Tampereen Kulttuuripaja Virran vertaisohjaajien jatkokoulutus
Hannula, Teemu Mikael; Mikkonen, Mio (2020)
Hannula, Teemu Mikael
Mikkonen, Mio
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003143431
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003143431
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa Kulttuuripajan sisäiselle vertaisohjaajakoulutukselle syventävä jatkokoulutus. Tarkoituksena oli kehittää vertaislähtöinen jatkokoulutus, joka palvelisi Kulttuuripajan sisäistä toimintaa ja yksilön henkilökohtaista elämää. Toive koulutukselle lähti Tampereen Kulttuuripaja Virralta ja siellä toimivilta vertaisohjaajilta syksyllä 2018. Hetkeä voidaankin kuvata opinnäytetyöprosessin alkamisajankohdaksi. Koulutuksen teemoiksi valikoituivat sosiaaliset ja vuorovaikutustaidot, elämänhallinta ja itsetuntemus sekä osallisuus ja toimijuus. Keväällä 2019 vertaisohjaajille suunnatulla lomakehaastattelun avulla selvitettiin, mistä koulutuksen sisältö tulisi koostua, mistä he toivoisivat lisäkoulutusta sekä mitä he pitivät tärkeinä elementteinä onnistuneessa koulutuksessa.
Opinnäytetyö koostuu kolmesta osasuorituksesta: teorian pohjustavasta kirjallisuuskatsauksesta, koulutuksen sisällön määrittävästä lomakehaastattelusta ja analyysistä sekä toiminnallisesta osuudesta eli varsinaisesta koulutuskokonaisuudesta. Tämän lisäksi koulutukseen osallistuneilta vertaisohjaajilta kerättiin palaute koulutuksesta ja koulutusten teoriaosuuksista tuotettiin koontina paperinen versio. Lomakehaastattelun toteuttaminen ja toiminnallinen koulutuskokonaisuus on toteutettu Sosiaalipedagogiikan säätiön ja Tampereen Kulttuuripaja Virran kanssa yhteistyössä keväällä ja syksyllä 2019. Opinnäytetyöprosessi toteutui toimintatutkimuksellisella työotteella näkökulman ollessa kehittämistyössä. Osasuoritusten arvioinnin takia dialogia on ylläpidetty Kulttuuripaja Virran henkilökunnan, Diakonia-ammattikorkeakoulun Porin kampuksen ohjaavien lehtoreiden, Sosiaalipedagogiikan säätiön edustajien ja opinnäytetyön tekijöiden välillä koko opinnäytetyöprosessin ajan.
Suunniteltu jatkokoulutuskokonaisuus tuotti valmiin, syventävän rungon Kulttuuripajan sisäisen vertaisohjaajakoulutuksen jatkoksi. Koulutukseen osallistuneet vertaisohjaajat vaikuttivat heille suunnatun koulutuksen sisältöön noudattaen näin vertaisuuden ja osallisuuden periaatteita. Osallistuneiden mukaan koulutus oli rakenteellisesti onnistunut, kokonaisuudeltaan toimiva ja harjoitukset vastasivat koulutettavaa teemaa. Osalle koulutettavista harjoitukset olisivat olleet ajankohtaisempia aikaisemmin elämässään. Rakenteiden ollessa valmiit on koulutuk-sen haastavuutta tulevaisuudessa mahdollista muokata.
Opinnäytetyö koostuu kolmesta osasuorituksesta: teorian pohjustavasta kirjallisuuskatsauksesta, koulutuksen sisällön määrittävästä lomakehaastattelusta ja analyysistä sekä toiminnallisesta osuudesta eli varsinaisesta koulutuskokonaisuudesta. Tämän lisäksi koulutukseen osallistuneilta vertaisohjaajilta kerättiin palaute koulutuksesta ja koulutusten teoriaosuuksista tuotettiin koontina paperinen versio. Lomakehaastattelun toteuttaminen ja toiminnallinen koulutuskokonaisuus on toteutettu Sosiaalipedagogiikan säätiön ja Tampereen Kulttuuripaja Virran kanssa yhteistyössä keväällä ja syksyllä 2019. Opinnäytetyöprosessi toteutui toimintatutkimuksellisella työotteella näkökulman ollessa kehittämistyössä. Osasuoritusten arvioinnin takia dialogia on ylläpidetty Kulttuuripaja Virran henkilökunnan, Diakonia-ammattikorkeakoulun Porin kampuksen ohjaavien lehtoreiden, Sosiaalipedagogiikan säätiön edustajien ja opinnäytetyön tekijöiden välillä koko opinnäytetyöprosessin ajan.
Suunniteltu jatkokoulutuskokonaisuus tuotti valmiin, syventävän rungon Kulttuuripajan sisäisen vertaisohjaajakoulutuksen jatkoksi. Koulutukseen osallistuneet vertaisohjaajat vaikuttivat heille suunnatun koulutuksen sisältöön noudattaen näin vertaisuuden ja osallisuuden periaatteita. Osallistuneiden mukaan koulutus oli rakenteellisesti onnistunut, kokonaisuudeltaan toimiva ja harjoitukset vastasivat koulutettavaa teemaa. Osalle koulutettavista harjoitukset olisivat olleet ajankohtaisempia aikaisemmin elämässään. Rakenteiden ollessa valmiit on koulutuk-sen haastavuutta tulevaisuudessa mahdollista muokata.