Interaktiivinen digitaalinen satukirja sosiaalisten taitojen ja tunnetaitojen oppimisen tueksi varhaiskasvatusympäristöön
Hyyryläinen, Sini; Kimpanpää, Amanda (2020)
Hyyryläinen, Sini
Kimpanpää, Amanda
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004074683
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004074683
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä luotiin digitaalinen interaktiivinen satukirja, joka tukee 3-6-vuotiaiden lasten sosiaalisten taitojen ja tunnetaitojen opetusta varhaiskasvatusympäristöissä. Satukirja kehitettiin työvälineeksi varhaiskasvatukseen ja sen tarkoituksena on edistää sosiaalisten taitojen ja tunnetaitojen opetusta sekä kehitystä. Interaktiivisen kirjan avulla voidaan myös lisätä lasten osallisuutta.
Satukirjan kehittämisessä käytettiin apuna kirjallisuudesta kerättyä teoriapohjaa sekä haastattelutuloksia, mitkä saatiin haastattelemalla opinnäytetyön yhteistyökumppaneita lasten sosiaalisten taitojen ja tunnetaitojen haasteista. Yhteistyökumppaneina toimi kolme päiväkotia, jotka olivat Satakunnan ja Pirkanmaan alueelta. Haastatteluun osallistui varhaiskasvatuksen työntekijöitä seitsemästä eri lapsiryhmästä. Haastattelussa käytettiin ennalta laadittua haastattelulomaketta, joka sisälsi neljä kysymystä liittyen 3-6-vuotiaiden lasten sosiaalisten taitojen ja tunnetaitojen haasteisiin sekä niiden opetukseen. Haastattelutulosten pohjalta valittiin teemat satukirjan tarinoihin. Satukirjaan päätyneitä teemoja olivat pettymyksen sietäminen, vuoron odottaminen, toisten huomiointi leikkitilanteissa, toisten leikkien ja taiteellisten tuotosten kunnioittaminen, asioiden jakaminen, anteeksi pyytäminen, tunteiden nimeäminen ja ilmaisu sekä tunnepurkaukset. Satukirjan luomisprosessi kesti noin 6 kk.
Satukirjasta tehtiin mobiilisovellus, joka julkaistiin yhteistyökumppaneille testattavaksi. Yhteistyökumppanit saivat testata satukirjaa neljän viikon ajan ja palautetta kerättiin palautelomakkeella sekä havainnointikäynneillä, jotka tehtiin päiväkoteihin satukirjan testausaikana. Palautelomake sisälsi kysymyksiä satukirjan käyttökokemuksesta, tarinoiden soveltuvuudesta lapsiryhmään, lasten kiinnostuksesta sekä avoimen palauteosion. Havainnointikäynneillä huomiota kiinnitettiin lasten käytökseen sekä kiinnostukseen satukirjaa kohtaan. Palautetta kerättiin mahdollista jatkokehittämistä varten.
Satukirja-sovelluksen nimi on Rolien: Tavat ja tunteet päiväkodissa ja se on vapaasti ladattavissa Google Play Kaupasta. The purpose of this thesis was to create a digital interactive storybook which supports learning of social skills and development of emotional intelligence of 3-6-yearold children. This storybook can be used as a learning tool in early childhood education and it can improve learning and developing of social skills and emotional intelligence. The interactive part in the storybook gives children a change to be involved in decision making.
Collected theory about social skills and emotional intelligence, and interviewing partners in cooperation were used to create a base for a development of the storybook. The participants of the interview were people who worked in the field of early childhood education. They came from three different kindergartens and seven different groups. These kindergartens were from the areas of Satakunta and Pirkanmaa. Questions in the interview were about challenges shown in social skills and emotional intelligence within child groups in kindergarten. Results from the interview were used to choose themes for the stories in the storybook. These chosen themes are tolerating disappointment, waiting one’s turn, acknowledging others during playtime, respecting plays and artistic productions of others, sharing, apologizing, naming and expressing emotions, and emotional outbursts. The creation process of the storybook took about six months.
