kampanjasivustot, verkkomainonta, hakukonemarkkinointi ja sähköinen suoramarkkinointi. Lisäksi teoriaosuudessa selvitetään koulutuspäiville sopivimmat sosiaalisen median markkinointipaikat.
Opinnäytetyön empiirinen osuus koostuu SKO-päivien www-sivuston suunnittelusta ja toteutuksesta. Suunnittelussa on pyritty ottamaan huomioon sivuston helppokäyttöisyys ja selkeys, jotta vähemmänkin internetiä käyttävät koulutuspäiville osallistujat osaavat ilmoittautua sivuston kautta tapahtumaan ja löytävät sieltä tarvittavan tiedon. Sivusto sisältää tiedot koulutuspäivien ohjelmasta, tapahtumapaikoista, sponsoreista ja koulutuspäiville ilmoittautumislomakkeen.
Sivuston toteutuksessa on käytetty HTML:ää, CSS-tyylitiedostoa ja PHP-koodia välittämään ilmoittautuminen perille. Opinnäytteen empiirisessä osassa sivustosta on toteutettu vain sen rakenne, sillä sivuston sisältö on toimeksiantajan vastuulla eikä se ole vielä varmistunut.