Tiimiopettajuus maahanmuuttajien verkkokoulutuksessa
Vähäkangas, Antti; Svanberg, Eija; Kosonen, Katri (2020)
Vähäkangas, Antti
Svanberg, Eija
Kosonen, Katri
Oulun ammattikorkeakoulu, Oamk
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004084734
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004084734
Tiivistelmä
Maahanmuuttajat kohtaavat erilaisia haasteita hakeutuessaan suomenkieliseen korkeakoulutukseen ja yksi suurimmista on opinnoissa menestymisen kannalta riittävän hyvä kielitaito. Tähän haasteeseen vastasi Valmentavasta valmiiksi -hanke, jossa Oulun ammattikorkeakoulu oli mukana kahdeksan muun ammattikorkeakoulun kanssa. Hanke antoi arvokkaan kokemuksen maahanmuuttajakoulutuksesta verkossa sekä monialaisesta tiimiopettajuudesta.
Maahanmuuttajakoulutuksen toteuttaminen verkossa oli kaiken kaikkiaan onnistunut kokemus. Verkkovalmentavien opintokokonaisuuksien lähtökohtana oli suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin tekeminen yhdessä. Alakohtaisiin opintoihin integroitu suomen kielen opiskelu oli koulutuksen läpileikkaava teema. Tämä toi tiimiopettamiseen mukaan monialaisuuden, koska opintojaksoilla oli mukana substanssi- ja S2-opettajia. Näin saatiin myös monipuolisuutta kurssisuunnitteluun, tehtäviin ja arviointiin. Tiimiopettajuus ei ole paikkaan sidottua, vaan onnistuu hyvin verkon välityksellä. Onnistunut tiimiopettajuus vaatii suunnitelmallisuutta, aikaa, sitoutumista ja avointa vuorovaikutusta kaikilta tiimin jäseniltä.
Maahanmuuttajakoulutuksen toteuttaminen verkossa oli kaiken kaikkiaan onnistunut kokemus. Verkkovalmentavien opintokokonaisuuksien lähtökohtana oli suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin tekeminen yhdessä. Alakohtaisiin opintoihin integroitu suomen kielen opiskelu oli koulutuksen läpileikkaava teema. Tämä toi tiimiopettamiseen mukaan monialaisuuden, koska opintojaksoilla oli mukana substanssi- ja S2-opettajia. Näin saatiin myös monipuolisuutta kurssisuunnitteluun, tehtäviin ja arviointiin. Tiimiopettajuus ei ole paikkaan sidottua, vaan onnistuu hyvin verkon välityksellä. Onnistunut tiimiopettajuus vaatii suunnitelmallisuutta, aikaa, sitoutumista ja avointa vuorovaikutusta kaikilta tiimin jäseniltä.