Palautteen merkitys oppimiselle ratsastuksenopetuksessa
Hautamäki, Sara; Finska-Bezerra, Marjut (2020)
Hautamäki, Sara
Finska-Bezerra, Marjut
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004145025
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004145025
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin Suomen Ratsastajainliittoon (SRL) kuuluvien ratsastuskoulujen asiakkaiden kokemuksia ratsastustunneilla annettavasta palautteesta Pohjois-Suomessa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millaisen palautteen asiakkaat kokevat kehittävän ratsastustaitojaan parhaiten. Tavoitteena oli lisätä Suomen Ratsastajainliiton ratsastuskoulujen opettajien ymmärrystä palautteenannosta asiakkaiden lähtökohdista sekä tarkoituksenmukaisen palautteenannon merkityksestä oppimiselle ja kehittymiselle.
Tutkimus oli laadullinen, mutta tutkimusaineiston keruussa käytettiin myös määrällisen tutkimuksen piirteitä. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella, jonka SRL lähetti sähköisesti niille Pohjois-Suomen ratsastuskouluille, jotka olivat jäsentalleja. Jakelu tapahtui 2020 keväällä, ja vastausaikaa oli noin kaksi viikkoa. Kyselyyn vastaaminen oli vapaaehtoista ja anonyymiä, ja siihen pystyi vastaamaan vain kerran.
Tutkimuksen mukaan jäsentallien asiakkaat ovat palautteeseen lähtökohtaisesti varsin tyytyväisiä. Tuloksista oli myös nähtävissä, että vastaajat kokivat saavansa riittävästi palautetta ratsastustuntien aikana. Vastaajat ilmoittivat kokevansa palautteen ratsastustaitoja kehittäväksi, mutta haluaisivat saada palautetta muillakin tavoilla kuin nykyään saavat. Tuloksista oli selkeästi nähtävissä millaisen palautteen asiakkaat kokevat kehittävimmäksi.
Tutkimuksen vastausprosentti jäi verrattain pieneksi, joten tuloksista ei voida kvantitatiivisin perustein tehdä luotettavia johtopäätöksiä. Tuloksia voidaan tästä näkökulmasta pitää korkeintaan indikatiivisina. Laadullisilla menetelmillä saatuja tuloksia voidaan kuitenkin pitää kohtuullisen luotettavina.
Tutkimus oli laadullinen, mutta tutkimusaineiston keruussa käytettiin myös määrällisen tutkimuksen piirteitä. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella, jonka SRL lähetti sähköisesti niille Pohjois-Suomen ratsastuskouluille, jotka olivat jäsentalleja. Jakelu tapahtui 2020 keväällä, ja vastausaikaa oli noin kaksi viikkoa. Kyselyyn vastaaminen oli vapaaehtoista ja anonyymiä, ja siihen pystyi vastaamaan vain kerran.
Tutkimuksen mukaan jäsentallien asiakkaat ovat palautteeseen lähtökohtaisesti varsin tyytyväisiä. Tuloksista oli myös nähtävissä, että vastaajat kokivat saavansa riittävästi palautetta ratsastustuntien aikana. Vastaajat ilmoittivat kokevansa palautteen ratsastustaitoja kehittäväksi, mutta haluaisivat saada palautetta muillakin tavoilla kuin nykyään saavat. Tuloksista oli selkeästi nähtävissä millaisen palautteen asiakkaat kokevat kehittävimmäksi.
Tutkimuksen vastausprosentti jäi verrattain pieneksi, joten tuloksista ei voida kvantitatiivisin perustein tehdä luotettavia johtopäätöksiä. Tuloksia voidaan tästä näkökulmasta pitää korkeintaan indikatiivisina. Laadullisilla menetelmillä saatuja tuloksia voidaan kuitenkin pitää kohtuullisen luotettavina.