Keinoja toiselle asteelle seksuaalisen häirinnän vastaiseen työhön
Siimes, Eine; Ketvell, Mikko (2020)
Siimes, Eine
Ketvell, Mikko
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004155071
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004155071
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tutkimuksellisen kehittämisen kohteena olivat toisen asteen opiskelijoiden ja henkilökunnan jäsenten ajatukset siitä, kuinka seksuaaliseen häirintään tulisi oppilaitoksissa puuttua ja miten sitä voitaisiin ennaltaehkäistä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda tarkistuslista toisen asteen oppilaitoksille seksuaalisen häirinnän vastaiseen työhön. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä helsinkiläisen toisen asteen oppilaitoksen kanssa.
Nuorille suunnattujen tutkimusten sekä kyselyiden perusteella voidaan todeta, että nuoriin kohdistunut seksuaalinen häirintä on yleistä ja se näyttäisi kasvaneen hieman viimeisten vuosien aikana. Esimerkiksi tuoreimpien kouluterveyskyselyiden mukaan seksuaalinen häirintä on lisääntynyt vuodesta 2017, vuoteen 2019. Seksuaalinen häirintä vahingoittaa nuoren seksuaalista kehitystä ja on usein hyvin hämmentävä sekä ahdistava kokemus. Opiskelijoilla on oikeus turvalliseen opiskeluympäristöön ja kouluilla on velvollisuus puuttua häirintään sekä luoda kulttuuria, jossa häirintää ei hyväksytä. Tämän vuoksi on tärkeää, että oppilaitoksissa kiinnitettäisiin seksuaalisen häirinnän vastaiseen työhön aiempaa enemmän huomiota ja nuorten tietoisuutta asian suhteen lisättäisiin.
Opinnäytetyö toteutettiin kolmivaiheisena tutkimuksellisena kehittämistyönä. Ensimmäisessä vaiheessa opiskelijat haastateltiin fokusryhmähaastattelun avulla. Haastattelun aineisto analysoitiin sisällönanalyysilla. Toisessa vaiheessa oppilaitoksen henkilökunta haastateltiin Learning Café -menetelmää käyttäen. Viimeisessä vaiheessa Learning Cafésta saatu materiaali käytiin läpi ensimmäisen vaiheen opiskelijoiden kanssa. Jokaisen kehittämistyön vaiheesta saadun materiaalin pohjalta kehitettiin seksuaalisen häirinnän tarkistuslista. Tarkistuslista toimii apuvälineenä sekä niin sanotusti ”ideapankkina” siinä vaiheessa, kun seksuaalisen häirinnän vastaista työtä oppilaitoksessa suunnitellaan tai kehitetään sekä silloin, kun oppilaitoksessa on ilmennyt seksuaalista häirintää.
Opinnäytetyön tulosten perusteella oppilaitosten puuttumis- ja ennaltaehkäisykeinot liittyen seksuaaliseen häirintään eivät ole vielä riittävällä tasolla. Oppilaitosten henkilökuntaa tulee kouluttaa tunnistamaan seksuaalista häirintää ja opiskelijan ilmoittaessa seksuaalisesta häirinnästä henkilökunnan tulee ottaa hänet vakavasti. Seksuaalisen häirinnän ennaltaehkäiseminen tulee aloittaa jo peruskoulussa, oppilaiden ikätaso huomioiden. Seksuaalinen häirintä tulee nostaa näkyväksi teemaksi kiusaamisen rinnalle. Seksuaalisuuden sekä sukupuolen moninaisuus tulee huomioida ennaltaehkäisyssä. Toimiva opiskelijahuolto ennaltaehkäisee seksuaalista häirintää. Oppilaitoksen henkilökunnan helppo lähestyttävyys helpottaa seksuaalisesta häirinnästä ilmoittamista.
Nuorille suunnattujen tutkimusten sekä kyselyiden perusteella voidaan todeta, että nuoriin kohdistunut seksuaalinen häirintä on yleistä ja se näyttäisi kasvaneen hieman viimeisten vuosien aikana. Esimerkiksi tuoreimpien kouluterveyskyselyiden mukaan seksuaalinen häirintä on lisääntynyt vuodesta 2017, vuoteen 2019. Seksuaalinen häirintä vahingoittaa nuoren seksuaalista kehitystä ja on usein hyvin hämmentävä sekä ahdistava kokemus. Opiskelijoilla on oikeus turvalliseen opiskeluympäristöön ja kouluilla on velvollisuus puuttua häirintään sekä luoda kulttuuria, jossa häirintää ei hyväksytä. Tämän vuoksi on tärkeää, että oppilaitoksissa kiinnitettäisiin seksuaalisen häirinnän vastaiseen työhön aiempaa enemmän huomiota ja nuorten tietoisuutta asian suhteen lisättäisiin.
Opinnäytetyö toteutettiin kolmivaiheisena tutkimuksellisena kehittämistyönä. Ensimmäisessä vaiheessa opiskelijat haastateltiin fokusryhmähaastattelun avulla. Haastattelun aineisto analysoitiin sisällönanalyysilla. Toisessa vaiheessa oppilaitoksen henkilökunta haastateltiin Learning Café -menetelmää käyttäen. Viimeisessä vaiheessa Learning Cafésta saatu materiaali käytiin läpi ensimmäisen vaiheen opiskelijoiden kanssa. Jokaisen kehittämistyön vaiheesta saadun materiaalin pohjalta kehitettiin seksuaalisen häirinnän tarkistuslista. Tarkistuslista toimii apuvälineenä sekä niin sanotusti ”ideapankkina” siinä vaiheessa, kun seksuaalisen häirinnän vastaista työtä oppilaitoksessa suunnitellaan tai kehitetään sekä silloin, kun oppilaitoksessa on ilmennyt seksuaalista häirintää.
Opinnäytetyön tulosten perusteella oppilaitosten puuttumis- ja ennaltaehkäisykeinot liittyen seksuaaliseen häirintään eivät ole vielä riittävällä tasolla. Oppilaitosten henkilökuntaa tulee kouluttaa tunnistamaan seksuaalista häirintää ja opiskelijan ilmoittaessa seksuaalisesta häirinnästä henkilökunnan tulee ottaa hänet vakavasti. Seksuaalisen häirinnän ennaltaehkäiseminen tulee aloittaa jo peruskoulussa, oppilaiden ikätaso huomioiden. Seksuaalinen häirintä tulee nostaa näkyväksi teemaksi kiusaamisen rinnalle. Seksuaalisuuden sekä sukupuolen moninaisuus tulee huomioida ennaltaehkäisyssä. Toimiva opiskelijahuolto ennaltaehkäisee seksuaalista häirintää. Oppilaitoksen henkilökunnan helppo lähestyttävyys helpottaa seksuaalisesta häirinnästä ilmoittamista.