Opetuksen ja ohjauksen laatu Laureassa 2007-2009
Editoija
Lassila, Eeva
Kallioinen, Outi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-799-240-4
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-799-240-4
Tiivistelmä
Opetuksen ja ohjauksen laadusta keskusteltaessa keskeisiksi kysymyksiksi nousee: Mitä on laadukas opetus? Mistä opetuksen laatu muodostuu? Opetuksen, ohjauksen ja oppimisen laadulle ei ole olemassa yhtä ja ainoaa määritelmää tai mittaria. Sitä voidaan arvioida esimerkiksi opiskelijapalautteen avulla.
Tässä raportissa tarkastellaan opetuksen ja ohjauksen laatua Laureassa saamamme opiskelijapalautteen pohjalta.
Raportin kokonaisuus muodostuu alkuosan tiivistetystä teoreettisesta tarkastelusta, jossa käsitellään uudistuvaa ja laadukasta opettajuutta, Learning by Developing –toimintamallia sekä opiskelijaohjauksen perusperiaatteita laadukkaan oppimisprosessin tukemisessa ja sujuvoittamisessa. Raportin empiirinen aineisto koostuu opiskelijoiden alkuvaiheen ja valmistumisvaiheen palautteista vuosilta 2007–2009. Raportissa vertaillaan koulutusohjelmittain ja paikallisyksiköittäin, miten alku- ja valmistumisvaiheessa opiskelijat arvioivat Laurean opetuksen ja ohjauksen laatua. Tämän avulla saadaan kokoavaa tietoa Laurean opiskelijapalautteista alkuvaiheen ja valmistumisvaiheen opiskelijoiden näkökulmasta. Raportin tavoitteena on antaa kokonaiskuva Laurean opetuksen ja ohjauksen laadusta, jotta pedagogista kehitystä voidaan suunnata oikein sekä priorisoida kehittämishaasteita.
Tässä raportissa tarkastellaan opetuksen ja ohjauksen laatua Laureassa saamamme opiskelijapalautteen pohjalta.
Raportin kokonaisuus muodostuu alkuosan tiivistetystä teoreettisesta tarkastelusta, jossa käsitellään uudistuvaa ja laadukasta opettajuutta, Learning by Developing –toimintamallia sekä opiskelijaohjauksen perusperiaatteita laadukkaan oppimisprosessin tukemisessa ja sujuvoittamisessa. Raportin empiirinen aineisto koostuu opiskelijoiden alkuvaiheen ja valmistumisvaiheen palautteista vuosilta 2007–2009. Raportissa vertaillaan koulutusohjelmittain ja paikallisyksiköittäin, miten alku- ja valmistumisvaiheessa opiskelijat arvioivat Laurean opetuksen ja ohjauksen laatua. Tämän avulla saadaan kokoavaa tietoa Laurean opiskelijapalautteista alkuvaiheen ja valmistumisvaiheen opiskelijoiden näkökulmasta. Raportin tavoitteena on antaa kokonaiskuva Laurean opetuksen ja ohjauksen laadusta, jotta pedagogista kehitystä voidaan suunnata oikein sekä priorisoida kehittämishaasteita.