Alueurakkamallin kehittäminen : Case-tutkimus kunnossapidon tilaajatoiminnasta Kuopion kaupungilla
Sutinen, Matti (2020)
Sutinen, Matti
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004175237
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004175237
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoite oli case-tutkimuksen keinoin perehtyä Kuopion kaupungin rakentamisen ja kunnossapidon palveluiden toimintaan kunnossapidon tilaajana. Opinnäytetyö keskittyi erityisesti alueurakkamuotoisen kunnossapitourakoinnin tilaajaprosessiin ja tilaajaprosessiin liittyviin kaupallisiin asiakirjoihin. Työn toisena tavoitteena oli muodostaa toimeksiantajaorganisaatiolle tutkimukseen perustuvia kehittämisehdotuksia kunnossapidon tilaajaprosessin parantamiseen.
Opinnäytetyön keskeisimpinä tutkimusmenetelminä oli rakentamisen ja kunnossapidon palveluiden henkilöstön ja urakoitsijoiden teemahaastattelut sekä kahden vertailukaupungin kunnossapidon työntekijöiden kanssa järjestetyt ryhmäkeskustelut. Teemahaastatteluihin osallistui kuusi Kuopion kaupungin työntekijää ja kuusi eri urakoitsijan edustajaa. Ryhmäkeskusteluihin osallistui tekijän lisäksi Lahdessa 10 henkilöä ja Turussa 9 henkilöä. Haastattelujen ja ryhmäkeskustelujen tueksi opinnäytetyöhön laadittiin myös asiakirjavertailu sekä lyhyt kirjallisuuskatsaus Suomessa aikaisemmin tehdyistä kunnossapidon tilaajatoiminnan kehittämishankkeista. Haastatteluista ja ryhmäkeskusteluista saadut havainnot, asiakirjavertailu ja kirjallisuuskatsaus toimivat pohjana johtopäätöksien ja kehittämisehdotuksien laatimisessa.
Opinnäytetyön tutkimusten ja vertailujen pohjalta havaittiin useita ongelmallisia osa-alueita, joiden ratkomiseen esitettiin erilaisia kehitysehdotuksia ja toimenpiteitä. Kehitysehdotukset kohdistuivat tilaajaprosessin eri osiin, mutta suurin osa kehitysehdotuksista kohdistui sopimusasiakirjoihin. Ongelmakohteiden lisäksi haastatteluissa paljastui myös hyvin hoidettuja osa-alueita, joita tulisi käyttää lähtökohtina organisaation toimintojen jatkokehityksessä.
Opinnäytetyön keskeisimpinä tutkimusmenetelminä oli rakentamisen ja kunnossapidon palveluiden henkilöstön ja urakoitsijoiden teemahaastattelut sekä kahden vertailukaupungin kunnossapidon työntekijöiden kanssa järjestetyt ryhmäkeskustelut. Teemahaastatteluihin osallistui kuusi Kuopion kaupungin työntekijää ja kuusi eri urakoitsijan edustajaa. Ryhmäkeskusteluihin osallistui tekijän lisäksi Lahdessa 10 henkilöä ja Turussa 9 henkilöä. Haastattelujen ja ryhmäkeskustelujen tueksi opinnäytetyöhön laadittiin myös asiakirjavertailu sekä lyhyt kirjallisuuskatsaus Suomessa aikaisemmin tehdyistä kunnossapidon tilaajatoiminnan kehittämishankkeista. Haastatteluista ja ryhmäkeskusteluista saadut havainnot, asiakirjavertailu ja kirjallisuuskatsaus toimivat pohjana johtopäätöksien ja kehittämisehdotuksien laatimisessa.
Opinnäytetyön tutkimusten ja vertailujen pohjalta havaittiin useita ongelmallisia osa-alueita, joiden ratkomiseen esitettiin erilaisia kehitysehdotuksia ja toimenpiteitä. Kehitysehdotukset kohdistuivat tilaajaprosessin eri osiin, mutta suurin osa kehitysehdotuksista kohdistui sopimusasiakirjoihin. Ongelmakohteiden lisäksi haastatteluissa paljastui myös hyvin hoidettuja osa-alueita, joita tulisi käyttää lähtökohtina organisaation toimintojen jatkokehityksessä.