Oppimisympäristönä arjen työ
Ilmaranta, Annika (2020)
Ilmaranta, Annika
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004044473
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004044473
Tiivistelmä
Tämän kehittämistehtävän tarkoituksena oli uudistaa Elisa Oyj:ssä useita vuosia käytössä ollut oppimisen ja osaamisen kehittämiseen liittyvä tukiprosessi.
Tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa ymmärrys yksilön oppimismotivaatioon vaikuttavista tekijöistä ja lopputuotoksena synnyttää uudistettu oppimisen tukiprosessi prosessikuvauksineen ja -kaavioineen. Tutkimustyössä keskityttiin ymmärtämään, mitkä asiat vaikuttavat työntekijöiden motivaatioon ja kykyyn oppia arjen työssä sekä miten yksilöissä herätetään innostus oppimiseen. Näiden ymmärtämisen tavoitteena on vauhdittaa koko organisaation oppimista ja kehittymistä. Työssä ei käsitelty esimiestyön, johtamisen tai koulutusten kehittämistä eikä se sisältynyt uudistetun tukiprosessin viestintäsuunnitelmaa, vaikka nämä liittyvät olennaisesti oppimisprosessiin työyhteisössä.
Kehitystyön kohteena olleen tukiprosessin nykytilan selvitys toteutettiin osana kehittämistehtävää alkuvuodesta 2018. Selvitystyössä käytettiin tutkimusmenetelminä haastatteluita, palvelumuotoilua sekä prosessin arvovirtakuvausta. Nykytilaselvityksen jälkeen tutkimustyö jatkui prosessiajattelun sekä arjen työssä oppimisen tutkimisella. Tämän jälkeen rakennettiin Osaamisen mahdollistaminen -tukiprosessin prosessikuvaus ja -kaavio. Tukiprosessin uudistus valmistui keväällä 2019.
Tutkimustyön ydinviesti on, että työntekijöiden oppimismotivaatio sekä kyky oppia ja kehittää itseään pitävät työntekijän ja koko organisaation kilpailukykyisinä. Organisaation kannalta on tärkeää, että yksilön, ympäristön ja organisaation oppimistavoitteet kohtaavat, jolloin yrityksen työntekijöiden osaaminen tukee organisaation strategisia osaamistarpeita.
Jotta Oppimisen mahdollistamisen tukiprosessin tavoite saadaan vietyä organisaatiossa käytäntöön, tulee oppimisesta keskustella ja viestiä jatkuvasti organisaatiossa
Tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa ymmärrys yksilön oppimismotivaatioon vaikuttavista tekijöistä ja lopputuotoksena synnyttää uudistettu oppimisen tukiprosessi prosessikuvauksineen ja -kaavioineen. Tutkimustyössä keskityttiin ymmärtämään, mitkä asiat vaikuttavat työntekijöiden motivaatioon ja kykyyn oppia arjen työssä sekä miten yksilöissä herätetään innostus oppimiseen. Näiden ymmärtämisen tavoitteena on vauhdittaa koko organisaation oppimista ja kehittymistä. Työssä ei käsitelty esimiestyön, johtamisen tai koulutusten kehittämistä eikä se sisältynyt uudistetun tukiprosessin viestintäsuunnitelmaa, vaikka nämä liittyvät olennaisesti oppimisprosessiin työyhteisössä.
Kehitystyön kohteena olleen tukiprosessin nykytilan selvitys toteutettiin osana kehittämistehtävää alkuvuodesta 2018. Selvitystyössä käytettiin tutkimusmenetelminä haastatteluita, palvelumuotoilua sekä prosessin arvovirtakuvausta. Nykytilaselvityksen jälkeen tutkimustyö jatkui prosessiajattelun sekä arjen työssä oppimisen tutkimisella. Tämän jälkeen rakennettiin Osaamisen mahdollistaminen -tukiprosessin prosessikuvaus ja -kaavio. Tukiprosessin uudistus valmistui keväällä 2019.
Tutkimustyön ydinviesti on, että työntekijöiden oppimismotivaatio sekä kyky oppia ja kehittää itseään pitävät työntekijän ja koko organisaation kilpailukykyisinä. Organisaation kannalta on tärkeää, että yksilön, ympäristön ja organisaation oppimistavoitteet kohtaavat, jolloin yrityksen työntekijöiden osaaminen tukee organisaation strategisia osaamistarpeita.
Jotta Oppimisen mahdollistamisen tukiprosessin tavoite saadaan vietyä organisaatiossa käytäntöön, tulee oppimisesta keskustella ja viestiä jatkuvasti organisaatiossa