Naisyrittäjien asiakaskokemuksia VENLA-valmennuksesta
Perttala, Anna Maria (2020)
Perttala, Anna Maria
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004024387
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004024387
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia VENLA-valmennukseen osallistuneiden naisyrittäjien asiakaskokemuksia. Asiakaskokemuksien tutkimisella pyrittiin saamaan tärkeää tietoa valmennukseen osallistuneiden naisyrittäjien kokemuksista, joiden avulla valmennusta olisi mahdollista kehittää asiakaslähtöisemmäksi. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Hämeen ammattikorkeakoulu Oy:n Smart-tutkimusyksikkö, jonka toimesta opin-näytetyön tutkimuksen aihe muodostui.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään asiakaskokemuksen määritelmää, ja asiakaskokemuksen tutkimisen vaikutusta yrityksen liiketoimintaan. Tämän lisäksi viitekehyksessä tarkastellaan, millaista yrittäjyys on Suomessa sekä käsitellään yrittäjyyden osa-aluetta vielä tarkemmin naisyrittäjyyden osalta. Tämän teoreettisen viitekehyksen nojalla luotiin tutkimuksen tutkimusmenetelmä, joka päädyttiin toteuttamaan laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimusmenetelmänä. Laadullisen tutkimuksen aineistonkeruumenetelmäksi valikoitui asiakaskokemukseen perehtyvä kyselylomake, sekä puhelinhaastattelut.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että valmennukseen osallistuneet naisyrittäjät olivat pääosin tyytyväisiä valmennukseen osallistumisesta. Naisyrittäjät olivat luoneet ennakkoon odotuksia valmennuksen suhteen, ja luoduilla odotuksilla oli osaltaan vaikutusta tutkittavien asiakaskokemukseen. Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että tutkittavien omalla osallistumisella oli yhteys valmennuksesta saataviin konkreettisiin hyötyihin. Tutkimuksesta saatujen tuloksien perusteella VENLA-valmennusta pystytään tarvittaessa kehittämään asiakaslähtöisemmäksi valmennukseksi.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään asiakaskokemuksen määritelmää, ja asiakaskokemuksen tutkimisen vaikutusta yrityksen liiketoimintaan. Tämän lisäksi viitekehyksessä tarkastellaan, millaista yrittäjyys on Suomessa sekä käsitellään yrittäjyyden osa-aluetta vielä tarkemmin naisyrittäjyyden osalta. Tämän teoreettisen viitekehyksen nojalla luotiin tutkimuksen tutkimusmenetelmä, joka päädyttiin toteuttamaan laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimusmenetelmänä. Laadullisen tutkimuksen aineistonkeruumenetelmäksi valikoitui asiakaskokemukseen perehtyvä kyselylomake, sekä puhelinhaastattelut.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että valmennukseen osallistuneet naisyrittäjät olivat pääosin tyytyväisiä valmennukseen osallistumisesta. Naisyrittäjät olivat luoneet ennakkoon odotuksia valmennuksen suhteen, ja luoduilla odotuksilla oli osaltaan vaikutusta tutkittavien asiakaskokemukseen. Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että tutkittavien omalla osallistumisella oli yhteys valmennuksesta saataviin konkreettisiin hyötyihin. Tutkimuksesta saatujen tuloksien perusteella VENLA-valmennusta pystytään tarvittaessa kehittämään asiakaslähtöisemmäksi valmennukseksi.