Diabetekseen sairastuneen lapsen perheiden kokemuksia saamastaan ohjauksesta
Tor, Janita (2020)
Tor, Janita
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004054497
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004054497
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata perheiden kokemuksia saamastaan ohjauksesta lapsen sairastuttua diabetekseen. Tavoitteena oli tuottaa tietoa, jota diabetekseen sairastuneiden lasten perheiden ohjaukseen osallistuva henkilökunta voi hyödyntää kehittäessään potilasohjausta entistä asiakaslähtöisemmäksi. Opinnäytetyön lähestymistapa oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Aineiston keruu toteutettiin avoimella kyselylomakkeella sähköisesti. Tutkimuksen aineiston keruu toteutettiin lokamarraskuussa 2019. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysimenetelmällä.
Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että perheiden saama ohjaus koettiin yksilöllisenä ja asiakaslähtöisenä. Tulokset osoittivat, että muun muassa henkilökunnan asiantuntijuus, ammatillinen vuorovaikutus, positiivinen asenne, hoitajan kärsivällisyys tarvittaessa kerrata asioita sekä antaa mahdollisuus esittää kysymyksiä ja kuunnella koettiin lisäävän ohjauksen yksilöllisyyttä sekä asiakaslähtöisyyttä ja vaikuttavan perheiden kokemuksiin positiivisesti. Lisäksi tulokset osoittivat myös perheiden olevan hyvin tyytyväisiä saamaansa tukeen sekä ohjauksen laatuun.
Tulosten perusteella perheen osallisuutta hoitoon ja ohjaukseen voitaisiin lisätä huomioimalla sairastuneen lapsen ja hänen vanhempiensa lisäksi myös perheessä olevat sisarukset. Lisäksi vanhemmat kokivat, että parantamalla hoidon jatkuvuutta ja minimoimalla työntekijöiden vaihtuvuus voitaisiin ohjausta kehittää yksilöllisemmäksi. Kehitysideoiksi nousikin sairastuneen lapsen sisarusten informoiminen, ohjeistuksen rakentaminen ikätason mukaiseksi sekä työntekijöiden, kuten lääkäreiden, vaihtuvuuden minimointi.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää ohjauskäytänteiden kehittämiseen työyhteisön sisällä. Lisäksi opinnäytetyön tulokset hyödyttävät henkilökuntaa, koska he voivat käyttää tuloksia heidän luodessaan ja kehittäessään yksikön omaa sujuvaa ja potilaslähtöistä ohjausta diabetesta sairastavien lasten lisäksi myös muilla potilasryhmillä. Opinnäytetyön tuloksista jatkotutkimusaiheeksi nousi diabetesta sairastavan lapsen iänmukaisen ohjausmateriaalin kehittäminen, jota voitaisiin hyödyntää myös sairastavan lapsen sisarusten informoimisessa ja huomioimisessa osana hoitoa.
Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että perheiden saama ohjaus koettiin yksilöllisenä ja asiakaslähtöisenä. Tulokset osoittivat, että muun muassa henkilökunnan asiantuntijuus, ammatillinen vuorovaikutus, positiivinen asenne, hoitajan kärsivällisyys tarvittaessa kerrata asioita sekä antaa mahdollisuus esittää kysymyksiä ja kuunnella koettiin lisäävän ohjauksen yksilöllisyyttä sekä asiakaslähtöisyyttä ja vaikuttavan perheiden kokemuksiin positiivisesti. Lisäksi tulokset osoittivat myös perheiden olevan hyvin tyytyväisiä saamaansa tukeen sekä ohjauksen laatuun.
Tulosten perusteella perheen osallisuutta hoitoon ja ohjaukseen voitaisiin lisätä huomioimalla sairastuneen lapsen ja hänen vanhempiensa lisäksi myös perheessä olevat sisarukset. Lisäksi vanhemmat kokivat, että parantamalla hoidon jatkuvuutta ja minimoimalla työntekijöiden vaihtuvuus voitaisiin ohjausta kehittää yksilöllisemmäksi. Kehitysideoiksi nousikin sairastuneen lapsen sisarusten informoiminen, ohjeistuksen rakentaminen ikätason mukaiseksi sekä työntekijöiden, kuten lääkäreiden, vaihtuvuuden minimointi.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää ohjauskäytänteiden kehittämiseen työyhteisön sisällä. Lisäksi opinnäytetyön tulokset hyödyttävät henkilökuntaa, koska he voivat käyttää tuloksia heidän luodessaan ja kehittäessään yksikön omaa sujuvaa ja potilaslähtöistä ohjausta diabetesta sairastavien lasten lisäksi myös muilla potilasryhmillä. Opinnäytetyön tuloksista jatkotutkimusaiheeksi nousi diabetesta sairastavan lapsen iänmukaisen ohjausmateriaalin kehittäminen, jota voitaisiin hyödyntää myös sairastavan lapsen sisarusten informoimisessa ja huomioimisessa osana hoitoa.