Vaihto-opiskelun merkitys esiintymistaidon kehittämisessä
Tallgren, Salla (2020)
Tallgren, Salla
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004034456
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004034456
Tiivistelmä
Vaihto-opiskelun aikana opiskelija voi joutua kohtaamaan aivan erilaisia esiintymistilanteita, mihin on kotimaassaan tottunut. Esiintyminen uuden kulttuurin keskellä ja oman mukavuusalueen ulkopuolella vaatii opiskelijalta rohkeaa ja avointa asennetta. Vaihto-opiskeluun liittyy monia kulttuuriin ja ympäristöön vaikuttavia tekijöitä, joilla on vaikutusta esiintymistaitojen kehittymiselle. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia hyötyjä vaihto- opinnoilla on ollut esiintymistaidon kehittämisessä.
Esiintymistaidot ovat tärkeä osa työelämän osaamista. Olennaista on ymmärtää esiintymiseen liittyviä vuorovaikutustaitoja, esittämisen tapoja, puhetaitoa ja äänenkäyttöä, vakuuttavuutta, sanatonta viestintää sekä esiintymisjännitystä. Edellä mainittujen esiintymistaidon osa-alueiden tunnistaminen auttaa ymmärtämään, miten esiintymistaitoa pystyy kehittämään.
Opinnäytetyön tietoperusta on jaettu neljään eri lukuun. Tietoperustan ensimmäisessä luvussa esitellään Haaga-Helian Myyntityön koulutusohjelmaa sekä kansainvälistä opiskelijavaihtoa. Toisessa tietoperustan luvussa kerrotaan esiintymistaidon osa-alueista ja niiden erilaisista kehittämistavoista. Kolmannessa luvussa tutustutaan esiintymiseen liittyviin kulttuurieroihin Hall:in jaottelulla matalan ja korkean kontekstin kulttuureihin, sekä Hofsteden kulttuuriarvojen ulottuvuuksiin. Lisäksi luvussa perehdytään suomalaiseen esiintymiskulttuuriin. Viimeisessä tietoperustan luvussa tarkastellaan monikulttuurisen vuorovaikutuksen hyötyjä, monikulttuurisessa ympäristössä esiintymistä, sekä esiintymistaitoja työelämässä.
Työ on toteutettu kvalitatiivisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä on käytetty teemahaastattelua. Valitulla tutkimusmenetelmällä saatiin syvällistä tietoa henkilöiden omista kokemuksista vaihto-opiskelun hyötyihin ja esiintymistaidon kehittämiseen liittyen. Tutkimuksen tulokset on rajattu neljään osioon, jossa ensimmäisessä esitellään tutkimuksen kannalta haastateltavien olennaisimmat taustiedot. Toisessa osiossa tarkastellaan haastateltavien esiintymiseen liittyviä taustatietoja. Kolmannessa luvussa kerrotaan henkilöiden esiintymiskokemuksista vaihtokoulussa sekä asioista, joissa he itse kokivat kehittyneensä vaihto-opiskelun aikana. Tutkimustulosten viimeisessä luvussa syvennytään siihen, miten ja millä tavoin esiintymistaidon kehittyminen on näkynyt henkilöillä vaihto-opiskelun jälkeen.
Tutkimukseen osallistui yhteensä kuusi henkilöä. Kyseiset henkilöt olivat olleet Haaga-Helian Myyntityön koulutusohjelman opintojensa aikana kansainvälisessä opiskelijavaihdossa. Tutkimuksessa selvisi millä tavoin vaihto-opiskelu vaikutti henkilöiden esiintymistaitojen kehittymiseen, ja mitkä asiat siihen vaikuttivat.
Esiintymistaidot ovat tärkeä osa työelämän osaamista. Olennaista on ymmärtää esiintymiseen liittyviä vuorovaikutustaitoja, esittämisen tapoja, puhetaitoa ja äänenkäyttöä, vakuuttavuutta, sanatonta viestintää sekä esiintymisjännitystä. Edellä mainittujen esiintymistaidon osa-alueiden tunnistaminen auttaa ymmärtämään, miten esiintymistaitoa pystyy kehittämään.
Opinnäytetyön tietoperusta on jaettu neljään eri lukuun. Tietoperustan ensimmäisessä luvussa esitellään Haaga-Helian Myyntityön koulutusohjelmaa sekä kansainvälistä opiskelijavaihtoa. Toisessa tietoperustan luvussa kerrotaan esiintymistaidon osa-alueista ja niiden erilaisista kehittämistavoista. Kolmannessa luvussa tutustutaan esiintymiseen liittyviin kulttuurieroihin Hall:in jaottelulla matalan ja korkean kontekstin kulttuureihin, sekä Hofsteden kulttuuriarvojen ulottuvuuksiin. Lisäksi luvussa perehdytään suomalaiseen esiintymiskulttuuriin. Viimeisessä tietoperustan luvussa tarkastellaan monikulttuurisen vuorovaikutuksen hyötyjä, monikulttuurisessa ympäristössä esiintymistä, sekä esiintymistaitoja työelämässä.
Työ on toteutettu kvalitatiivisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä on käytetty teemahaastattelua. Valitulla tutkimusmenetelmällä saatiin syvällistä tietoa henkilöiden omista kokemuksista vaihto-opiskelun hyötyihin ja esiintymistaidon kehittämiseen liittyen. Tutkimuksen tulokset on rajattu neljään osioon, jossa ensimmäisessä esitellään tutkimuksen kannalta haastateltavien olennaisimmat taustiedot. Toisessa osiossa tarkastellaan haastateltavien esiintymiseen liittyviä taustatietoja. Kolmannessa luvussa kerrotaan henkilöiden esiintymiskokemuksista vaihtokoulussa sekä asioista, joissa he itse kokivat kehittyneensä vaihto-opiskelun aikana. Tutkimustulosten viimeisessä luvussa syvennytään siihen, miten ja millä tavoin esiintymistaidon kehittyminen on näkynyt henkilöillä vaihto-opiskelun jälkeen.
Tutkimukseen osallistui yhteensä kuusi henkilöä. Kyseiset henkilöt olivat olleet Haaga-Helian Myyntityön koulutusohjelman opintojensa aikana kansainvälisessä opiskelijavaihdossa. Tutkimuksessa selvisi millä tavoin vaihto-opiskelu vaikutti henkilöiden esiintymistaitojen kehittymiseen, ja mitkä asiat siihen vaikuttivat.