Rahtihankintasovelluksen käyttötarpeen kartoitus osana yrityksen tilaus-toimitusketjun prosessien uusimista
Repo, Tiina (2020)
Repo, Tiina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004064578
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004064578
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkimustulosten perusteella saada vahvistusta rahtihankintasovelluksen hankinnan tarpeellisuuteen parantamaan nykyistä toimintamallia. Toimintamallin parantaminen on osa nykyisen tilaus-toimitusketjun prosessien uudistamisvaihetta. Nykyinen rahtikilpailutuskäytäntö on hyvin manuaalinen prosessi, joka vaikuttaa rahtitietojen hallintaan epäsuotuisasti, ja samalla mahdollistaa herkästi virheellisten tietojen käytön. Tavoitteena oli kerätä sekä sisäisiltä että ulkoisilta kohderyhmiltä tietoa, miten he kokevat yrityksen nykyiset rahtikilpailutuskäytännöt ja rahtitietojen hallinnan yleensä sekä miten he kokisivat esimerkkinä olevan uudenlaisen toimintamallin. Sisäisillä kohderyhmillä tarkoitetaan tässä yhteydessä myyntipäälliköitä ja ulkoisilla sopimuskuljetusliikkeitä.
Opinnäytetyön tietoperustana toimi logistiikka-alaan ja tietojärjestelmien hankintaan perustuva kirjallisuus. Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, jonka tarkoitus oli kerätä kantaaottavaa aineistoa. Tutkimus toteutettiin molemmille kohderyhmille suunnattuina kyselyinä. Kuljetusliikkeille laadittiin Google-Forms -pohjainen kysely ja myyntipäälliköille lomakekysely. Kysymyksiä esitettiin arviointiasteikkojen-, monivalinta- ja avointen kysymysten muodossa. Tutkimukseen osallistui kohdeyrityksen 10 myyntivastuuhenkilöä sekä 10 sopimuskuljetusliikettä. Tutkimuksen perusteella ilmeni, että erityisesti myyntipäälliköt kaipaavat selvästi parannuksia nykyiseen toimintamalliin, jota kuvattiin muun muassa ”asiansa ajavaksi, vanhanaikaiseksi ja sekavaksi”. Kuljetusliikkeiden osalta eniten nousi esiin tiedon puute siitä, onko rahtikilpailutus päättynyt. Rahtitietojen läpinäkyvyys mahdollisessa uudessa järjestelmässä herätti molemmissa kohderyhmissä positiivisia reaktioita. Tulokset antoivat vahvan signaalin viedä harkinnassa olevan rahtikilpailutussovelluksen hankintavaihetta eteenpäin. Sovellus palvelisi niin yrityksen omaa henkilökuntaa kuin kuljetusliikkeitäkin, ja lisäisi tehokkuutta ja toimintavarmuutta molempien työhön.
Opinnäytetyön tietoperustana toimi logistiikka-alaan ja tietojärjestelmien hankintaan perustuva kirjallisuus. Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, jonka tarkoitus oli kerätä kantaaottavaa aineistoa. Tutkimus toteutettiin molemmille kohderyhmille suunnattuina kyselyinä. Kuljetusliikkeille laadittiin Google-Forms -pohjainen kysely ja myyntipäälliköille lomakekysely. Kysymyksiä esitettiin arviointiasteikkojen-, monivalinta- ja avointen kysymysten muodossa. Tutkimukseen osallistui kohdeyrityksen 10 myyntivastuuhenkilöä sekä 10 sopimuskuljetusliikettä. Tutkimuksen perusteella ilmeni, että erityisesti myyntipäälliköt kaipaavat selvästi parannuksia nykyiseen toimintamalliin, jota kuvattiin muun muassa ”asiansa ajavaksi, vanhanaikaiseksi ja sekavaksi”. Kuljetusliikkeiden osalta eniten nousi esiin tiedon puute siitä, onko rahtikilpailutus päättynyt. Rahtitietojen läpinäkyvyys mahdollisessa uudessa järjestelmässä herätti molemmissa kohderyhmissä positiivisia reaktioita. Tulokset antoivat vahvan signaalin viedä harkinnassa olevan rahtikilpailutussovelluksen hankintavaihetta eteenpäin. Sovellus palvelisi niin yrityksen omaa henkilökuntaa kuin kuljetusliikkeitäkin, ja lisäisi tehokkuutta ja toimintavarmuutta molempien työhön.