Utilization of Open Data in Business in Häme Region
Viiman, Antti (2020)
Viiman, Antti
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004165166
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004165166
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoituksena oli kartoittaa avoimen datan hyödyntämisen nykytilanne liiketoiminnassa Kanta-Hämeessä, miten paikalliset yritykset voisivat hyödyntää sitä paremmin ja millaiselle datalle on kysyntää. Oletus oli, että avointa dataa ei alueella suuressa määrin hyödynnetä. Työn toimeksiantajana toimi AvoinHäme-hanke, jota toteuttaa HAMK Smart tutkimusyksikkö. Hankkeessa luodaan olosuhteita avoimen datan hyödyntämiseen kasvattamalla eri toimijoiden tietoa ja taitoja, sekä esittelemällä avoimen datan hyötyjä esimerkein, pilotein ja kokeiluin.
Teoreettisessa viitekehyksessä esitellään avoimen datan konsepti, perustellaan syitä datojen avaamiselle, kuvaillaan datan jakelukanavat, esitellään miten avointa dataa voi hyödyntää liiketoiminnassa, kuvaillaan sen rooli BI-toiminnassa, esitellään älykkäiden kaupunkien konsepti ja kuvaillaan avoimen datan nykytilanne Suomessa ja Kanta-Hämeessä.
Tutkimus tehtiin teemahaastatteluina kuudelle paikalliselle yritykselle eri toimialoilta, sekä yhdelle avoimen lähdekoodin asiantuntijalle. Tuloksena nähtiin, että vaikkei avointa dataa hyödynnetä paljoa, esimerkkejä siitä on olemassa. Näyttää kuitenkin, että avoimen datan osuus näiden yritysten liiketoiminnassa on hyvin pieni. Suurin este avoimen datan läpimurtoon näyttäisi olevan yritysten tietämättömyys siitä, miten sitä voisi muuttaa kannattavaksi liiketoiminnaksi. Tärkeänä nähtiin myös teknisen osaamisen riittävyys. Yleensä aloitteet tulevat yksittäisiltä toimijoilta, eikä avoin data ole niinkään osa yritysten strategiaa. Datan saatavuus on kansallisella tasolla hyvä, mutta alueellisille data-avauksille on vielä kysyntää. The aim of this study was to find out the current situation of Open Data utilization in business in Häme region, how the local companies could utilize Open Data better and for what kind of data openings there is a demand. The base assumption was that Open Data is not exploited on a large scale within the region. The thesis was done for OpenHäme project conducted by the HAMK Smart research unit in Häme University of Applied Sciences. The project aims in creating conditions for utilizing Open Data in business by increasing the skills and knowledge of different actors and presenting the advantages of Open Data by examples, pilots and experiments.
The theoretical framework presents the concept of Open Data, gives reasonings for data openings, describes the distribution channels of Open Data, introduces how Open Data can be utilized in business, describes its role in Business Intelligence, presents the concept of evolving smart cities and describes the current situation of Open Data in Finland and in Häme.
The research was done by theme interviews with six local companies from various fields and one local open source expert. It was found that even if Open Data is not utilized a lot, some examples exist. It seems however that Open Data plays a rather minor part in these companies’ business. The greatest barrier for Open Data breakthrough is the unawareness of companies how to turn it into profitable business. The required technical skills for utilizing data was also noted important. The initiatives come mostly from single individuals within the companies instead of its being an important part of company’s strategy. The availability of Open Data is good nationally, but there is still some demand for more regional data openings.
Teoreettisessa viitekehyksessä esitellään avoimen datan konsepti, perustellaan syitä datojen avaamiselle, kuvaillaan datan jakelukanavat, esitellään miten avointa dataa voi hyödyntää liiketoiminnassa, kuvaillaan sen rooli BI-toiminnassa, esitellään älykkäiden kaupunkien konsepti ja kuvaillaan avoimen datan nykytilanne Suomessa ja Kanta-Hämeessä.
Tutkimus tehtiin teemahaastatteluina kuudelle paikalliselle yritykselle eri toimialoilta, sekä yhdelle avoimen lähdekoodin asiantuntijalle. Tuloksena nähtiin, että vaikkei avointa dataa hyödynnetä paljoa, esimerkkejä siitä on olemassa. Näyttää kuitenkin, että avoimen datan osuus näiden yritysten liiketoiminnassa on hyvin pieni. Suurin este avoimen datan läpimurtoon näyttäisi olevan yritysten tietämättömyys siitä, miten sitä voisi muuttaa kannattavaksi liiketoiminnaksi. Tärkeänä nähtiin myös teknisen osaamisen riittävyys. Yleensä aloitteet tulevat yksittäisiltä toimijoilta, eikä avoin data ole niinkään osa yritysten strategiaa. Datan saatavuus on kansallisella tasolla hyvä, mutta alueellisille data-avauksille on vielä kysyntää.
The theoretical framework presents the concept of Open Data, gives reasonings for data openings, describes the distribution channels of Open Data, introduces how Open Data can be utilized in business, describes its role in Business Intelligence, presents the concept of evolving smart cities and describes the current situation of Open Data in Finland and in Häme.
The research was done by theme interviews with six local companies from various fields and one local open source expert. It was found that even if Open Data is not utilized a lot, some examples exist. It seems however that Open Data plays a rather minor part in these companies’ business. The greatest barrier for Open Data breakthrough is the unawareness of companies how to turn it into profitable business. The required technical skills for utilizing data was also noted important. The initiatives come mostly from single individuals within the companies instead of its being an important part of company’s strategy. The availability of Open Data is good nationally, but there is still some demand for more regional data openings.