The storybook was created as a mobile application and it was given to the kindergartens, that were in partnership with this project, to be tested. This testing period lasted four weeks. Feedback about the storybook was collected via observation visits and a digital feedback form. The feedback form contained questions about user experience, how fitting the stories were for children, did children show interest towards the application, and free comment section. During the observation visits the focus was on how the children react to the storybook. The feedback was collected for possible further development of the storybook.
The name of the storybook is Rolien: Tavat ja tunteet päiväkodissa and it is a mobile application which can be downloaded from Google Play Store for free.
Satukirjan kehittämisessä käytettiin apuna kirjallisuudesta kerättyä teoriapohjaa sekä haastattelutuloksia, mitkä saatiin haastattelemalla opinnäytetyön yhteistyökumppaneita lasten sosiaalisten taitojen ja tunnetaitojen haasteista. Yhteistyökumppaneina toimi kolme päiväkotia, jotka olivat Satakunnan ja Pirkanmaan alueelta. Haastatteluun osallistui varhaiskasvatuksen työntekijöitä seitsemästä eri lapsiryhmästä. Haastattelussa käytettiin ennalta laadittua haastattelulomaketta, joka sisälsi neljä kysymystä liittyen 3-6-vuotiaiden lasten sosiaalisten taitojen ja tunnetaitojen haasteisiin sekä niiden opetukseen. Haastattelutulosten pohjalta valittiin teemat satukirjan tarinoihin. Satukirjaan päätyneitä teemoja olivat pettymyksen sietäminen, vuoron odottaminen, toisten huomiointi leikkitilanteissa, toisten leikkien ja taiteellisten tuotosten kunnioittaminen, asioiden jakaminen, anteeksi pyytäminen, tunteiden nimeäminen ja ilmaisu sekä tunnepurkaukset. Satukirjan luomisprosessi kesti noin 6 kk.
Satukirjasta tehtiin mobiilisovellus, joka julkaistiin yhteistyökumppaneille testattavaksi. Yhteistyökumppanit saivat testata satukirjaa neljän viikon ajan ja palautetta kerättiin palautelomakkeella sekä havainnointikäynneillä, jotka tehtiin päiväkoteihin satukirjan testausaikana. Palautelomake sisälsi kysymyksiä satukirjan käyttökokemuksesta, tarinoiden soveltuvuudesta lapsiryhmään, lasten kiinnostuksesta sekä avoimen palauteosion. Havainnointikäynneillä huomiota kiinnitettiin lasten käytökseen sekä kiinnostukseen satukirjaa kohtaan. Palautetta kerättiin mahdollista jatkokehittämistä varten.
Satukirja-sovelluksen nimi on Rolien: Tavat ja tunteet päiväkodissa ja se on vapaasti ladattavissa Google Play Kaupasta.
Collected theory about social skills and emotional intelligence, and interviewing partners in cooperation were used to create a base for a development of the storybook. The participants of the interview were people who worked in the field of early childhood education. They came from three different kindergartens and seven different groups. These kindergartens were from the areas of Satakunta and Pirkanmaa. Questions in the interview were about challenges shown in social skills and emotional intelligence within child groups in kindergarten. Results from the interview were used to choose themes for the stories in the storybook. These chosen themes are tolerating disappointment, waiting one’s turn, acknowledging others during playtime, respecting plays and artistic productions of others, sharing, apologizing, naming and expressing emotions, and emotional outbursts. The creation process of the storybook took about six months.
The storybook was created as a mobile application and it was given to the kindergartens, that were in partnership with this project, to be tested. This testing period lasted four weeks. Feedback about the storybook was collected via observation visits and a digital feedback form. The feedback form contained questions about user experience, how fitting the stories were for children, did children show interest towards the application, and free comment section. During the observation visits the focus was on how the children react to the storybook. The feedback was collected for possible further development of the storybook.
The name of the storybook is Rolien: Tavat ja tunteet päiväkodissa and it is a mobile application which can be downloaded from Google Play Store for free.