Sanataide osana varhaiskasvatusta : Sanataiteen hyödyntäminen Seinäjoen päiväkodeissa
Kaunismäki, Anni; Unkuri, Sini (2020)
Kaunismäki, Anni
Unkuri, Sini
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004205349
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004205349
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Seinäjoen varhaiskasvattajien ajatuksia ja kokemuksia sanataiteesta. Opinnäytetyö on toteutettu yhteistyössä Seinäjoen kaupungin varhaiskasvatuksen kanssa. Tutkimukseen osallistui neljä Seinäjoen kaupungin varhaiskasvatuksen piirissä olevaa päiväkotia, joista haasteltiin viittä (5) eri varhaiskasvattajaa.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluita. Tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa uutta tietoa siitä, millä tavoin sanataide näkyy Seinäjoen varhaiskasvatuksessa ja miten sitä voidaan hyödyntää osana varhaiskasvatusta. Tarkoituksena oli myös selvittää, miten haastatteluihin valikoituneet varhaiskasvattajat ovat itse kouluttautuneet sanataiteeseen ja mitä hyötyä he kokevat sanataiteesta olevan lapsille.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys on jaettu kahteen osioon, joita ovat sanataide ja lapset sekä varhaiskasvatus ja sanataide. Osioissa määritellään tarkemmin sanataidetta käsitteenä ja tuodaan esille, millä tavoin sanataide voi näyttäytyä varhaiskasvatuksessa.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että sanataidetta pidetään tärkeänä osana varhaiskasvatusta. Sanataiteesta koettiin olevan paljon hyötyä erityisesti lapsen kasvun ja kehityksen kannalta. Kasvattajat kokivat, että sanataide näkyy päiväkodin arjessa päivittäin sekä sanataidetta voidaan hyödyntää monipuolisesti osana varhaiskasvatusta.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluita. Tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa uutta tietoa siitä, millä tavoin sanataide näkyy Seinäjoen varhaiskasvatuksessa ja miten sitä voidaan hyödyntää osana varhaiskasvatusta. Tarkoituksena oli myös selvittää, miten haastatteluihin valikoituneet varhaiskasvattajat ovat itse kouluttautuneet sanataiteeseen ja mitä hyötyä he kokevat sanataiteesta olevan lapsille.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys on jaettu kahteen osioon, joita ovat sanataide ja lapset sekä varhaiskasvatus ja sanataide. Osioissa määritellään tarkemmin sanataidetta käsitteenä ja tuodaan esille, millä tavoin sanataide voi näyttäytyä varhaiskasvatuksessa.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että sanataidetta pidetään tärkeänä osana varhaiskasvatusta. Sanataiteesta koettiin olevan paljon hyötyä erityisesti lapsen kasvun ja kehityksen kannalta. Kasvattajat kokivat, että sanataide näkyy päiväkodin arjessa päivittäin sekä sanataidetta voidaan hyödyntää monipuolisesti osana varhaiskasvatusta.