Fuusioravintolayrityksien menestystekijät
Heino, Karri (2020)
Heino, Karri
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004185303
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004185303
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli ymmärtää tutkittavaa ilmiötä, eli sitä mikä tekee fuusioravintoloista menestyviä. Opinnäytetyön tarkoitus pohjautui oman ravintolayrittäjyyden edistämiseen, näin ollen opinnäytetyön laatija toimi opinnäytetyössä itse toimeksiantajana tulevaisuuden ravintolayrityksensä puolesta. Tietoperustana Opinnäytetyössä oli teoria globalisaatiosta, monikulttuurisuudesta, fuusioruosta ravintolamaailman trendinä ja teoria yrittäjyydestä. Opinnäytetyössä tutkimusemenetelmänä käytettiin teemahaastattelua, haastattelu tehtiin kolmelle fuusioravintolan omistajalle.
Tutkimuksessa selvisi, että monikulttuurinen työympäristö ja fuusioruoka konseptina edistävät ravintolayrityksen toimintaa, kuten omaperäisyyttä, luovuutta ja erilaisuutta. Nämä kaikki tekijät lisäävät näkyvyyttä ja mielenkiintoa asiakkaissa. Fuusioravintolayrityksien menestyksen takana on useita eri tekijöitä. Menestyvien fuusioravintoloiden toiminnan takana on enemmän yhtäläisyyksiä ja vähemmän eroavaisuuksia. Eroavaisuudet johtuvat usein ravintolayrityksien ajasta markkina-alueella. Vasta-aloittaneet ravintolayritykset keskittyvät tuotekeskeisyyteen ja näkyvyyteen. Kauemmin toimineet ravintolayritykset voivat jo kohdistaa toimintansa muihin vastuualueisiin, kuten yritysvastuullisuuteen.
Opinnäytetyön tutkimuksen tavoitteeseen päästiin. Tutkimus kokonaisuudessaan edisti opinnäytetyön laatijan yrittäjyyttä ja uraa ravintola-alalla. Tutkimuksesta kerätty tieto tulee käyttöön ravintola-alalla toimiessa ja ravintolayritystä perustaessa.
Tutkimuksessa selvisi, että monikulttuurinen työympäristö ja fuusioruoka konseptina edistävät ravintolayrityksen toimintaa, kuten omaperäisyyttä, luovuutta ja erilaisuutta. Nämä kaikki tekijät lisäävät näkyvyyttä ja mielenkiintoa asiakkaissa. Fuusioravintolayrityksien menestyksen takana on useita eri tekijöitä. Menestyvien fuusioravintoloiden toiminnan takana on enemmän yhtäläisyyksiä ja vähemmän eroavaisuuksia. Eroavaisuudet johtuvat usein ravintolayrityksien ajasta markkina-alueella. Vasta-aloittaneet ravintolayritykset keskittyvät tuotekeskeisyyteen ja näkyvyyteen. Kauemmin toimineet ravintolayritykset voivat jo kohdistaa toimintansa muihin vastuualueisiin, kuten yritysvastuullisuuteen.
Opinnäytetyön tutkimuksen tavoitteeseen päästiin. Tutkimus kokonaisuudessaan edisti opinnäytetyön laatijan yrittäjyyttä ja uraa ravintola-alalla. Tutkimuksesta kerätty tieto tulee käyttöön ravintola-alalla toimiessa ja ravintolayritystä perustaessa.