Helmen päiväryhmätoiminta : Vanhempien kokemuksia ryhmän toiminnasta
Sääskilahti, Sofia (2020)
Sääskilahti, Sofia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004195330
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004195330
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä vanhempien kokemuksia vanhemmuuden tukiyksikkö HELMEN päiväryhmän toiminnasta. Vanhemmuuden tuki- yksikkö HELMI on osa Kokkolan ensi- ja turvakoti Ry:tä. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan päiväryhmätoimintaan ohjautumista, sen rakenteiden ja sisällön toimivuutta, sekä ryhmätoimintaan osallistumisen vaikutuksia arkeen. Työn tavoitteena oli myös saada kehittämisajatuksia päiväryhmätoiminnan kehittämistyön tueksi ryhmään osallistuneiden asiakkaiden kokemusten pohjalta. Opinnäytetyössä esiteltiin Ensi- ja turvakotienliittoa, Kokkolan ensi- ja turvakori ry:tä, liiton päiväryhmätoimintaa sekä vanhemmuuden tukiyksikkö HELMEÄ.
Opinnäyteyön teoriaosuudessa käsiteltiin lapsiperheiden hyvinvointia ja vanhemmuuden haasteita, kiintymyssuhdeteoriaa ja varhaista vuorovaikutusta, traumaa ja vanhemmuutta, sekä osallisuutta ja vertaistukea. Opinnäytetyöni oli kvalitatiivinen, eli laadullinen tutkimus, jossa oli fenomenologinen lähestymistapa. Aineisto kerättiin käyttämällä puolistrukturoitua yksilöteemahaastattelua. Tutkimusta varten haastateltiin viittä lapsensa kanssa HELMEN päiväryhmätoimintaan osallistunutta äitiä. Haastattelemalla kerätty aineisto litteroitiin ja sen analyysiin käytettiin induktiivista eli aineistolähtöistä sisällön analyysiä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat päiväryhmätoimintaan ohjautuvan vanhempia ja lapsia erilaisten haasteiden ja ennaltaehkäisevien syiden vuoksi. Tulosten perusteella päiväryhmätoiminnan rakenteet ja sisällöt ovat nykyisellään pääasiassa toimivia. Päiväryhmätoiminnalla on ollut positiivisia vaikutuksia osallistuneiden vanhempien ja lasten arkeen, viikko- ja vuorokausirytmiin, vanhemmuuteen ja sosiaalisiin suhteisiin, äidin ja lapsen väliseen suhteeseen ja vuorovaikutukseen, sekä jaksamiseen. Kehittämisideoina nousivat yhtenäisen informaation anto lähettäville tahoille, ryhmän teemojen avaaminen, perhesuhteiden käsittely, sekä ryhmäkoon tarkastelu.
Opinnäyteyön teoriaosuudessa käsiteltiin lapsiperheiden hyvinvointia ja vanhemmuuden haasteita, kiintymyssuhdeteoriaa ja varhaista vuorovaikutusta, traumaa ja vanhemmuutta, sekä osallisuutta ja vertaistukea. Opinnäytetyöni oli kvalitatiivinen, eli laadullinen tutkimus, jossa oli fenomenologinen lähestymistapa. Aineisto kerättiin käyttämällä puolistrukturoitua yksilöteemahaastattelua. Tutkimusta varten haastateltiin viittä lapsensa kanssa HELMEN päiväryhmätoimintaan osallistunutta äitiä. Haastattelemalla kerätty aineisto litteroitiin ja sen analyysiin käytettiin induktiivista eli aineistolähtöistä sisällön analyysiä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat päiväryhmätoimintaan ohjautuvan vanhempia ja lapsia erilaisten haasteiden ja ennaltaehkäisevien syiden vuoksi. Tulosten perusteella päiväryhmätoiminnan rakenteet ja sisällöt ovat nykyisellään pääasiassa toimivia. Päiväryhmätoiminnalla on ollut positiivisia vaikutuksia osallistuneiden vanhempien ja lasten arkeen, viikko- ja vuorokausirytmiin, vanhemmuuteen ja sosiaalisiin suhteisiin, äidin ja lapsen väliseen suhteeseen ja vuorovaikutukseen, sekä jaksamiseen. Kehittämisideoina nousivat yhtenäisen informaation anto lähettäville tahoille, ryhmän teemojen avaaminen, perhesuhteiden käsittely, sekä ryhmäkoon tarkastelu.